Hej!
Jag renoverar mitt hus, men hur ska jag tänka vid ev ny ångbroms/spärr.
Idag har jag plast på vindan(mellan råspont och spån). Väggarna har ingen tidigare ångspärr. Om jag väljer att även plasta väggarna kommer det vara omöjligt att få skarven mellan vägg och tak att bli helt tät. Eller hur ska jag tänka här?
Skippa ångspärr i väggarna?
Använda ångbroms på insidan av råsponten i taket och låta plasten vara kvar?
Idag har jag plast på vindan(mellan råspont och spån). Väggarna har ingen tidigare ångspärr. Om jag väljer att även plasta väggarna kommer det vara omöjligt att få skarven mellan vägg och tak att bli helt tät. Eller hur ska jag tänka här?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Jag skulle använt ångbroms med motiveringen att det är nästan omöjligt att få det 100% tätt i ett 70-tals hus.A Alkej0ne skrev:Hej!
Men med tanke på att det troligen inte är supermycket isolering heller så funkar nog plast också bra, det torde kunna ventilera ut genom isoleringen om det kommer in lite fukt änå.
Men som sagt jag skulel använt ångbroms just för att det kan ventilera ut ev fukt som tar sig in
Vad tror du om min tanke att använda ångbroms på insidan av rummen mot råsponten, men ändå behålla den gamla plasten som redan sitter där idag? Alltså blir råsponten ”inkapslad”? Vet att man inte ska ha dubbla ångspärrar då det kan stänga inne fukten,är det lika dumt att köra ångbroms + gamla plasten?klaskarlsson skrev:
Jag skulle använt ångbroms med motiveringen att det är nästan omöjligt att få det 100% tätt i ett 70-tals hus.
Men med tanke på att det troligen inte är supermycket isolering heller så funkar nog plast också bra, det torde kunna ventilera ut genom isoleringen om det kommer in lite fukt änå.
Men som sagt jag skulel använt ångbroms just för att det kan ventilera ut ev fukt som tar sig in
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Att kapsla in virke är aldrig en bra idé.A Alkej0ne skrev:Vad tror du om min tanke att använda ångbroms på insidan av rummen mot råsponten, men ändå behålla den gamla plasten som redan sitter där idag? Alltså blir råsponten ”inkapslad”? Vet att man inte ska ha dubbla ångspärrar då det kan stänga inne fukten,är det lika dumt att köra ångbroms + gamla plasten?
Har du redan plast bakom så kör utan.
Ett liltet överlapp mellan vägg/tak tex är nog ingen fara, men inte helt inkapslat, även om det är en ångbroms
Klicka här för att svara