Hej! Mitt timmerhus har minerallull sen typ 70-80-talet. Av vad jag sett är det inget fel på timret. (Det skedde väl mycket sån tilläggsisolering på andra halvan 1900-talet).

Kanske att jag byter ut det, annars låter jag det ba vara.

Men! Utifrån de förutsättningarna, hur ska jag tänka invändigt? Idag verkar det bara sitta spånskivor i vissa rum, masonit i andra. Med tapeter.

Om jag reglar upp en vägg med gips och osb (och tapet), räcker det? Eller ska man ha ångbroms också? Vilken uppbyggnad skulle ni rekommendera från innerdelen av timret och inåt?

Rätt ointresserad av lerklining och andra gamla metoder. Bli inte upprörda :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man ska vara försiktig med ångtäta skikt i samband med timmer och plankväggar eftersom trä i sig är ganska ångtätt, i synnerhet vid de tjocklekar som är aktuella. Det bästa är om isoleringen sitter på utsidan, då gör den bäst verkan.

• Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Man ska vara försiktig med ångtäta skikt i samband med timmer och plankväggar eftersom trä i sig är ganska ångtätt, i synnerhet vid de tjocklekar som är aktuella. Det bästa är om isoleringen sitter på utsidan, då gör den bäst verkan.
okej! Jag kan ju vara lite mer tydlig med att mineralullen sitter på just utsidan. Om jag förstår det rätt ska mineralull användas ihop med plast, och det förstår jag verkligen inte ska användas i timmerhus.
Det kanske därför timret + isoleringen sett ganska bra ut ändå, om det är som du säger att timret bromsar, + att det finns luftspalt på utsidan mellan panel och diffusionsöppna vindpappen.

Iditt fall ersätter timret plasten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hade en stuga isolerad på insidan med stenull, dock var det ett lager av stående plank, papp, tapet (tidigare innervägg) mellan timmret och stenullen, som i sin tur var täckt med brädor, massonit tapet. Utvändigt var det vindpapp,stående panel.
(väggen var 45 cm tjock)
Fanns inga spår alls av att fukt varit i väggen.

Har tilläggsisolering på insidan med mineralull ca 50-70mm Inge papp eller plast mot timmer utan isolering direkt mot timmer. Sen är det papp och masonit och tapet.
Allt timmer mår bra vad jag har sett.
Vet att detta är fel, kan vara så att det är så lite isolering så det inte skadar, men nu skulle jag vilja öka isoleringen. Men kommer dreva/driva upp timmerhuset från utsidan med tjärat lindrev. På insidan är jag sugen på att byta ut mineralull mot träfiber, frågan är bara vilken tjocklek jag vågar sätta dit. Vi går mot vår första vinter i stugan, så vi provar som det står idag, så ser vi hur kallt det blir inne mitt i smällkalla februari. Då vet vi om våren skapar lite mer arbete på insidan av huset.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull skrev:
Har tilläggsisolering på insidan med mineralull ca 50-70mm Inge papp eller plast mot timmer utan isolering direkt mot timmer. Sen är det papp och masonit och tapet.
Allt timmer mår bra vad jag har sett.
Vet att detta är fel, kan vara så att det är så lite isolering så det inte skadar, men nu skulle jag vilja öka isoleringen. Men kommer dreva/driva upp timmerhuset från utsidan med tjärat lindrev. På insidan är jag sugen på att byta ut mineralull mot träfiber, frågan är bara vilken tjocklek jag vågar sätta dit. Vi går mot vår första vinter i stugan, så vi provar som det står idag, så ser vi hur kallt det blir inne mitt i smällkalla februari. Då vet vi om våren skapar lite mer arbete på insidan av huset.
Som husägare får man alltid göra sina val. I mitt fall hade tidigare husägare till mitt hus reglat upp med gips och mineralull utan plast på de tretexskivorna som satt på timret. Timret var i väldigt dåligt skick på flera ställen. Hade nog suttit där i ca 20 år. På de ställen där det inte varit sån konstruktion var timret friskt. Så jag är lite vaksam mot att inte följ instruktionerna. I taket är det isolerat med mineralull och plast och där är det helt ok.

Kanske borde lerklina insidan sen sätta upp någon nyare variant av tretex. Märker när vi river ner, ser det bra ut åker träfiber in. Annars vet jag inte vad som vi vågar oss på.

• Gilla
Anonymiserad 135652
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull skrev:
Kanske borde lerklina insidan sen sätta upp någon nyare variant av tretex. Märker när vi river ner, ser det bra ut åker träfiber in. Annars vet jag inte vad som vi vågar oss på.
Bra ta beslut när du ser mer hur det ser ut. Man kan bli väldigt förvirrad av att fråga många hur man skall göra. Sök fakta om olika material och se för och nackdelar med de olika

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.