Hej!
Undrar om jag bör använda ångbroms och kanske något annat (vindduk? annan papp?) i två olika case, enligt nedan.
Bilder. 1) Golvbjälklag sett från källaren. 2) Rumstak på ovanvåning sett från kallvind.
1. I golvbjälklaget mot källaren är det torv som jag ska byta till Huntons träfiberskivor. Kommer göra jobbet underifrån, från källaren – ta bort planken och riva ner tjärpapp + torv, sätta in Hunton, sätta tillbaka planken som blindbotten. Frågan är vad mer som ska in förutom isoleringen, och i vilken ordning. Ångbroms mellan isolering och golvet på bosidan? Har förstått det som att det inte behövs vid krypgrund, men kanske behövs det som här i en oinredd / ouppvärmd källare? Och sen, mellan isolering och blindbotten, ska det in vindduk / ångbroms / annat eller inget? Tänker att det både handlar om att få rätt på funktionen i själva isoleringen och att man kanske vill ha något som hindrar isoleringen från att "drössla" ned i källaren …
2. På ovanvåningen, som är delvis inredd, finns två rum vars tak ut mot kallvind är helt oisolerade. Det är bara planken i rumstaket och sedan kallvind (och även en del hål och glipor i de planken, så det blir stor värmeförlust på vintern). Även här tänker jag lägga Huntons träfiberskivor. Och frågan är densamma: ska det in ångbroms på bosidan och vindduk / något annat på kallvindssidan? Eller andra material / ordning?
Stort tack för input!