Hej!

Undrar om jag bör använda ångbroms och kanske något annat (vindduk? annan papp?) i två olika case, enligt nedan.

Bilder. 1) Golvbjälklag sett från källaren. 2) Rumstak på ovanvåning sett från kallvind.

1. I golvbjälklaget mot källaren är det torv som jag ska byta till Huntons träfiberskivor. Kommer göra jobbet underifrån, från källaren – ta bort planken och riva ner tjärpapp + torv, sätta in Hunton, sätta tillbaka planken som blindbotten. Frågan är vad mer som ska in förutom isoleringen, och i vilken ordning. Ångbroms mellan isolering och golvet på bosidan? Har förstått det som att det inte behövs vid krypgrund, men kanske behövs det som här i en oinredd / ouppvärmd källare? Och sen, mellan isolering och blindbotten, ska det in vindduk / ångbroms / annat eller inget? Tänker att det både handlar om att få rätt på funktionen i själva isoleringen och att man kanske vill ha något som hindrar isoleringen från att "drössla" ned i källaren …

2. På ovanvåningen, som är delvis inredd, finns två rum vars tak ut mot kallvind är helt oisolerade. Det är bara planken i rumstaket och sedan kallvind (och även en del hål och glipor i de planken, så det blir stor värmeförlust på vintern). Även här tänker jag lägga Huntons träfiberskivor. Och frågan är densamma: ska det in ångbroms på bosidan och vindduk / något annat på kallvindssidan? Eller andra material / ordning?

Stort tack för input!

• Trätak med synliga bjälkar, delvis oisolerat, garageportspår, föremål hänger, konstruktion i förgrunden, dagsljus kommer in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga bjälkar, trägolv, skorsten, öppen takkonstruktion och ljusinsläpp från takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.