6 349 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Ångbroms friggebod 145 mm väggstomme
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag tycker först och främst att man ska bestämma sig för om byggnaden ska vara konstant uppvärmd eller bara sporadiskt under vissa perioder. Med den tänkta mängden isolering så tycker jag att byggnaden ska vara konstant uppvärmd annars bör mängden isolering minskas. Är byggnaden konstant uppvärmd kan ni köra på plastfolie annars en vindpapp. Det är i princip inget fukttillskott inomhus men som nämnts så bör ventilationen anordnas så att eventuellt tillskott kan ventileras bort. Frånluftsdon högt och tilluftsdon lågt. Placeras de för högt finns risken att de drar ut luften istället. Det viktigaste är att oavsett vilken typ av barriär man väljer är att den är lufttät för att förhindra luftrörelser genom vägg och golv. I golvet är det ytterst viktigt om man inte vill dra in lukter från marken under huset då det råder undertryck inomhus vid golvet.
Om du inte redan har köpt fönsterna bör du istället sätta riktiga ventiler i väggen. En låg för tilluft och en hög för frånluft precis som @bossespecial skriver. En spaltventil är inte bra när man har självdrag då den sitter relativt högt upp och skapar ett högt tryckfall på grund av liten area. Det kan med andra ord bli svårt att få till bra självdrag.Spenzer skrev:
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Hmmm...
Det var komplicerat det här...
Fönstren är inköpta. De kommer sitta relativt högt upp.
Så var är en bra position för ventil då? Golvhöjd eller högt upp på vägg?
Det var komplicerat det här...
Fönstren är inköpta. De kommer sitta relativt högt upp.
Så var är en bra position för ventil då? Golvhöjd eller högt upp på vägg?
N NoOne2k skrev:Om du inte redan har köpt fönsterna bör du istället sätta riktiga ventiler i väggen. En låg för tilluft och en hög för frånluft precis som @bossespecial skriver. En spaltventil är inte bra när man har självdrag då den sitter relativt högt upp och skapar ett högt tryckfall på grund av liten area. Det kan med andra ord bli svårt att få till bra självdrag.
N NoOne2k skrev:Om du inte redan har köpt fönsterna bör du istället sätta riktiga ventiler i väggen. En låg för tilluft och en hög för frånluft precis som @bossespecial skriver. En spaltventil är inte bra när man har självdrag då den sitter relativt högt upp och skapar ett högt tryckfall på grund av liten area. Det kan med andra ord bli svårt att få till bra självdrag.
T Ejmelie skrev:
Jag hade tänkt ha elementet inställt på ca 17-18 grader året runt. För snålt?!?B bossespecial skrev:Jag tycker först och främst att man ska bestämma sig för om byggnaden ska vara konstant uppvärmd eller bara sporadiskt under vissa perioder. Med den tänkta mängden isolering så tycker jag att byggnaden ska vara konstant uppvärmd annars bör mängden isolering minskas. Är byggnaden konstant uppvärmd kan ni köra på plastfolie annars en vindpapp. Det är i princip inget fukttillskott inomhus men som nämnts så bör ventilationen anordnas så att eventuellt tillskott kan ventileras bort. Frånluftsdon högt och tilluftsdon lågt. Placeras de för högt finns risken att de drar ut luften istället. Det viktigaste är att oavsett vilken typ av barriär man väljer är att den är lufttät för att förhindra luftrörelser genom vägg och golv. I golvet är det ytterst viktigt om man inte vill dra in lukter från marken under huset då det råder undertryck inomhus vid golvet.
Spenzer skrev:
Jag hade stängt spaltventilerna och satt riktiga ventiler i väggen. Vill du nyttja spaltventilerna så hade jag satt en lågt ner 200mm från golvet. Så långt som möjligt från fönstrena.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 322 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 322 inlägg
Ang ventiler , vill du slippa kallras från fönster/ inluft så placera inluften mellan element / fönster .Spenzer skrev:
Bästa placering är annars , inluft så lågt som möjligt , frånluften så högt som möjligt .
Blir bäst verkningsgrad med dessa placeringar , om man kör självdrag .
Det är bra. Nu kan jag inte svära på det men jag har för mig att 14⁰ rekommenderades som en bra temperatur för att kallställa. Åtminstone står min luftvärmepump på 14⁰ när jag ställer den i frostskyddsläge.Spenzer skrev:
Om du ska ha det som snickarbod kommer du säkert att ha en del lim och färg som absolut inte får frysa. Så du vill ha det ganska varmt. Lite säkerhetsmarginal också om det skulle bli strömavbrott.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden