Hej,

Huset ifråga har en tegelfasad, med regelstomme, byggt ca. 1970.

Ytterväggar verkar inifrån och ut bestå av MDF-skiva, följt av vad jag tror är en ångbromspapp, följt av reglar och glas- eller stenullsisolering, följt av någon slags träfiberskiva. Sist verkar det bara finnas en luftspalt innan tegelfasaden. Jag har vid byte av ytterdörr inte kunnat se någon vindpapp mellan träfiberskiva och luftspalt/tegelfasad.

Det jag tror är en ångbromspapp (silvrig folie på varmsidan, brun papp på kallsidan), var spikad i längsgående led (höger-vänster), i tre rader uppifrån och ner. Där fanns ingen tejp, endast ett överlapp på 4 cm, och den slutade tvärt på hammarbandet, alltså fritt fram för luft att leta sig upp i springan mellan råsponten i taket och hammarbandet upp till kallvinden.

Ovanpå sponten i taket (alltså på vinden) ligger någon svart papp som jag gissar också är en ångbroms, men även den slutar tvärt vid hammarbandet.

Nu behöver jag ersätta den eventuella ångbroms jag rivit bort i ytterväggen, och frågar mig om jag bara ska köra på en vindpapp, eller om ångbromspapp ändå är att föredra?

Eftersom den gamla ångbromsen inte varit tejpad så kan den ju knappast varit lufttät (och därmed inte heller bromsat ångor)?

Reglar ser friska ut, så det som suttit där verkar ha fungerat. Ytterväggens reglar är inte mer än 100mm.

Tacksam för svar.

• Träregel med rester av silvrig folie nära innertak i ett hus med tegelfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På utsidan har du säkert asfaboard, insidan har sannolikt haft spånskiva eller tjock masonite, om man har asfaboard behöver man inte vindpapp.

Har huset ftx eller annan mekanisk ventilation?

Redigerat:
  • Gilla
MånsaSven
  • Laddar…
F fribygg skrev:
På utsidan har du säkert asfaboard, insidan har sannolikt haft spånskiva eller tjock masoniten, om man har asfaboard behöver man inte vindpapp.

Har huset ftx eller annan mekanisk ventilation?
Hej,

Tackar för svaret.

Asfaboard kanske det kan vara, bifogar en halvtaskig bild.

Nej, ingen mekanisk ventilation, huset är från början vedeldat, tidigare ägare har dock ersatt pannan med bergvärme sen 12 år tillbaka. Eldar endast sporadiskt i öppen spis.

Vill understryka att det är den där gamla bortrivna eventuella ångbromspappen, alltså på varmsidan, som jag söker förslag på ersättare till.

Edit: Läste någonstans att man ska ha fem gånger högre diffusionstäthet på varmsidan jämfört med kallsidan. Hur diffusionstät är då en asfaboard? Googlar jag så är Sd-värdet 0,2 på minst ett par asfaboard-produkter. Då ska jag alltså upp i minst Sd 1,0. Så då är det alltså en ångbroms jag måste ha (vindpappen ligger långt nere runt Sd 0,08), och borde till och med installera den enligt konstens regler, alltså tejpa och ha mig.

Är det korrekt resonerat?

• Bilden visar en del av en vägg med skadad isolering. Möjligen en gammal ångbroms, omgiven av trä och gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M MånsaSven skrev:
Är det korrekt resonerat?
Ja.

På 70-t tejpade man inte, man lade bara överlapp. Det var rätt nytt då med fuktspärr. Började väl ta fart på det sedan efter stora och lilla oljekrisen på 70-t då man började isolera tjockare när oljan blev dyrare.

Du bör försöka täta så gott det går även i skarven mellan vägg och tak. Annars ökar risken för mögel på vinden.

Ångbroms fanns inte då. Ser ut som du har nån form av aluminium duk. Inte helt ovanligt då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.