Hej jag har lite frågor angående vad man bör tänka på när man bygger hus utomlands, tex i Thailand.
Har läst på angående regler för ägande, men vädret är ju vädldigt annorlunda där. Funderar på att bygga huset i begtong och göra det väldigt slitsäkert. Är detta en bra eller dålig ideé?

Finns en tråd här på bh om en som bygger i Thailand, nu är det några år sen men sök och du skall finna

Vad gäller byggteknik, så bör man nog "ta seden dit man kommer". Det finns ofta goda skäl att bygga med en viss teknik i det land där det skall byggas. Sedan inbillar jag mig att det i Thailand varierar från en strandhydda av pinnar och löv, till stora betongkolosser, bara att välja nivå.

Om jag minns rätt så får man väl inte äga en fastighet som utlänning i Thailand, utan det sker genom företag som agerar bulvan?

I många länder (vet ej om thailand), även i västvärlden är skyddet för ägande mycket svagare än i Sverige. I vissa länder måste man ha en betrodd hustomte som bor i huset när man inte är där själv, eftersom ägarskapet är kopplat till att man bor där. Helt OK att ockupera ett tomt hus, och man blir ägare.

T
Jo Thailand vet jag att man inte kan äga hela marken, man kan äga runt 49% vad jag har för mig. Men fanns något man kunde äga men då va det mer lägenheter.
Spaninen lockade lite, men hörde att lämnar man lägenheten tom för länge så kan någon bosätta sig i den och icke bli vräkt. (Men detta har jag bara hört)
Tror det blir betong för mig isåfall jag gillar materialet och tror ändå det borde tåla klimatet bra.

Tack som fan för alla svar!

Mikael_L
T Trollhus skrev:
.. men hörde att lämnar man lägenheten tom för länge så kan någon bosätta sig i den och icke bli vräkt. (Men detta har jag bara hört)
Det finns sånt i många länder. I Nederländerna t.ex. har man legaliserat ägarrättsövergång efter en viss tids husockupation.
Även England har sådant i lagen, men där gäller det längre tid, typ 12år.

Och i väldigt många länder, bl.a. Sverige, är det en omständlig procedur att bli av med husockupanter om de inte bara lämnar frivilligt.
Så det finns all anledning att vara lite vaksam över sådant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Husockupation
https://www.gov.uk/squatting-law/overview

Nu är inte jag expert på Thailand specifikt utan kan mycket mer om vad som gäller i Sydeuropa, men vad jag förstår får du inte utföra något byggarbeta själv i Thailand. Det är vikt för thailändare för att hålla sysselsättningen uppe. Eftersom utlänningar inte heller får äga mark måste det bli ett sorts arrendeförfarande där man äger typ 49 procent av bolaget som arrenderar.

Jag skulle aldrig våga mig på ett sånt projekt om jag inte var mycket kunnig i thailändska förhållanden, juridik, etc. Det finns säkert säkra upplägg, men många har också blivit lurade på olika sätt. Thailand är fantastiskt på många sätt med fantastiska människor, men landet är också en diktatur.

Jag tror det är tydligare ägarförhållanden i Vietnam, men det är bara vad jag hört.

T Trollhus skrev:
Spaninen lockade lite, men hörde att lämnar man lägenheten tom för länge så kan någon bosätta sig i den och icke bli vräkt. (Men detta har jag bara hört)
Det är korrekt att det finns sådan fall, med det sker oftast i fastigheter där många lgh är tomma och där det redan finns ett förfall. Genom att ta sig in i lgh och byta lås kan man förövaren hävda att de har rätt till bostaden. Det handlar ofta om fattiga och diskriminerade minoriteter (typ romer). Det är mycket svårt och få förövarna vräkta. Framförallt tar det tid och kostar pengar. Innan förövarna tvingas flytta river de ut allt av värde i lgh, t o m kopparledningarna. Bara totalrenovering återstår.

Enda sättet att komma undan det här är att vakta på bostaden och när ingen befinner sig i lgh ta sig in och ha en låssmed som snabbt byter lås eller dörr. Det här vet förövarna och misstänker de att något är på gång håller de vakt.

Det är oerhört riskfylld aktion då det kan sluta blodvite och problem, men det finns sådana fall, ofta i ren desperation från den rättmätige ägarens sida.

Ska tillägga att det trots allt är ytterst ovanligt, men äganderätten är förhållandevis svag i Spanien.

S Stukad Fotled skrev:
Hej jag har lite frågor angående vad man bör tänka på när man bygger hus utomlands, tex i Thailand.
Har läst på angående regler för ägande, men vädret är ju vädldigt annorlunda där. Funderar på att bygga huset i begtong och göra det väldigt slitsäkert. Är detta en bra eller dålig ideé?
Du kan INTE äga marken privat som utlänning, går att äga via bolag men det är ett upplägg som då och då diskuteras hur säkert det är om bolagets enda uppgift är att äga en tomt utan övrig verksamhet.

Du KAN äga själva huset om du arrenderar marken, då är den längsta tiden som kan registreras på Land Office 30 år, övriga 30+30 som många har är direkt med landägaren och kan ev. ge problem när första 30 åren tar slut.

En lägenhet typ bostadsrätt kan du äga som utlänning, så länge utlänningar inte äger mer än 49% av husets totala boyta.
Behövs bara två dokument, ett från banken som visar införd valuta i SEK eller Euro, INTE i Baht då blir det problem.
Och ett från föreningen med en lista över utlänningars ägarandel i %.
Sen är det bara att registrera lägenheten i ditt namn på Land Office

Att bygga ett hus från grunden utan större kunskaper är inget jag skulle rekommendera.
Finns väldigt många fallgropar som pengarna trillar ner i på vägen.

//Kepsen

T
Tack för alla grymma svar! Jag har nu varit i kontakt med lite olika bolag och blir nor lägenhet i första hand. Dock är det alltid intressant att bygga upp ett egen hus tittade på bolag som era och home service i Rayong.
Har besökt Rayong tidigare och gillade området då det är lugnt och ganska prisvärt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.