ZipLock skrev:
Det här visar problemet med lågprisvaruhusens egna märken. Plötsligt byter de leverantör och då kan kvaliteten gå både upp och ned.
Exakt, därför kör jag med erkända märken i majoriteten av huset och dessa billigare alternativ i källaren då design och utseende inte är lika viktigt.

Jag tycker också att det är okej att blanda fabrikat, ifall man gör det på ett snyggt sätt, skulle ju inte sätta elko plus i källaren tillexempel :)

Det beror väl även på hur det ser ut i din källare, i min ser det ut ungefär lika som på markplanet. Källare kan ju vara allt från utgrävd jordkula till vanliga bostadsrum.

elmont skrev:
Det beror väl även på hur det ser ut i din källare, i min ser det ut ungefär lika som på markplanet. Källare kan ju vara allt från utgrävd jordkula till vanliga bostadsrum.
Ja där av "om man gör det på ett snyggt sätt". Jag håller på med renoveringen nu men kommer ha ABB i de privata delarna och elko i de sociala... ABB har vi som lagervara på jobbet ;)

Leif i Skåne skrev:
Sant, du har rätt
Men jag menar dom gamla typen man tvinnar ihop kablar och vrider på en toppklämma, ofta sitter det en eller två för många kablar i en sådan.
Även kallad torix.

Jag skulle köpa bra kvalité på brytare och lite sämre på vägguttag om jag måste välja.

Jag tänkte såhär att vägguttag (godkända såklart) dom stoppar man i kontakterna mer sällan än man trycker på strömbrytaren som slits ytterst lite varje gång man släcker lampan.

Är inne på samma tankar i "nya" huset. Hur är det att handla elprylar utomlands? Tänker närmast på kvalitetsgrejer.. Tyskland / Polen kanske?

Redigerat:
Jag har köpt GIRA från Tyskland (postorder) och är extremt nöjd.Bra kvalitet till bra pris. Och så har dom infällt uttagsradio!

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Leif i Skåne skrev:
Varför inte installera Plejd
[länk]
Dimmer och brytare i kopplingsdosor, då får du det senaste av smarta hem med inbyggd timer och Astrour (håller koll på solens uppgång och nergång på din ort)
Tänd ock släck vad du vill på valfri knapp i huset eller på din mobiltelefon / padda. ingen extra tråddragning pris dimmer 599:- Controller (till/från av 10A)några tior till. ingen initialkostnad sätt i slå på ladda ner appen
Jag fixade uterumsbelysningen på en halvtimme.
Vadsbo har samma produkter men dom kostar 1490:-

[länk]

[bild]

Belysningen på altanen sköter sig själv enligt schemat nedan
[bild]
Vilken dosa har du döljt denna installation i?

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Leif i Skåne skrev:
Varför inte installera Plejd...

[bild]
Ja den där installationen är totalt olaglig. :eek: :mad:

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L skrev:
Ja den där installationen är totalt olaglig. :eek: :mad:
...och du plankade den till Värsta elkopplingen. Nu fattar jag "troligtvis något hus i skåne".

Än värre är att det ser ut att sitta utomhus...

• Gilla
el_richard och 3 till
  • Laddar…
Den sitter i apparatskåp som måste öppnas med verktyg!

Mikael_L
Iofs så skymtar ju ett CE-märke lite ovan till vänster om det elektriska ... ;)

Men det trodde jag var ett skåp bredvid.

tommib
Leif i Skåne skrev:
Den sitter i apparatskåp som måste öppnas med verktyg!
Kan du inte ta en bild på hela grejen då? Jag är nyfiken på hur det ser ut.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Iofs så skymtar ju ett CE-märke lite ovan till vänster om det elektriska ... ;)

Men det trodde jag var ett skåp bredvid.
Fast om man tittar lite närmare på "CE märket", så såtr det "Fasteus kopplat och klart". Verkar vara en färdigkopplad central. Så jag gissar att märlningen är på utsidan av en elcentral som då sitte till vänster på bilden.

Men det är väl inte omöjligt att det finns någon lucka som kan stängas över de här oskyddade trådarna.

tommib skrev:
Kan du inte ta en bild på hela grejen då? Jag är nyfiken på hur det ser ut.
Hej Tommi B

Varit borta från forumet under en dryg vecka (blivit morfar första barnbarnet.)

Kom hem till en fullständigt nedsabling på forumet med all rätt.

Dörren går bara att öppna med en tunn skruvmejsel direkt på låskolven. Innanför finns ett apparatskåp med golvvärme för uterummet, ny el central, fiberanslutning, media omvandlare, router, 1Tb hårddisk samt numera dimmers i doser!
Se bilder tog bort kapslingen så ni kan se el-centralen.
Elcentral i vit vägg med stängd dörr, dosdimrar, router och hårddisk synliga i öppet skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppen kapsling som visar golvvärmestyrning, fiberanslutning och dimmer doser.
Skapa konto
Elektriskt apparatskåp öppet, visar installation av Plejd-dimmer, kablar och dosor.
Skapa konto
Elektriskt apparatskåp med öppen kapsling visar elcentral, fiberanslutning, router och dimmers i en heminstallation.
Skapa konto

Installationen på tidigare bild var en test för att prova den nya dimmern från PLEJD, som råkade bli permanent lite för länge. (inga dosor hemma)

Jag träffade på PLEJD på en byggmässa för 2 år sen, blev lagom imponerad av att man kunde styra en dimmer via en mobiltelefon, tog en broschyr och glömde bort dom. Men i höstas hittade jag broschyren och började googla på dom, försökte köpa en men allt var slutsålt! Slutligen fick jag tag på en i januari, snabbt testa på juldekorationen i fönstret Wow vilken produkt allt fans med, timer, Astrour, tidsförskjutning på astrouret ± 1 timma, släck mellan 23-05 mjuk tändning/släckning under t.ex. 10 min. Har man flera dim. eller controller (till/från 10A) kan man manövrera vad som helst från vilken brytare som helst. 2.4Ghz mesh nätverk Bluetooth® 4.0 super enkel set upp. Ingen initialkostnad 600:-

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.