9 382 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Angående elkontakter
Ja där av "om man gör det på ett snyggt sätt". Jag håller på med renoveringen nu men kommer ha ABB i de privata delarna och elko i de sociala... ABB har vi som lagervara på jobbetelmont skrev:
Även kallad torix.Leif i Skåne skrev:
Jag skulle köpa bra kvalité på brytare och lite sämre på vägguttag om jag måste välja.
Jag tänkte såhär att vägguttag (godkända såklart) dom stoppar man i kontakterna mer sällan än man trycker på strömbrytaren som slits ytterst lite varje gång man släcker lampan.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Jag har köpt GIRA från Tyskland (postorder) och är extremt nöjd.Bra kvalitet till bra pris. Och så har dom infällt uttagsradio!
Vilken dosa har du döljt denna installation i?Leif i Skåne skrev:Varför inte installera Plejd
[länk]
Dimmer och brytare i kopplingsdosor, då får du det senaste av smarta hem med inbyggd timer och Astrour (håller koll på solens uppgång och nergång på din ort)
Tänd ock släck vad du vill på valfri knapp i huset eller på din mobiltelefon / padda. ingen extra tråddragning pris dimmer 599:- Controller (till/från av 10A)några tior till. ingen initialkostnad sätt i slå på ladda ner appen
Jag fixade uterumsbelysningen på en halvtimme.
Vadsbo har samma produkter men dom kostar 1490:-
[länk]
[bild]
Belysningen på altanen sköter sig själv enligt schemat nedan
[bild]
Den sitter i apparatskåp som måste öppnas med verktyg!
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Fast om man tittar lite närmare på "CE märket", så såtr det "Fasteus kopplat och klart". Verkar vara en färdigkopplad central. Så jag gissar att märlningen är på utsidan av en elcentral som då sitte till vänster på bilden.Mikael_L skrev:
Men det är väl inte omöjligt att det finns någon lucka som kan stängas över de här oskyddade trådarna.
Hej Tommi Btommib skrev:
Varit borta från forumet under en dryg vecka (blivit morfar första barnbarnet.)
Kom hem till en fullständigt nedsabling på forumet med all rätt.
Dörren går bara att öppna med en tunn skruvmejsel direkt på låskolven. Innanför finns ett apparatskåp med golvvärme för uterummet, ny el central, fiberanslutning, media omvandlare, router, 1Tb hårddisk samt numera dimmers i doser!
Se bilder tog bort kapslingen så ni kan se el-centralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Installationen på tidigare bild var en test för att prova den nya dimmern från PLEJD, som råkade bli permanent lite för länge. (inga dosor hemma)
Jag träffade på PLEJD på en byggmässa för 2 år sen, blev lagom imponerad av att man kunde styra en dimmer via en mobiltelefon, tog en broschyr och glömde bort dom. Men i höstas hittade jag broschyren och började googla på dom, försökte köpa en men allt var slutsålt! Slutligen fick jag tag på en i januari, snabbt testa på juldekorationen i fönstret Wow vilken produkt allt fans med, timer, Astrour, tidsförskjutning på astrouret ± 1 timma, släck mellan 23-05 mjuk tändning/släckning under t.ex. 10 min. Har man flera dim. eller controller (till/från 10A) kan man manövrera vad som helst från vilken brytare som helst. 2.4Ghz mesh nätverk Bluetooth® 4.0 super enkel set upp. Ingen initialkostnad 600:-
Redigerat: