I vinter funkade det riktigt dåligt med det befintligt 127 meter hålet 😞useless skrev:
Som sagt var har man även nytta av den bit som går i foderrör. Särskilt om det är under grundvattennivån. Man brukar lite förenklat räkna med att rören i mark som inte är berg motsvarar en tredjedels aktiv meter i berg.
Så du har gott och väl över 200 meter att plocka energi från. Eftersom det mycket vatten och bevisligen har funkat med den gamla borran så verkar förutsättningarna vara bättre än de man använder hid schablonberäkningar.
Då kommer det fungera bra nu! Lägg dom parallellt och gör en ordentlig injustering med separata termostatrar så kommer det där att bli bra. Högt flöde i hålet är alltid väldigt bra!sebbe_j skrev:
Jag har iof 250m aktiv längd men mitt hål dippar bara 2-3gr från sommaren mot sena vintern. Och jag har väldigt bra flöde i hålet.
Räknar jag rätt blir detta runt 170 meter aktivt.. men borde ju räcka?A atomlab skrev:Då kommer det fungera bra nu! Lägg dom parallellt och gör en ordentlig injustering med separata termostatrar så kommer det där att bli bra. Högt flöde i hålet är alltid väldigt bra!
Jag har iof 250m aktiv längd men mitt hål dippar bara 2-3gr från sommaren mot sena vintern. Och jag har väldigt bra flöde i hålet.
Har inte direkt hittat några siffror? Men såg nånstans mellan 160-180 meter hål? Och då vet jag inte om dom menar aktivt eller inte?mexitegel skrev:
Både borrarn och installatören av pumpen verkar inte vara orolig men eftersom det här hålet nu blev 79 meter mindre än vad jag trodde de skulle bli är jag lite orolig. Men tänker litegrann att 170 meter aktivt borrhål borde räcka för en 8kw pumpmexitegel skrev:
Har inget att tillföra om borrhålet men lägg oron åt sidan. Hålet är borrat och det är ju inget mer du kan göra än att borra ett nytt…vilket du naturligtvis inte kommer göra nu. Bättre släppa oron och avvakta resultatet i vinter. Fundera istället på en backup, typ några elelement om det behövs.
Har nu två borrar 121m och 127mF Freddedan skrev:
Om den tidigare vp har fungerat i 20 år och värmt huset, med troligtvis mindre pump utifrån hållängd, vad var det för pump?
Då kommer den nya nu att fungera med den dubbla längden på borrhål oberoende av längden foderrör för det var ju ett långt sådant även i det gamla borrhålet. Utgår från att det är samma bostadsyta fortfarande.
Då kommer den nya nu att fungera med den dubbla längden på borrhål oberoende av längden foderrör för det var ju ett långt sådant även i det gamla borrhålet. Utgår från att det är samma bostadsyta fortfarande.
Samma boyta.. bytte från en Thermia villa 75 till en calibra eco 8 i fjol.. den nya hålet är 121 meter och verkar ha betydligt bättte vattenflöde än de gamla håletA AndersS skrev:Om den tidigare vp har fungerat i 20 år och värmt huset, med troligtvis mindre pump utifrån hållängd, vad var det för pump?