Byggahus.se
Känner mig otroligt vilsen i dessa frågor och undrar hur du och era familjer resonerat kring dop. Jag och min flickvän fick en dotter för c:a 4 månader sedan och det börjar bli dags att tänka på dopets vara eller icke vara. Varken hon eller jag är troende. Jag har en släkt där fastrar och farbröder är väldigt kristna, detsamma gäller tjejens sida där mor och far är väldigt troende så det är här kruxet kommer.
För oss känns det konstigt att som ateister stå i kyrkan och i princip lovorda en kristen uppväxt för vår lilla dotter när vi inte tror på det som sägs ändå. Men av respekt för tradition och den troende delen av familjerna känns det lite "elakt"? att inte ha ett dop. Hur har ni resonerat kring dopet, om ni själva är icketroende?!
Det börjar bli allt vanligare och vanligare med namn cermonier, men även här tycker jag det känns lite olustig. Lite som att kom hit med presenter och ta en bit tårta. Vi tror inte på kyrkan så välkomna till oss och trädgården :) Har ni haft namn cermonier och hur har dessa gått till? Hur har en namn cermoni bemöts av övriga familjen osv?

Eftersom dopet i kyrkan inte har något med namngivning att göra kan ni väl köra båda sakerna?

Tänk på att dopet i kyrkan INTE är ge barnet ett namn, det är enbart att barnet upptas i den kristna församlingen. Om båda föräldrarna inte bara är vacklande i tron, utan är ateister, så är det naturligtvis absurt att ni ska anordna en särskild ceremoni för att få er dotter upptagen i ett religiöst samfund. Låt henne vänta tills hon är så stor att hon själv kan fatta sina beslut. Vill fastrar och mostrar ha henne troende får de väl missionera för henne på egen hand.

En profan namngivningscermoni låter som ett utmärk alternativ.

• Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Vi är lika icketroende och valde därför bort dopet och hade en namngivningscermoni istället. Vi höll ett litet tal på vår altan om hur vi hade valt namnen till vår dotter och planterade sedan också ett körsbärsträd åt henne. På tvn snurrade ett bildspel med bilder från hennes första månader till finstämd musik. Det hela blev intimt och mycket uppskattat av släkt och vänner! Vi brydde oss inte om om några släktingar skulle ta illa upp och undra vad det här var för "nymodigheter" då det skulle kännas rätt för oss i första hand. Så vitt jag vet så tyckte även de troende att det var en trevlig tillställning. ;-) Jag tycker ni ska göra det som känns rätt för er och inte för de andra!

• Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Vi är inte troende, och ingen i vår släkt är, vad vi vet, troende heller.
Vi valde ändå att ha dopet för vår dotter i kyrkan då vi tycker att ceremonin är fin och det är en trevlig tradition, värd att "bevara".
Vi visste iofs att vi kunde få en mycket bra präst som har full förståelse för att de flesta oftast inte är i kyrkan för att de är religiösa, utan av tradition (skolavslutningar, dop, konfirmation, bröllopp, begravning, konserter, osv).
Utan honom hade det nog inte varit ett lika självklart val då vi varit på några dop där det religiösa budskapet (åtminstone i vårt tycke) känts alldeles för "tungt".

Jag är rädd att mitt svar inte kommer väga åt något alternativ. Vill bara skicka några extra tankar.

Är det inte minst lika respektlöst (eller vilket ord du använde?) mot de i släkten som är troende om ni står å lovar ngt inför den Gud de tror på som ni inte menar att ni ska hålla? En bra präst bör kunna stödja er till den ceremoni ni vill ha om ni bollar era tankar med dem. Hör er omkring efter referenser.

Sen kan man ju tycka att vad spelar det för roll om ni som ateister vill att ert barn ska tillhöra en kyrka och sen kunna välja att gå ur när han/hon e 18? Ganska många finner en trygg uppväxt och ideal som kontrasterar utseendefixering och utnyttjande gm aktiviteter i svenska kyrkan.

Namngivningsceremoni tycker jag är superkonstigt å som du skriver: kom ge oss presenter som an brukar vid dop men vi döper inte barnet. Jag tycker det är fint med en tradition av välkommen till världenfest för ett barn då släkten bjuds hem för att fira. Dopet i sig har ju aldrig handlat om att fira att ngn fått ett namn utan att de kommit med i en gemenskap. En välkommen till familjenfest är mycket mer traditionsriktigt tycker jag och är vad vi kommer göra, fast i samband med ett kristet dop.

Lycka till

Man skulle ju även kunna argumentera att när det gäller svenska kyrkan så är dop, bröllop, och begravning lika mycket kulturyttringar som religiösa ceremonier. Men är man obekväm med den kyrkliga inramningen så ska man givetvis inte ha dop i kyrkan. Som andra redan påpekade, skulle er dotter vilja döpa sig senare i livet så finns ju alltid den möjligheten; i vissa samfund är ju det t.o.m. normen.

Goteborg skrev:
Känner mig otroligt vilsen i dessa frågor och undrar hur du och era familjer resonerat kring dop. Jag och min flickvän fick en dotter för c:a 4 månader sedan och det börjar bli dags att tänka på dopets vara eller icke vara. Varken hon eller jag är troende. Jag har en släkt där fastrar och farbröder är väldigt kristna, detsamma gäller tjejens sida där mor och far är väldigt troende så det är här kruxet kommer.
För oss känns det konstigt att som ateister stå i kyrkan och i princip lovorda en kristen uppväxt för vår lilla dotter när vi inte tror på det som sägs ändå. Men av respekt för tradition och den troende delen av familjerna känns det lite "elakt"? att inte ha ett dop. Hur har ni resonerat kring dopet, om ni själva är icketroende?!
Det börjar bli allt vanligare och vanligare med namn cermonier, men även här tycker jag det känns lite olustig. Lite som att kom hit med presenter och ta en bit tårta. Vi tror inte på kyrkan så välkomna till oss och trädgården :) Har ni haft namn cermonier och hur har dessa gått till? Hur har en namn cermoni bemöts av övriga familjen osv?
Där har ni väl erat svar (tjocka texten), varför tvinga in barnet i en tro som varken du eller din bättre hälft tror på?

D09
Vi döpte vår son i kyrkan för att min sambo önskade detta. Ingen av oss är religösa och det hade inte någon religös innebörd alls.

Själv avskyr jag allt som har med religion att göra och en bibel etc kommer inte innanför tröskeln här hemma.

Tycker att ni ska välja det som känns bäst i ert hem.

Vad era släktingar tror på är deras val och dom ska väl undvika att "trycka ner i halsen" på andra hur dom ska göra.

Även om ni väljer dop och inte har den religösa tro som era släktingar så behöver ni inte oroa er.

Ingen påverkan hemifrån ang religion och ert barn kommer att skapa en egen uppfattning.

Lycka till och amen

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Om man inte kan stå bakom det som dopet innebär så finns det väl ingen anledning att döpa....mina barn har klarat sig utmärkt utan varken dop eller namngivning....
Att göra vad andra tycker är helt åt helvete....

• Gilla
Jan Lahti och 5 till
  • Laddar…
Vår dotter får själv välja religion när den dagen kommer. Ingen av oss är med i Svenska kyrkan så valde namngivning. Planterad också ett träd i trädgården, hade en buffé i byns samlingslokal efter. Hade även två faddrar där vi gjort fadderbrev i form av tavlor. Vi är dom enda i umgängeskretsen som gjort på detta sätt, men ingen verkade tycka det var konstigt på något sätt.

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Vi är inte heller troende och har valt bort kyrkan helt (dop, bröllop, skatt och kommande begravning. ..).
Det blev riktigt tydligt när prästen, under dopceremonin på bekantas dop, frågade föräldrarna om de ville döpa in barnet i den kristna gemenskapen. För mig hade det känns fel att svara "ja".

Vi körde med riktigt stor fest och partytält i trädgården. Vi berättade om namnen vi valt och dess betydelse samt lite kul fakta om andra som bär samma namn. Efter lite sång och en dikt av barnets fadder utbringade vi en skål för vårt barn med önskan om långt och lyckligt liv! Det är så vi ville ha det och vi är nöjda. Vill någon annan ha det annorlunda så får de göra på sitt sätt när det är dags för dem.

Jag tyckte den norska komikern Dag Sörås svar var klockrent på frågan "- Ska ni inte döpa ert barn i kyrkan? Vill ni att han ska hamna i helvetet?!
- Ja det är klart! Han ska ju vara med morsan och farsan!"

Gör som ni vill och strunta i vad andra tycker. Alla behöver ju inte gilla det men man borde respekteras för de val man gör.

• Gilla
Jan Lahti och 1 till
  • Laddar…
"Jag hatar golf, men eftersom morfar spelar golf så ska jag göra Lillan till medlem i golfklubben på hennes ettårsdag." "Vi har alltid röstat på Moderaterna, men eftersom min kusin är sosse så ska vi Lillan få partibok från Socialdemokraterna." Ni hör själva....

• Gilla
Jan Lahti och 3 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
"Jag hatar golf, men eftersom morfar spelar golf så ska jag göra Lillan till medlem i golfklubben på hennes ettårsdag." "Vi har alltid röstat på Moderaterna, men eftersom min kusin är sosse så ska vi Lillan få partibok från Socialdemokraterna." Ni hör själva....
Hehe ja när du lägger fram det så. :) Både jag och sambon tände till på iden med att plantera ett träd i trädgården, lite symboliskt som välkommen till familjen. En "namnfest" helt enkelt kanske inte är så dum ide ändå. Tåls att fundera över.

• Gilla
kysan
  • Laddar…
Hemmakatten
Man behöver varken ha dop eller namngivningsfest. Det enda som krävs är att skicka in blanketten till Skatteverket i tid. Själv gjorde jag precis så, inga barn döpta och inga namnfester. Vi tyckte att alla de gratulationer och presenter vi och barnen fick när de föddes var gott nog. Ett barn (av fem) ville konfirmera sig och gick konfirmationsundervisning och jag följde med på gudstjänster mm.

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.