Jag kommer att bygga ett hus utomlands och vill gärna cellplast isolering. De har cellplast 200 men det har de inte L- kant och Hörn kant.
Tanken är att köpa här i Sverige. Frakta dit.
Jag är fundersam och oroligt om det räcker med S200 kvalitet.
Huset kommer att byggas med lekablock och kommer att bestå av 2 våningar med garage på sidan.
Finns det någon som har byggt liknande hus och har erfarenheter gällande platta på mark.

Tacksam för svaret.
 
  • Ritning av ett tvåvåningshus med garage, detaljerad planlösning visas på en datorskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en datorskärm visar en ritning av ett tvåvåningshus med intilliggande garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det vara platta på mark? Tänker du S200 som isolering i plattan? Isf hur mycket tänker du gjuta på uppe på Cellplasten?
 
Man brukar köra s80 under plattan och s200 i kantelementen. Det går att bygga en form på plats för kantbalken om det är bökigt att få dit kantelement
 
V ViHelg skrev:
Ska det vara platta på mark? Tänker du S200 som isolering i plattan? Isf hur mycket tänker du gjuta på uppe på Cellplasten?
Hej,
Jag tänkte S200 kantelement 400 mm, under platan 3x100 mm S100.
Mvh
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
murak
Jag hade anlitat en konstruktör som kan hjälpa dig med grunden. Det är svårt att åtgärda i efterhand om det blir fel.

Men iaf, glöm inte eventuella punktlaster. Där kan det behövas s300 eller s400 samt extra armering. Dränera väl och padda ordentligt.

Lycka till!
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Läs om koljern och cellglas... grund!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.