24 640 läst ·
66 svar
25k läst
66 svar
Ang all denna snö som kommit
Rent juridiskt kan du börja med att göra en polisanmälan, eftersom din granne inte får göra så, det är egenmäktigt förfarande, och möjligen kan fler brott komma på tal.
Nästa steg kan vara en stämning, men då får du fundera lite närmare kring vilken skada du stämmer för och vilken ersättning du kräver. Det är tyvärr inte alltid helt enkelt att stämma folk för saker som borde vara rätt självklarar, som i ditt fall.
Men första steget är så klart att prata med grannen. Är han stingslig så meddela honom att nästa gång han gör det, så kommer du ringa polisen direkt.
Glöm inte att filma när han sprutar in snö på din tomt, så du har bevis!
Nästa steg kan vara en stämning, men då får du fundera lite närmare kring vilken skada du stämmer för och vilken ersättning du kräver. Det är tyvärr inte alltid helt enkelt att stämma folk för saker som borde vara rätt självklarar, som i ditt fall.
Men första steget är så klart att prata med grannen. Är han stingslig så meddela honom att nästa gång han gör det, så kommer du ringa polisen direkt.
Glöm inte att filma när han sprutar in snö på din tomt, så du har bevis!
Jag tvivlar starkt på det.S Snickerick skrev:
Egenmäktigt förfarande är när du typ tar något, inte ger något ...
Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande
- då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
- då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
- då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.
Du kan även läsa denna kortfattade info från åklagarmyndigheten
https://www.aklagare.se/ordlista/e/egenmaktigt-forfarande/
Kan väl även kolla denna länk
https://lawline.se/answers/3248
Ja, egenmäktigt förfarande är när du "tar" något. Men det är inte begränsat till att "ta" bara de saker du nämner.Mikael_L skrev:
Om du parkerar din bil på grannens parkeringsplats, så är det egenmäktigt förfarande. En person som lade sig att sova i en bil som stod parkerad på en gata, fälldes för egenmäktigt förfarande.
Man "tar" något i besittning, och gör sig då skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. I detta fallet tar grannen TS tomt i besittning för att avyttra sin snö.
Istället för att bara ta första bästa googling, så läs på ordentligt om vad egenmäktigt förfarande är. En enkel googling på Snö egenmäktigt förfarande ger denna länk som första träff, t.ex.!
https://www.allehanda.se/artikel/brott/snon-gjorde-grannar-till-ovanner
Jag kör också den billigaste från Jula, tvåstegs. En vals där fram som snurrar och sedan en utkastare med tre propellerblad som skickar iväg snön. 4-5m är max, trots full gas och testat olika växlarna, 1-4. 2500kr tror jag dn kostar nu på deras rea.Tomture61 skrev:
Hur löd domen sen?S Snickerick skrev:
edit:
Men som egenmäktigt förfarande brukar en del besittningsrubbningar räknas in.
Om grannens snö på min tomt utgör en besittningsrubbning går väl att diskutera länge, jag vet inte om det finns några prejudikat, eller domslut alls.
Förvarar jag min husvagn på grannens tomt mot grannens vilja, så är det nog en besittningsrubbning i mening med egenmäktigt förfarande, det kan jag ganska lätt tänka mig att rätten kan komma fram till.
Redigerat:
Varje fastighetsägare ska ta hand om sitt dagvatten inom den egna fastigheten. Dokumentera. Spela in med din mobilkamera när han slungar över snö så att du har bevismaterial. Prata därefter med grannen även om du inte tror att det hjälper. Spela in samtalet. Spela gärna in igen när han slungar snö så att du har bevis att han fortsätter trots att du påtalat. Därefter polisanmäl samt kontakta stadsbyggnadskontoret på kommunen. Det vanliga är att polisen lägger ned ärenden på grund av att brott inte kan styrkas, men om du har bevismaterial så kan de genomföra förundersökningen.
Blockera en infart gör det ju rätt självklart mer besvärligt att nyttja sin egendom (i det här fallet tomten/uppfarten/garaget) än att grannen med snöslungan spridit ett tunt lager snö på den övriga snön på tomten.
Och åklagaren tar väl inte med tång i ett mål som han han ser som mycket svårt att vinna.
Så alternativet är i så fall att driva målet själv genom att stämma grannen. Då får man börja med att sammanfatta vilken skada man lidit och sammanställa ett anspråk som ersättning.
Lättast och säkrast är det att åberopa rent ekonomisk skada.
Sen stämma ifall grannen inte ersätter.
Och åklagaren tar väl inte med tång i ett mål som han han ser som mycket svårt att vinna.
Så alternativet är i så fall att driva målet själv genom att stämma grannen. Då får man börja med att sammanfatta vilken skada man lidit och sammanställa ett anspråk som ersättning.
Lättast och säkrast är det att åberopa rent ekonomisk skada.
Sen stämma ifall grannen inte ersätter.
Rent strikt är det väl deras väg på deras mark, och deras snö, och dessutom faktiskt deras skyldighet att hålla vägen farbar, till din förmån. Vill minnas att det är så servitut fungerar.nino skrev: