Hej! Det sitter än badrumsfläkt med omvänd polaritet för att flytta luft mellan två rum.

Jag behöver återställa denna så att den blåser på rätt håll igen.

Vilka kablar byter jag plats med? Och varför!

Tack!

• Öppen badrumsfläkt monterad på vägg med synliga kablar och kopplingar, samt en tänd indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
badrumsfläktar är normalt byggda så att luften alltid dras ut genom den gallerförsedda sidan (från rummet där fotografen befinner sig), det finns nog inget att ändra på...

vad menar du med "återställa" -- skulle den ha dragit luft i den andra riktningen tidigare?

Man har inte vänt på fläkvingen eller hela motorpaketet, om nu luftrikningen är ändrad?

• Gilla
Bagdadbygg
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Man har inte vänt på fläkvingen eller hela motorpaketet, om nu luftrikningen är ändrad?
möjligen har man hempulat med fläktvingen -- att vända på motorn känns knepigt att gå iland med

blid på en Jula/Anslut:
Illustrationer av en fläktinstallation med delar och monteringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bagdadbygg
  • Laddar…
harka harka skrev:
badrumsfläktar är normalt byggda så att luften alltid dras ut genom den gallerförsedda sidan (från rummet där fotografen befinner sig), det finns nog inget att ändra på...

vad menar du med "återställa" -- skulle den ha dragit luft i den andra riktningen tidigare?
Tyvärr det går inte att ändra på rotationsriktningen genom att flytta kablar, det enda du kan göra är att vända på hela fläktpaketet
B Bagdadbygg skrev:
Hej! Det sitter än badrumsfläkt med omvänd polaritet för att flytta luft mellan två rum.

Jag behöver återställa denna så att den blåser på rätt håll igen.

Vilka kablar byter jag plats med? Och varför!

Tack!
Tyvärr det går inte att ändra på rotationsriktningen genom att flytta kablar, det enda du kan göra är att vända på hela fläktpaketet

• Gilla
Bagdadbygg
  • Laddar…
harka harka skrev:

Ja den blåser åt fel håll.

Fotografen Fotografen skrev:
Vet ej. Den tidigare ägaren påstår att han ändrat polariteten men utifrån andras svar verkar det vara så att detta inte kan ha varit möjligt.

harka harka skrev:

Ja. Tidigare ägare har hemfixat med den för att den ska blåsa i motsat riktning

B Bagdadbygg skrev:
Ja. Tidigare ägare har hemfixat med den för att den ska blåsa i motsat riktning
montera den i det andra rummet?

• Haha
  • Gilla
Bagdadbygg och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
montera den i det andra rummet?

Vill ha den för att trycka ut luft från källaren .

B Bagdadbygg skrev:
Vet ej. Den tidigare ägaren påstår att han ändrat polariteten men utifrån andras svar verkar det vara så att detta inte kan ha varit möjligt.
Går den på växelström så hjälper det inte att byta plats på sladdarna. Av samma anledning börjar inte dammsugaren blåsa ut dammet för att du vänder stickproppen i uttaget.

• Gilla
Bagdadbygg
  • Laddar…
B Bagdadbygg skrev:
Vill ha den för att trycka ut luft från källaren .
Jag tror GK100 menar att du ska skruva fast fläkten på andra sidan väggen, för då blir den ju automatiskt vänd åt andra hållet.

Någon bör svara på om det är OK med en "lampsladd" typ SKX för fast anslutning av en badrumsfläkt. Att gå ner i dimension på anslutningskabel gäller bara flyttbara föremål?

Att vända fläktvingen är nog meningslöst. Min känsla är att luften ändå skulle blåsa åt samma håll ...

• Gilla
Bagdadbygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.