Spis en-fas 20 A säkring i lägenhet. Vid planerad ombyggnad av kök kommer spisen att flyttas. Original uttag i väggen kommer att hamna bakom ett skåp, nåbart genom bakstycket. Idag finns tre ledare 4 kvmm i väggen till uttaget som sedan är inkopplat via gummikabel till spisen. Det behöver förlängas ut från dosan 1,2 m åt vänster.
Hur ska man göra det?
Dessutom skulle jag vilja terminera den i ett Norwesco-uttag för jag har en spisvakt för den anslutningen.

Om det blir hål i bakstycket så att man kommer åt kopplingsdosan så är det ok.
En bit utanpåliggande kabel till en kopplingsdosa på nya platsen, där anslutningskabeln från spisen ansluts.
(Detta jobbet är egentligen behörighetskrävande).

Enligt nya regler sedan höstas så är det inte säkert att du får ha Norwescouttag till spisen utan den måste vara fast ansluten, det beror på hur man tolkar följande mening ”Spisar ska ha 16A PERILEX-stickpropp eller också bör de vara utformade för fast installation.” och då främst ordet ”bör”.
https://www.elsakerhetsverket.se/om.../tydligare-regler-for-stickproppar-och-uttag/
https://www.elsakerhetsverket.se/co...866c/fragor-och-svar-stickproppar-o-uttag.pdf
Spisvakten går att koppla in som fast ansluten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaret. Det orsakas av en flytt och att man naturligtvis vill ha det annorlunda i köket än de som bodde där tidigare. I min nuvarande lägenhet (bara en port från den nya) har jag samma förutsättningar, enfas 20 A,
och där har jag en koppling med Norwesco-kontakter och en spisvakt gjord med Norwescokontakter. Och det tänkte jag använda i den nya. Men det krävs alltså en förlängning som jag skrev p g a ändring av spisens placering. Märkligt att det är godkänt då men inte nu. Har inte Perilex max 16A och är dessutom gjord för 3-fas?

Man undrar ju vad Elsäkerhetsverket tänker med, lägenheter med 20 A till spisen har väl varit standard sedan 50 talet och så skriver de att huvudsäkringar och kablage måste bytas. Tankeförmågan verka suttit i något runt och delat....

<<
Däremot förekommer det att produkter säljs i Sverige med stickproppar som inte är anpassade efter svenska elanläggningar (har en högre strömstyrka), till exempel spisar med stickproppar för 25A enfas. Det innebär en risk och kräver utbyte av både huvudsäkring och kablage i väggarna innan spisen kan användas.>>

Protte

Är det inte bättre att en enfasspis sitter med Norwesco än att det måste dit en elektriker när det ska bytas spis? Någon "svensk" enfaskoppling finns ju inte, blir 32A blå CEE isf och få plats med den bakom en spis?
Lite korttänkt att tycka att enfasspisar ska sitta fast installerade, blir bara krångel för Svensson, se tex alla spistrådar här. Bättre då att adoptera Norwescon, den fyller ett tomrum på samma sätt som Perilex.

Det finns ju Perilex 25 A och så kletar man det en klisterlapp att det bara är enfas.....

Protte

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tolkat ”bör” som att man kan använda andra kontaktdon än Perilex-16A, jag hade nog kört på Norwesco.

En Periex-25A följer inte heller nya regeln och det blir ännu sämre eftersom det då bryter mot ytterligare en regel, att en Perilex alltid ska vara fullkopplad (3-fas).

Norwesco kontakten är väl ”förbjuden” för att den inte uppfyller svensk standard. Ungefär som att du inte får ha danska vanliga uttag i huset.

R
I Sverige ska alla vägguttag ha djup brunn
Det med Norwesco är väl att det , pinnarna är åtkomliga när inte kontakten är intryck till botten , annars så klarar den 20 amp som sig bör

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah... Det där har jag undrat över. Når de verkligen in och blir spänningssatta innan de är så djupt i uttaget att de inte blir berörbara? Dum design i så fall. Annars är ju norwescodon robusta och bra. Jag håller med fotografen om att det är bättre att ha en stickpropp än att tvinga alla enfasspisar att vara fast anslutna.

R
För länge sedan fanns en typ av den sorten , infarten var jäms med , då gick det att komma åt stiften på samma sätt som gamla ojordade vägguttag , nu verkar det vara en liten brunn på nya uttagen

Så det är därför moderna europakontakter har 1cm isolering längst in och bara ledande metall på toppen. Ökar säkerheten även i gamla uttag. Har mest trott det var för att spara pengar...

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
tommib
Japp, det är därför. Och för att de ska flexa lite så de passar i alla uttag trots att det är någon millimeter diff på typerna. Om du tittar på en europlugg så är stiften svagt vinklade inåt.

tommib
R rävlyan skrev:
För länge sedan fanns en typ av den sorten , infarten var jäms med , då gick det att komma åt stiften på samma sätt som gamla ojordade vägguttag , nu verkar det vara en liten brunn på nya uttagen
Det skulle vara intressant att veta om den brunnen räcker. I så fall kan jag inte se någon anledning till att inte rekommendera dylika don för enfashällar/spisar.

R
Angående Norwesco
Här kommer 2 bilder den första så är inte kontaktstiften i beröring med uttagsklämmorna
den andra så har stiften precis träffats uttagsklämmorna
Dom nya uttagen har en djup brunn och absolut petsäkert , det var omöjligt att röra stiften på foto 2
Enligt grossist så sälj det massor av Norwesco uttag+stickproppar , som ska sitta i hyreshus med 1-fas
framdraget

• Närbild på ett suddigt Norwesco uttag där kontaktstiften inte syns i kontakt med uttagsklämmorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en Norwesco stickpropp ovanifrån där kontaktstiften inte berör uttagsklämmorna, vilket illustrerar petsäkerheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.