CyberStoffe skrev:
Brukar krävas inom jordbruk, trädgårdsmästerier, bygg- och rivningsplatser.
Helt korrekt enligt mitt sätt och se det!

Bob_the_builder
sverre skrev:
Han påpekade att det ringde alldeles för få och frågade och sedan började han prata om ditten och datten, han var inte alls stressad, men jag började bli efter 30 min i telefon ;D
För att inte tala om den stackars kunden (fast hon/han fick väl inte veta att du snackade bort några hundra kronor). >:( ;)

Bob_the_builder skrev:
För att inte tala om den stackars kunden (fast hon/han fick väl inte veta att du snackade bort några hundra kronor).  >:(  ;)
Det var för att räkna på en offert på ett jobb som jag inte fick som jag ringde dit, så betalt för tiden blev det inte ;D

Tjena! Det var ett tag sen man var här på forumet. Massa trevlig läsning som vanligt. Men till saken förstås då.. Tack för alla svar. De flesta svar förstår jag inte, eftersom jag inte är elektriker, men om jag vänder frågan istället: Vad kan hända om jag skiftar säkringsstorlek utan att kolla kabelareor?

Chao-Li skrev:
Tjena! Det var ett tag sen man var här på forumet. Massa trevlig läsning som vanligt. Men till saken förstås då.. Tack för alla svar. De flesta svar förstår jag inte, eftersom jag inte är elektriker, men om jag vänder frågan istället: Vad kan hända om jag skiftar säkringsstorlek utan att kolla kabelareor?

Vad som kan hända? ja ditt hus kan brinna ner vid kortslutning/överbelastning.. inte för att risken är så stor men..

Kanske dum fråga igen, men om man kopplar in, som i mitt fall, 4-5 uttag utan att skifta säkringsstorlek, kan något hända då?

RoTe
Chao-Li skrev:
Kanske dum fråga igen, men om man kopplar in, som i mitt fall, 4-5 uttag utan att skifta säkringsstorlek, kan något hända då?
Säkringen kan gå. Totalt ofarligt med andra ord.

Tack för det RoTe. Om säkringen börjar gå lite då och då, vågar man då skifta storlek?

Intressant fråga till: Kollar alla elektriker det ni skriver, som kabelareor, impedanser, förläggningssätt, mm om det är ett ex mindre jobb i en tillbyggnad?

Vad tror ni?

Jag kan bara svara för mig själv som elektriker, men jag mäter ALLTID med installationsprovaren, då får man svart på vitt att utlösningsvillkoret uppfylls.

Då kommer ju den intressanta följdfrågan:

Hur ofta händer det dig Erik att du får ett "förvånande" utslag av mätningen. Dvs. hur ofta händer det att din mätning visar att 10A säkring på 1,5 kvadrat inte funkar. och då menar jag vid anläggning i villa inom någorlunda tättbebyggt område.

Nyfiken.

Tja i villaområden är det väldigt sällan det faller på utlösningsvillkoret vad det gäller 1,5 mm2 och 10 A. På landet är det vanligare och framförallt i lantrbruksbyggnader vid långa kabellängder. I villor vid rot jobb o liknande är det dock ganska vanligt att skruvförband o liknande kopplingspunkter har gått isär. Detta visar instrumentet oxå tydligt.

Flukes installationsprovare fungerar iaf ihop med jfb, övriga fabrikat har jag ej nån erfarenhet av.

RoTe
Chao-Li skrev:
Tack för det RoTe. Om säkringen börjar gå lite då och då, vågar man då skifta storlek?

Nej, då får du ringa elektrikern.
Lyssna på Erik_D med flera. ;)

vilken fluke installationprovare har du? klarar den "allt"?
det börjar bli dags för mej att investera i en...

Är det enkelt att mäta själv om man har en bra mätare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.