För att inte tala om den stackars kunden (fast hon/han fick väl inte veta att du snackade bort några hundra kronor). >sverre skrev:
Tjena! Det var ett tag sen man var här på forumet. Massa trevlig läsning som vanligt. Men till saken förstås då.. Tack för alla svar. De flesta svar förstår jag inte, eftersom jag inte är elektriker, men om jag vänder frågan istället: Vad kan hända om jag skiftar säkringsstorlek utan att kolla kabelareor?
Chao-Li skrev:Tjena! Det var ett tag sen man var här på forumet. Massa trevlig läsning som vanligt. Men till saken förstås då.. Tack för alla svar. De flesta svar förstår jag inte, eftersom jag inte är elektriker, men om jag vänder frågan istället: Vad kan hända om jag skiftar säkringsstorlek utan att kolla kabelareor?
Vad som kan hända? ja ditt hus kan brinna ner vid kortslutning/överbelastning.. inte för att risken är så stor men..
Tack för det RoTe. Om säkringen börjar gå lite då och då, vågar man då skifta storlek?
Intressant fråga till: Kollar alla elektriker det ni skriver, som kabelareor, impedanser, förläggningssätt, mm om det är ett ex mindre jobb i en tillbyggnad?
Vad tror ni?
Intressant fråga till: Kollar alla elektriker det ni skriver, som kabelareor, impedanser, förläggningssätt, mm om det är ett ex mindre jobb i en tillbyggnad?
Vad tror ni?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Då kommer ju den intressanta följdfrågan:
Hur ofta händer det dig Erik att du får ett "förvånande" utslag av mätningen. Dvs. hur ofta händer det att din mätning visar att 10A säkring på 1,5 kvadrat inte funkar. och då menar jag vid anläggning i villa inom någorlunda tättbebyggt område.
Nyfiken.
Hur ofta händer det dig Erik att du får ett "förvånande" utslag av mätningen. Dvs. hur ofta händer det att din mätning visar att 10A säkring på 1,5 kvadrat inte funkar. och då menar jag vid anläggning i villa inom någorlunda tättbebyggt område.
Nyfiken.
Tja i villaområden är det väldigt sällan det faller på utlösningsvillkoret vad det gäller 1,5 mm2 och 10 A. På landet är det vanligare och framförallt i lantrbruksbyggnader vid långa kabellängder. I villor vid rot jobb o liknande är det dock ganska vanligt att skruvförband o liknande kopplingspunkter har gått isär. Detta visar instrumentet oxå tydligt.