6 368 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Ändra säkring..
Sida 1 av 3
Det är kabelarean som bestämmer säkringsstorlek.
/Kent
/Kent
Har man inget mätinstrument som klarar detta ringer man nät-leverantören och frågar efter värdet i mätarskåpet, därifrån räknar man sig vidare med hjälp av kabelaroer och längd.
Värdet man får kollar man i tabeller utgivna av SEK och ser om det går!
Värdet man får kollar man i tabeller utgivna av SEK och ser om det går!
Det svåraste av ovanstående är att få tag i någon hos nätägaren som vet vad man pratar om!sverre skrev:
I mitt fall krävdes det många samtal och jag kopplades kors och tvärs över Sverige, innan jag till slut hamnade hos någon som kunde räkna fram värdena åt mig!
När jag pratade med Vattenfalls växel för några år sedan bad dom mig ringa en elektriker ;D
När jag sedan förklarade att jag var elektrikern började omkopplingscirkusen!
Efter ca 20 minuter kom jag fram till rätt person och han blev väldigt glad att någon ringde!
Han påpekade att det ringde alldeles för få och frågade och sedan började han prata om ditten och datten, han var inte alls stressad, men jag började bli efter 30 min i telefon ;D
När jag sedan förklarade att jag var elektrikern började omkopplingscirkusen!
Efter ca 20 minuter kom jag fram till rätt person och han blev väldigt glad att någon ringde!
Han påpekade att det ringde alldeles för få och frågade och sedan började han prata om ditten och datten, han var inte alls stressad, men jag började bli efter 30 min i telefon ;D
sverre>Klipper in... < Och förläggningsätt och jordslutningsimpedansen i den punkt som är längst bort från säkringen i respektive grupp (utlösningsvilkoret)>
Köper detta men på en vanlig villainstallation där man kanske har 10-20 m tråd och några uttag...?
På en industri är det givetvis livsviktigt men blir det inte lite overkill på en villa? Bara undrar eftersom ingen jag känner mäter det vid en enkel utökning av villainstallationer.
/Kent
Köper detta men på en vanlig villainstallation där man kanske har 10-20 m tråd och några uttag...?
På en industri är det givetvis livsviktigt men blir det inte lite overkill på en villa? Bara undrar eftersom ingen jag känner mäter det vid en enkel utökning av villainstallationer.
/Kent
Normal villa i samhälle vanligtvis inga problem, villa på landsbyggden långt från trafon kan vara problem!
Föreskrifterna säger dock att man måste klara utlösningsvilkoret och enda sättet att garantera det är genom att kolla upp det och dokumentera!
Vad säger man annars när det blir besiktning?
Föreskrifterna säger dock att man måste klara utlösningsvilkoret och enda sättet att garantera det är genom att kolla upp det och dokumentera!
Vad säger man annars när det blir besiktning?
sverre>Tror inte att en besiktning är aktuell för att montera upp några extra uttag. Men jag köper ditt argument till hundra procent, undrar bara hur många som verkligen gör den kollen?
Du får mer än gärna berätta hur avståndet till trafon påverkar säkringsstorlek mm... Att spänningen kan sjunka fattar jag men effekten i ledarna lär ju vara densamma? I alla fall om vi pratar om resistiva laster som det oftast handlar om i villor, industrier mm är väl en annan sak med stora induktiva eller kapacitiva laster. Och ja, det var "några" år sedan jag läste detta...
/Kent som inte riktigt fattar det här med "utlösningsvillkor"
Du får mer än gärna berätta hur avståndet till trafon påverkar säkringsstorlek mm... Att spänningen kan sjunka fattar jag men effekten i ledarna lär ju vara densamma? I alla fall om vi pratar om resistiva laster som det oftast handlar om i villor, industrier mm är väl en annan sak med stora induktiva eller kapacitiva laster. Och ja, det var "några" år sedan jag läste detta...
/Kent som inte riktigt fattar det här med "utlösningsvillkor"
Egentligen ganska enkelt!
Man tar summan av alla impedanser som ligger i serie från trafon + trafon inre impedans och adderar dessa, då får man ett värde som "bromsar" strömmen så att den bara kan komma upp i ett visst värde vid kortslutning.
Blir denna ström för låg löser inte säkringen inom den stipulerade tiden (0,2s eller 0,4s eller 5s beroende på vad som matas)
Löser inte säkringen vid ett fel så får man problem!!
Man tar summan av alla impedanser som ligger i serie från trafon + trafon inre impedans och adderar dessa, då får man ett värde som "bromsar" strömmen så att den bara kan komma upp i ett visst värde vid kortslutning.
Blir denna ström för låg löser inte säkringen inom den stipulerade tiden (0,2s eller 0,4s eller 5s beroende på vad som matas)
Löser inte säkringen vid ett fel så får man problem!!