Köket är på tur att få sig en omgång.
Men, ska jag passa på att ändra planlösningen?

För vår del så är nuvarande okej, men om vi vill sälja så är nog köket ansett som litet / trångt.

Nu bor vi bara tre vuxna, men huset är stort (150kvm) och har sex sovrum.

Jag har källare under så vatten och avlopp går att flytta ganska enkelt.

Har funderat på om att öppna väggen mot matsalen, men köksdelen blir ju inte större av det.
Gillar att ha en liten matplats ut mot framsidan som vi har nu i köket.

Jag skickar med några bilder och ritningar på hur det ser ut nu.

Kom med förslag.

//AA Ett mindre kök med vit skåpinredning, matplats, mörkt golv och gröna gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vit skåpinredning och träbänkskiva, synlig matplats och fönster.
Skapa konto
Köksinteriör med vit spis, diskmaskin, skåp och en matplats med bord och stol, träbjälkar i taket.
Skapa konto
Trångt kök med vit inredning, matbord och stolar framför fönster med gröna gardiner, träbjälkar i taket.
Skapa konto

Flera bilder.

//AA Matrum med träbord, stolar med röda kuddar, grå matta, vita skåpet och ljuskrona, sedd genom en dörröppning.
Skapa konto
Matsal med bord klätt med gul duk, stolar med röda kuddar, kristallkrona och konst på väggarna.
Skapa konto
Matsal med bord, stolar med röda kuddar, kristallkrona och tavlor på väggen.
Skapa konto
Vardagsrum med tegelvägg, trähylla med böcker, sidobord och trägolv.
Skapa konto
Delvis suddig ritning av planlösning för en bostad, inkluderar kök, sovrum och badrum.
Skapa konto
Ritning av en husplan med markerat vardagsrum, kök och hall samt måttangivelser.
Skapa konto

Tänker ni bo kvar länge? Ska resten av huset i huvudsak vara oförändrat? Jag tror svaret på de frågorna, tillsammans med er budget naturligtvis, kommer avgöra. Om ni tänker bo kvar minst ett decennium, och inte tänker göra större ändringar av resten av huset, tycker jag att ni enbart ska göra det som passar er. Ett 10+ år gammalt kök lär ändå bytas ut/ändras av nya ägaren.

Vi har renoverat övriga delar av huset.
(Tak, värmepump, isolering, tvättstuga dusch och två toaletter. Stora badrummet var nyrenoverat när vi köpte huset för tre år sedan. )

Jag är nog inne på att sälja inom några år.

Men känslan är att köket dra ner köplusten.

Luckorna är omlackerade 2008 men ser inte bra ut.

//AA

Jag gissar att en yngre familj skulle vilja göra om inte bara kök utan även vardagsrum och matrum. Om ni ska flytta relativt snart skulle jag nog bara fräscha upp det - måla om luckorna igen etc. Det är svårt att veta om en annan familj vill ha separat kök och matrum eller om de kommer att slå ihop rummen (troligen det senare). Jag tror risken är stor att ni inte får igen en större investering.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar som snickare så jobbet kommer inte bli dyrt. ;)
Funderingen var mer på hur planlösningen kan ändras och hur det skulle se ut.

Tack för din åsikt. (y)

Någon annan som har inputt??

//AA

Många gillar ju öppen planlösning idag, så det skulle nog uppskattas om ni tar ner väggar mellan kök och matrum och slänger upp en köksö istället. Sen kanske man kan ta upp öppning ut mot hallen eller vardagsrummet också. Men det bygger givetvis på att ni själva vill ha det så, ingen idé att bygga för någon annan.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Karlia
Jag tycker att det ser bra ut som det är. Är ni nöjda tycker jag inte att ni ska bygga om för att ev köpare ska tycka att det ser bra ut. Alla vill inte ha öppet från köket.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hade kunnat bli riktigt snyggt om ni rev väggen mot matsalen. Då har ni inbyggda vitvaror på hela väggen där kyl är idag och en stor köksö där vasken m.m är idag. Med sittyta från matsalsdelen.
Under fönstret där lilla bordet är idag kan man göra en sittyta av köksstommar med förvaring i.

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Min idé:
Ta bort hela eller större delen av väggen mellan kök och matrum, eventuellt även väggen mellan vardagsrum och matrum. Sätt upp ett parallellkök med köksö i inre delen av nuvarande matrum. Nuvarande kök blir ny matsal, framför köksön får en mindre frukost/fikaplats utrymme.

Om man vill tänka på säljbarhet bör nog stenkanten tas bort.
Skickar några inspirationsbilder också.
kok_570766b29606ee675c655d84.png
Moderni_tumma_i-keittio%CC%88_saareke_tammi_keraaminen_Juhlavuoden_kattaus_2020-59_main.jpg

• Gilla
Nr7 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.