Hej,

Kanske inte helt rätta underforumet men större chans att få svar här. Jag skall så småningom handla panel till väggen (insidan) och var in till trävaruhandeln där jag frågade vad fuktkvoten ligger på. Fick som svar att den ligger på 20%.

Jag tycker det låter lite högt men kanske denna fuktkvot är normal? Hur som helst så sa dom att det inte är några problem, så länge jag tar in panelen i huset och lagrar det där i "några veckor".

Hur mycket får man normalt ner fuktkvoten i rumstemperatur från 20% på "några veckor"? Panelen är 15 mm tjock.

D Daystar skrev:
Hej,

Kanske inte helt rätta underforumet men större chans att få svar här. Jag skall så småningom handla panel till väggen (insidan) och var in till trävaruhandeln där jag frågade vad fuktkvoten ligger på. Fick som svar att den ligger på 20%.

Jag tycker det låter lite högt men kanske denna fuktkvot är normal? Hur som helst så sa dom att det inte är några problem, så länge jag tar in panelen i huset och lagrar det där i "några veckor".

Hur mycket får man normalt ner fuktkvoten i rumstemperatur från 20% på "några veckor"? Panelen är 15 mm tjock.
Hej
Kommer att följa denna diskussion
Känner att det är lite av "Hur långt är ett snöre?"

surris
D Daystar skrev:
Hej,

20% låter väldigt högt, över 17-18% så finns det risk för mögelpåväxt. 14-16% brukar det ligga på.

Angående tid så ör det många parametrar som spelar in. Är det smala brädor så behöver de inte torka ner jättemycket, men är de på 20% så tror jag det tar mer än några veckor innan du lämpligen kan sätta upp det.

• Gilla
The_Lexx
  • Laddar…
  • Diagram som visar fuktkvot i viktprocent som funktion av relativ luftfuktighet i procent, med två närliggande kurvor för olika fuktsituationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Daystar
  • Laddar…
temperaturen har inte alls samma inverkan (ja, nästan ingen alls) på trädets fuktkvot som luftens relativa fuktighet, däremot påverkar temperaturen mycket i hur fort träet anpassar sig gentemot en ny luftfuktighetsnivå när den ändras, ju varmare ju fortare balanserar det sig för en ny nivå då det är högre ångtryck på vattnet och mer massa vatten kan förflytta sig in och ut mellan träet och luften genom porerna på samma tid.

den här låga påverkan för olika temperaturer är väldigt typiskt för olika sorbenter (inkluderande trä) och det är därför en sorbent-tork för avfuktning kan fungera bra även när det är minusgrader

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
temperaturen har inte alls samma inverkan (ja, nästan ingen alls) på trädets fuktkvot som luftens relativa fuktighet, däremot påverkar temperaturen mycket i hur fort träet anpassar sig gentemot en ny luftfuktighetsnivå när den ändras, ju varmare ju fortare balanserar det sig för en ny nivå då det är högre ångtryck på vattnet och mer massa vatten kan förflytta sig in och ut mellan träet och luften genom porerna på samma tid.

den här låga påverkan för olika temperaturer är väldigt typiskt för olika sorbenter (inkluderande trä) och det är därför en sorbent-tork för avfuktning kan fungera bra även när det är minusgrader
Kan du ta det där igen men skriva så att det blir begripligt är du snäll och samtidigt förklara vad du anser att TS bör göra?

Tack!
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Kan du ta det där igen men skriva så att det blir begripligt är du snäll och samtidigt förklara vad du anser att TS bör göra?

Tack!
//Ronnie

Virke i lager har vanligen fuktkvot 18 till 20 %. När jag skulle klä gästtoaletten nertill med panel sågades bräder till rätt längd ca 1 m. De lades sedan i buntar med snöre om i gästtoan och dess temp höjdes upp mot 30 C. Då blev rel. fuktighetenlägre och uttorkningen påskyndades. Om bräderna ligger löst vrider de sig och blir skeva. Det blev bra.

Temp-höjning är ett sätt att sänka rel. luftfuktfuktigheten som bestämmer träets fuktkvot. Det blir lägre rel. fult inne ju kallare det är ute, så bräder torkar bättre inne vintertid än sommartid.

P Pysslarn skrev:

Tack!
//Ronnie
Jag gör ett försök:
Det som bestämmer jämnviktsfuktkvoten i träet är den omgivande luftens relativa fuktighet.
Den relativa fuktigheten i luften bestäms av hur mycket vattenånga som finns i luften och hur mycket vattenånga som kan finnas i luften (utan att det kondenserar), vilket kallas vattenångans mättnadstryck.
Vattenångans mättnadstryck beror av temperaturen (det blir pyttelitet under 0gC och motsvarar ungefär atmosfäriskt tryck vid ca 100gC).
Man kan alltså sänka relativ luftfuktighet på två vis: ta bort vattenånga eller höja temperaturen. I uppvärmda utrymmen blir den relativa luftfuktigheten oftast lägre än utomhus om inte extra fukt tillförs inomhus då inget vatten tillförs uteluften när den tas in i utrymmet och värms upp.
Utöver att påverka mättnadsångtrycket påverkar temperaturen även hur fort jämvikt mellan trä och luft då det vid högre temperatur finns mer värmeenergi i träet och omgivningen som kan användas för att förånga fukten i träet (samt att diffusion av gaser går fortare vid högre temperatur då molekylerna rör sig snabbare i genomsnitt).

• Gilla
The_Lexx
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

Tack!
//Ronnie
Vill man fördjupa sig i fenomenet kan man fördjupa sig här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Capillary_condensation - tyvärr på engelska då den svenska versionen är mer att se som en sammanfattning.

Notera att man bara prata om Pv/Psat - dvs. förhållandet mellan aktuella luftfuktigheten (räknat som vattnets partialtryck i luften) gentemot luftfuktigheten vid vattnets daggpunkt vid samma temperatur, inte om temperatur när det gäller fyllnadsgrad vatten i dessa väldigt små porer.

Temperaturen påverkat dock hur fort denna balansering uppnås mellan sorbentens (tex trä) fuktinnehåll gentemot omgivande luftens fuktighet enligt tidigare diagram från Jochi när det tex. vid 70% Rh i luften kring virket så blir trädets fuktkvot ca 15% när det har uppnått balans - dvs. denna nivå kommer att uppnås om torkningen sker vid +2 grader C, 25 grader C eller 50 grader C om luften kring virket är 70% Rh i alla dessa fallen, men i förstnämnda fallet vid 2 grader C kan ta ett halvår innan balansen uppnås medans det är bara dagar vid +50 grader C

Redigerat:
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.