God dag.
Jag är i färd med att gräva om marken 1,5 meter ut från husgrunden i syfte att ändra lutningen så det sluttar bort från grunden istället för till.

Förr har det, förutom felaktig lutning, varit rabatter närmast grunden vilket en av de forna husägarna tagit bort och istället lämnat en slags vallgrav.

Jag har dock för avsikt att använda platonmattan som utgångspunkt för sand-/jordlagret, sedan lägga markduk på den, och 8-16 makadam ovanpå.
Husgrund med grävmasken jord 1,5m ut, platonmatta synlig, och gräsmatta med gångstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omgrävd mark vid husgrund med lutning bort från huset, stampad sand, utan vegetation.
Skapa konto

Nyligen omgrävd mark med lutning från husgrund, platonmattan syns, förberedd för dränering.
Skapa konto

Det blir dock en skaplig kant 1,5 meter ut, och jag undrar om jag bör gräva ned något slags dräneringsrör nedanför duken 1,5 meter ut? Vilket rör i så fall?
Grävd mark nära husgrund med lutning bort från huset, gräskant och spade syns.
Skapa konto

Är det något jag gjort fel så här långt, eller något mer jag bör tänka på? Jag har packat sanden/jorden med en hemmagjord stampare.

Grävd mark med markduk utlagd nära husgrund, stenar placerade ovanpå för att hålla duken på plats.
Skapa konto

Grävd mark bredvid husgrund med synlig platonmatta och stenar för dräneringsförbättring.
Skapa konto

Det är lutning hela vägen från platonmattan/husgrunden till gräskanten vid gångstigen.

Nyfiken hur det blev för dig i slutändan detta. Har exakt samma dilemma för tillfället och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Tänker ändra vår lutning 1,5 till 2 meter från huset.

Jag är också nyfiken då jag ska göra något liknande!

Blev skitbra, men skulle jag göra om det så hade jag lagt två lager duk, eller valt en mer ordentlig markduk som också kostar mer, så att jag sluppit ogräs lite längre. Ogräs is ass.

W Witt skrev:
Blev skitbra, men skulle jag göra om det så hade jag lagt två lager duk, eller valt en mer ordentlig markduk som också kostar mer, så att jag sluppit ogräs lite längre. Ogräs is ass.
Nice! Har ett scenario liknande ditt.
Det har inte orsakat vattenansamlingar eller liknande vid kanten som blir vid gräsmattan? Du har ingen bild på slutresulatet? 😁

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.