Hej,
En byggherre vill bygga lägenheter på en tomt vars detaljplan säger att marken är anpassad för bensinmack, samt tillhörande hus får vara högst två våningar. Plus att marken ej får bebyggas av bostäder. (Denna marksnutt finns mitt i ett idylliskt villaområde, i närheten av denna tomt finns faktiskt 3 andra mkt små flerfamiljshus insprängt mellan villorna)

Kommunen har kommenterat byggherrens planer och säger nej till de 5 våningar de vill bygga, men accepterar att förändra detaljplanen för bostadsbygge samt att de tillåter ett hus på 3 våningar(i övrigt är det bara 2 våningshus i området) Tidigare mark va som sagt anpassad för bensinmack men eftersom det idag är olagligt att bygga bensinmack i tätbebyggt bostadsområde så kanske kommunen är villiga att därför ändra detaljplanen.

Jag undrar vem som har det tyngsta ordet vad gäller förändring av detaljplanen? Vad jag lärt mig så är det mkt svårt för en byggare att ändra i detaljplan. Kan kommunen rakt upp och ned ändra på en detaljplan efter egen smak och tycke? Och vad har grannarnas ord för tyngd om man nu skulle misstycka detaljplansförändringen?

nattugglan11 skrev:
Kan kommunen rakt upp och ned ändra på en detaljplan efter egen smak och tycke?
Nej. När detaljplanen är antagen och fastställd måste också planmonopolisten själv rätta sig efter den. Men vid behov kan man förstås ändra villkoren genom ny detaljplaneprocess.

nattugglan11 skrev:
Och vad har grannarnas ord för tyngd om man nu skulle misstycka detaljplansförändringen?
Grannarnas åsikt är rådgivande. Endast.

nattugglan11 skrev: Kan kommunen rakt upp och ned ändra på en detaljplan efter egen smak och tycke?

"Nej. När detaljplanen är antagen och fastställd måste också planmonopolisten själv rätta sig efter den. Men vid behov kan man förstås ändra villkoren genom ny detaljplaneprocess."

Vad menas "vid behov så kan han/hon processa en ny detaljplan"? Alla byggnation av någon slag är ju ett behov för någon eller några.

Och hur ser en sådan "detaljplaneprocess" ut?

Eftersom marksnutten inte kan nyttjas som bensinmack längre så är det iförsig lämpligt att hitta på en annan funktion av marken, och kanske därför kommunen är villiga att ändra i detaljplanen.
Markägaren som också är i byggplaner är såklart intresserad av att tjäna så mkt pengar som möjligt där av det planerade bygget ett flerfamiljshus.

W
Detta händer frekvent där jag bor, är säkert uppe 4-8 detaljplaneändringar varje månad. Alltså inte en hel detaljplaneändring utan för en enskilt tomt i ett detaljplanerat område såkallat enkelt planförfarande som endast kan nytjas om den ändringen anses vara av mindre betydelse för almänheten. Plankostnadsavtal tecknas då oftast och han som begär ändring pröjjsar. Dessa ändringar kan vara lite vad som helst, legitimera en byggnad som ligger på prickmark tex, eller få bygga på prickmark genom att ta bort prickmarken (av olika anledningar) eller bygga större en den generella planen pga av att det numera finns avlopp och vatten tex, kan vara vad som helst igentligen.
Har kommunen väll tyckt det är en bra ide brukar de gå igenom här, Ytterst få som får avslag. Vet några som har fått avslag och i de fallen har det varit pga av att det har varit så många som tyckt det var en dålig ide. Många får ett eller ett par klagomål men går igenom ändå med vissa förbehåll tex som i fallet ovan att tre våningar inte är ok utan endast 2 men att bygga går inte att stoppa.

Vet inte riktigt vad detta tillförde men så här ser det ut där jag bor.

Jag vet inte heller om jag kan tillföra diskussionen mer än att kommunen också på eget bevåg utan att någon byggares önskemål finns kan ändra detaljplanen. Processen ser likadan ut som när ny detaljplan antas, men om kommunen själv vill ändra så kommer den förmodligen att ändras om det inte blir en stor proteststorm.

Tre tomter om ca 1500 m2, som ligger 50 meter från vårt nybyggda hus ändrades i detaljplanen från tomter för bostadshus i 1-3 våningar till "lätt industri/handel" 1-3 våningar. Naturligtvis ställdes planen ut och vi fick yttra oss innan det vann laga kraft. Ändringen berodde förmodligen på att det saknas livsmedelsaffär inom en stor radie och det bor väldigt många som "måste" ta bilen för att handla en liter mjölk. Ingen har dock nappat på att bygga och de stora drakarna (Coop, Ica, Lidl osv) säger att underlaget är för litet.

Bara ett exempel på att kommunen kan ändra detaljplanen utan någon byggare har bett om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.