5
Är det små trånga utrymmen där plintarna är väldigt små så underlättar det en del med att sätta hylsor.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
TS verkar fråga i samband med hemma automation, till ex fibaro, qubino, shelly osv tycker jag att det blir klart bättre med ändhylsa. Det är korta terminaler (som sitter tätt) och kabeln viks nästan alltid ganska snävt då är den extra isoleringen väldigt bra. Nu är jag inte elektriker men jag upplever det som en elsäkrare installation..

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Grundfrågan var: Finns det olika standarder.

Svaret är ja!

Det finns definitivt både Fransk och Tysk standard på färgerna kontra dimension, och dessa båda är självfallet inte lika.

Om det sedan skiljer något på press-delen, och om det spelar någon roll, det har jag aldrig (behövt) gräva mig ner i.

Däremot är det en favorit med ändhylsor (mångtrådig ledning, dvs inte FK med 7 kardeler utan snarare 24 kardeler för 1,5 mm²) på RK, t.ex. för att montera stickproppar på gummikabel utan varken att få kardeler utanför eller kardeler kapade av skruven...

• Gilla
petrho och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag har jobbat större delen av mitt elektrikerliv i Norge i internationellt sällskap, där heter det ändnit.

Att hålla reda på namn på ett verktyg är inte alltid rätt, vad är en:
Norlänning
Vattenpumptång
Polygrip

Vilket är 3 olika namn på samma verktyg, fråga vad heter den på engelska/tyska ?
Min far och kollegor frågade efter en "karlssontång" när en polygriptång behövdes :)

• Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag har jobbat större delen av mitt elektrikerliv i Norge i internationellt sällskap, där heter det ändnit.

Att hålla reda på namn på ett verktyg är inte alltid rätt, vad är en:
Norlänning
Vattenpumptång
Polygrip

Vilket är 3 olika namn på samma verktyg, fråga vad heter den på engelska/tyska ?
OT, men det heter Water Pump Plier på engelska :)

• Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
Och när jag jobbade där dom har engelska som modersmål så hette en Polygrip just Polygrip, med lite annan betoning än på svenska.

• Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
England och USA kan ju ha helt olika ord för samma sak, även om båda talar "engelska".

Inom "bilar" är det väldigt uppenbart. Om man har någon Haynes manual (på Engelska, inte de bleka svenska översättningarna), gärna en lite äldre, så innehåller de ofta en översättningslista från British English till US.

Där kan man till exempel se att britterna tankar "Petrol", medan jänkarna häller i "gas".

Jag misstänker att "internationellt bolag" inom olja (Norge) i klartext betyder "US-teknologi", och därmed hörande benämningar. Sedan kanske en del ord blir "förnorskade" för att förvilla totalt...

P petrho skrev:
... har ni någon bra rekommendation på sortimentkit och en bra tång...
...och för att återigen lyfta upp ursprungsfrågorna.;)
Jag är också intresserad av fler rekommendationer rörande tänger.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Jag har en fyrkanpressande från Express. Tar upp till 16mm2 om jag minns rätt. Dyr som guld. :(

• Gilla
petrho och 1 till
  • Laddar…
NetNut NetNut skrev:
Min far och kollegor frågade efter en "karlssontång" när en polygriptång behövdes :)
Motortång eller multitång=polygriptång

En variant till tång som är användbar på fler sätt är denna:
https://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/26145/presstang_click-n_crimp
Inte den billigaste kanske.

Den firman har ett antal olika pressverktyg, i olika prislägen. Kolla på <Handverktyg>.<Kabelskotänger>

De har också någon sats med hylsor. (Knipex), står på sista sidan med tänger.

Jag inbillar mig att rätt många elinstallatörer beställer verktyg därifrån. OBS att alla priser står exklusive MOMS, eftersom de vänder sig till företag.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
De flesta tänger som postats i tråden är jättebra, men fruktansvärt stora och tunga. Skall man gå omkring med de i arbetsbyxorna måste man nästan ha hängslen. Därför har jag istället Knipex lilla smidiga crimptång. Funkar dock inte på oljeplattformar eftersom den inte är godkänd enligt deras rutiner.

https://www.swedol.se/crimptng-fr-ndhylsor-025---16-mm-180-mmvt-61449.html

• Gilla
petrho
  • Laddar…
[QUOTE="Soltorp40, post: 3701855, member: 122416"
Jag misstänker att "internationellt bolag" inom olja (Norge) i klartext betyder "US-teknologi", och därmed hörande benämningar. Sedan kanske en del ord blir "förnorskade" för att förvilla totalt...[/QUOTE]

Nej det mesta på en plattform är nog tysk standard, själva borrdelarna (borren och pumpar för dito) är amerikanska.

I Norge är det inskrivet i "oljelagen" att 5% av omsättningen skall gå till Forskning och Utveckling (FoU), medan man i USA driovs av en massa olika småbolag som bara tittar på vinsten. Jag skulle därför vilja påstå att Norge är världsledande inom oljeteknologi. De stora mekaniska delarna (borr, borrpump, shaker) är amerikanska medan all elektronik och styrning (som betyder mycket idag) är Norsk.

På 70-talet när man pratade om oljekris (t.o.m. bensinransonering i Sverige) så tog man upp 17% av oljan som finns i ett borrhål (brunn), normannen tar idag upp 70%.

Det har i praktiken ALDRIG funnits någon brist på olja, utan det har varit ett ekonomist/politiskt spel.

Ojdå .... detta inlägg var långt från ändhylsor ......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.