Bör man använda ändhylsa på en anslutningskabel som ska kopplas in i en 2 polig brytare (som har skruvanslutning)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är normalt inte nödvändigt, förutsatt att skruvterminalen är avsedd för RK i den area som är aktuell här. När du säger tvåpolig brytare tänker jag på materiel för den fasta installation som kanske inte har passande terminaler. Om det finns en spec för brytaren ska kan det framgå där vilka krav på ledare den har.
Ändhylsor kan vara praktiska t.ex om det är trångt och svårt att se om man får inte alla kardeler i klämman, om man behöver koppla om ofta osv. Det finns inga terminaler vad jag vet som kräver ändhylsa. Det är något man får bedöma själv för att det ska bli en tillförlitlig förbindelse.
Ändhylsor kan vara praktiska t.ex om det är trångt och svårt att se om man får inte alla kardeler i klämman, om man behöver koppla om ofta osv. Det finns inga terminaler vad jag vet som kräver ändhylsa. Det är något man får bedöma själv för att det ska bli en tillförlitlig förbindelse.
Hittar inget specifikt i anvisningen för brytaren , endast minimum 1,5 mm2. Så borde vänlig så fall funka bra utan ändhylsa...?Bo.Siltberg skrev:
Det är normalt inte nödvändigt, förutsatt att skruvterminalen är avsedd för RK i den area som är aktuell här. När du säger tvåpolig brytare tänker jag på materiel för den fasta installation som kanske inte har passande terminaler. Om det finns en spec för brytaren ska kan det framgå där vilka krav på ledare den har.
Ändhylsor kan vara praktiska t.ex om det är trångt och svårt att se om man får inte alla kardeler i klämman, om man behöver koppla om ofta osv. Det finns inga terminaler vad jag vet som kräver ändhylsa. Det är något man får bedöma själv för att det ska bli en tillförlitlig förbindelse.
Du kan väl visa vad det är för brytare så är det lättare att säga något om det. Har den ren skruv likt en sämre sockerbit och du går in med sladd dvs RK är det bra med hylsan. Och om du inte har hylsa tvinna då inte kardelerna och dra inte för hårt hellre rucka lite på tråden och dra till lite igen efteråt.
GK100 skrev:
Du kan väl visa vad det är för brytare så är det lättare att säga något om det. Har den ren skruv likt en sämre sockerbit och du går in med sladd dvs RK är det bra med hylsan. Och om du inte har hylsa tvinna då inte kardelerna och dra inte för hårt hellre rucka lite på tråden och dra till lite igen efteråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En 2 polig vridbrytare från schneider. Aqua stark serienGK100 skrev:
Du kan väl visa vad det är för brytare så är det lättare att säga något om det. Har den ren skruv likt en sämre sockerbit och du går in med sladd dvs RK är det bra med hylsan. Och om du inte har hylsa tvinna då inte kardelerna och dra inte för hårt hellre rucka lite på tråden och dra till lite igen efteråt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den misstänker jag har helt vanlig brytarinsats likt en utanpåliggande med samma anslutningstyp dvs skruv med bricka inpassad i plasten och med två hål för ledarna på varje. Där kan du ansluta din sladd utan hylsa och inte tvinna mer än att du får i tråden riktigt utan spret.F Fredrik K80 skrev:
Elmont som elarkeolog tänker nog på typen med stor skruvskalle att lägga tråden under och råkar du på såna följ hans råd med tvinning (moturs sett från änden) och in under skruven på sidan som "drar inåt",
Stort tack för mycket hjälp allesammans. En hel del klarnade hur det ska göras
Nja, om det är skruvplint. När jag blev "duktig" och satte hylsor när jag monterade "smarta" puckar (Shelly I3) bakom en brytare märke jag att att schneiders snabb (kläm terminaler) inte alls "bet" på en ändhylsa!, Tycker iof att det är sämre även på lösa kardeler med kläm men det går väl snabbare för en elektriker och gissar jag billigare att tillverka..P Para54 skrev:
Hej igen ! jag hörde av mig till schneider angående frågan och fick svar att i deras terminaler , motsvarande den brytare jag visade bild på här i forumet, krävs inte hylsa men att dem ändå rekommenderade det när RK ansluts. Däremot att inte använda hylsa när RK ansluts direkt under en skruvplint ( när skruven trycker direkt mot kardelerna ) är direkt NO NO!
Verkar som att hylsa på RK alltid är rätt när det kommer till skruvplint (krav när skruv direkt ansluter på kardelerna ) och rekommenderat när skruven trycket på ett metallbleck som sedan trycker mot kardelerna.
Används wago 221 som skarv ska det inte användas hylsor
Verkar som att hylsa på RK alltid är rätt när det kommer till skruvplint (krav när skruv direkt ansluter på kardelerna ) och rekommenderat när skruven trycket på ett metallbleck som sedan trycker mot kardelerna.
Används wago 221 som skarv ska det inte användas hylsor
