Och det kan ju tilläggas att RK i princip inte används till annat än anslutningskablar och nästan aldrig i kopplingsdosor och "vanliga" apparater.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det kan ju tilläggas att RK i princip inte används till annat än anslutningskablar och nästan aldrig i kopplingsdosor och "vanliga" apparater.
Spelar det förresten någon roll om man använder anslutningsdosa eller kopplingsdosa?
 
En anslutningsdosa har dragavlastning och förhoppningsvis terminaler som tillåter RK, dvs dess syfte är precis vad namnet antyder.

Varje terminal stöder sina slag av ledare. Det ska finnas en märkning... Om en terminal inte stöder RK, då behöver man en ändhylsa.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En anslutningsdosa har dragavlastning och förhoppningsvis terminaler som tillåter RK, dvs dess syfte är precis vad namnet antyder.

Varje terminal stöder sina slag av ledare. Det ska finnas en märkning... Om en terminal inte stöder RK, då behöver man en ändhylsa.
absolut . Dragavlstning går ju dock även o lösa på kopplingsdosor . U 56 dosan har det som tillbehör.
 
leby leby skrev:
Nja, om det är skruvplint. När jag blev "duktig" och satte hylsor när jag monterade "smarta" puckar (Shelly I3) bakom en brytare märke jag att att schneiders snabb (kläm terminaler) inte alls "bet" på en ändhylsa!, Tycker iof att det är sämre även på lösa kardeler med kläm men det går väl snabbare för en elektriker och gissar jag billigare att tillverka..
Anledning till ändhylsor är att materielet ej flyter ut. Om det ej går att använda ändhylsa så går det inte.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Fjäderbelastade snabbplintar har inget problem med att kopparen flyter.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
P Para54 skrev:
Anledning till ändhylsor är att materielet ej flyter ut. Om det ej går att använda ändhylsa så går det inte.
Sedan är det väl också för att inte få kardelbrott. Om man t.ex låter eN RK anslutas i en vanlig sockerbit kommer skruven med all sannolikhet att trycka sönder någon av alla kardelerna eftersom dem är så tunna
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Fast man behöver nog inte skapa problem för att sen ha en lösning på dem.....I det här fallet så kanske man föreställer sig brott på kardeler i löpande band och då kanske det är motiverat med ändhylsor. Men jag har även sett ändhylsor som gått av om de belastats fel så hur man än gör har man nog ändan bak..........Normal installation utan ändhylsor håller ändock en procentuellt hög standard. Det enda som blir bättre med ändhylsor är möjligen installatörens sinnelag.
Ändhylsor tycker jag är bra där det är motiverat och kanske mer accepterat. Stora apparatskåp med långa kopplingsplintar där man mer vill ha styr på grejerna.
 
useless useless skrev:
Fjäderbelastade snabbplintar har inget problem med att kopparen flyter.
Nej så är det säkert men jag upplever att infästningen även med "lösa" kardeler inte blir speciellt bra. Detta speciellt om men behöver vika FK/RK nära inpå infästningen. Med ändhylsa så upplever jag att det blir klart sämre och använder dem inte på kläm/snabb infästningar. Nu är jag amatör så det kanske finns trix som gör att FK/RK kardeler fastnar bra även i klämterminaler och jag bara är för okunnig i ämnet vilket inte är omöjligt :-) Tips mottas gärna!
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Jag skulle säga att hylsor inte ska användas till snabbplintar. Hylsan är så hård att fjädrarna i plinten inte får tillräckligt bra grepp i den jämfört med kopparkardelerna.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast man behöver nog inte skapa problem för att sen ha en lösning på dem.....I det här fallet så kanske man föreställer sig brott på kardeler i löpande band och då kanske det är motiverat med ändhylsor. Men jag har även sett ändhylsor som gått av om de belastats fel så hur man än gör har man nog ändan bak..........Normal installation utan ändhylsor håller ändock en procentuellt hög standard. Det enda som blir bättre med ändhylsor är möjligen installatörens sinnelag.
Ändhylsor tycker jag är bra där det är motiverat och kanske mer accepterat. Stora apparatskåp med långa kopplingsplintar där man mer vill ha styr på grejerna.
Det är nog så att det känns "finare" för oss amatörer med ändhylsor. Jag känner mig mer nöjd med installationen av "smartapuckar" när jag använt ändhylsor, annars använder jag dem inte. Motivet är välatt terminalerna sitter väldigt tätt på puckatna samt att djupet är väldigt grunt eller hur mansäger. Vanligen så är det +10mm djup på en terminal men på puckarna så är det inte ovanligt med kanske 5mm.
 
leby leby skrev:
Det är nog så att det känns "finare" för oss amatörer med ändhylsor. Jag känner mig mer nöjd med installationen av "smartapuckar" när jag använt ändhylsor, annars använder jag dem inte. Motivet är välatt terminalerna sitter väldigt tätt på puckatna samt att djupet är väldigt grunt eller hur mansäger. Vanligen så är det +10mm djup på en terminal men på puckarna så är det inte ovanligt med kanske 5mm.
Visst är det så men man bör ju inte i samma andetag då prata om att kablar utan ändhylsor nog är osäkra och sitter dåligt och ha det som en aspekt.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast man behöver nog inte skapa problem för att sen ha en lösning på dem.....I det här fallet så kanske man föreställer sig brott på kardeler i löpande band och då kanske det är motiverat med ändhylsor. Men jag har även sett ändhylsor som gått av om de belastats fel så hur man än gör har man nog ändan bak..........Normal installation utan ändhylsor håller ändock en procentuellt hög standard. Det enda som blir bättre med ändhylsor är möjligen installatörens sinnelag.
Ändhylsor tycker jag är bra där det är motiverat och kanske mer accepterat. Stora apparatskåp med långa kopplingsplintar där man mer vill ha styr på grejerna.
bra synpunkt, förstår hur du tänker
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle säga att hylsor inte ska användas till snabbplintar. Hylsan är så hård att fjädrarna i plinten inte får tillräckligt bra grepp i den jämfört med kopparkardelerna.
Håller helt med dig. Ska inte heller användas till skarvklämmor såsom wago 221 eller liknande
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
leby leby skrev:
Det är nog så att det känns "finare" för oss amatörer med ändhylsor. Jag känner mig mer nöjd med installationen av "smartapuckar" när jag använt ändhylsor, annars använder jag dem inte. Motivet är välatt terminalerna sitter väldigt tätt på puckatna samt att djupet är väldigt grunt eller hur mansäger. Vanligen så är det +10mm djup på en terminal men på puckarna så är det inte ovanligt med kanske 5mm.
Det borde vara bättre för alla, givetvis ger hylsorna rätt använda dvs storlek och bra tång helst sexkantpressning i princip alltid fördel (förutsatt RK). Ett undantag kan då vara dåliga sk snabb- fjäderplintar. Och givetvis kan fördelen ibland vara så liten att man inte direkt drar nytta av den och merarbetet onödigt.

I dina puckar däremot är de verkligen hemma. Om de som ofta är inne i denna typen trådar hade en aning om vilken stor skillnad det är på olika på ytan lika anslutningar med fjädring i grunden skulle många inlägg utan värde sparas.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.