3 366 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Analysera gammal isolering
Hej,
Jag skulle vilja höra om någon har sett något som liknar den gamla isolering som finns överallt i vårt gamla hus (från 1928, tillbyggt i början av 60-talet)
Materialet är på de allra flesta ställen ett mörkbrunt pulver... väldigt finkornigt. Samma färg som kaffepulver. På sina ställen ligger det också bitar, som trasiga skivor. Bitarna ser nästan ut att innehålla kork?!
Jag vill egentligen bara försäkra mig om att det inte är något giftigt material och funderar på om det finns någon typ av 'materialanalys' som man kan göra? Och isåfall vem som tillhandahåller en sådan tjänst?
Tacksam för alla tips.
Mvh
Peter
Jag skulle vilja höra om någon har sett något som liknar den gamla isolering som finns överallt i vårt gamla hus (från 1928, tillbyggt i början av 60-talet)
Materialet är på de allra flesta ställen ett mörkbrunt pulver... väldigt finkornigt. Samma färg som kaffepulver. På sina ställen ligger det också bitar, som trasiga skivor. Bitarna ser nästan ut att innehålla kork?!
Jag vill egentligen bara försäkra mig om att det inte är något giftigt material och funderar på om det finns någon typ av 'materialanalys' som man kan göra? Och isåfall vem som tillhandahåller en sådan tjänst?
Tacksam för alla tips.
Mvh
Peter
Prova med nån saneringsfirma. Dom brukar kunna ta asbestprover och även prova för lite andra ämnen. Inte säkert att dom kan hjälpa dig men kan vara värt att prova och ev kanske dom kan tipsa om vart du kan vända dig.
Har aldrig stött på något som liknar det du beskriver trots rivningar i div olika hus.
Har aldrig stött på något som liknar det du beskriver trots rivningar i div olika hus.
Det är inte bara vanligt grovt sågspån??
Kan kaffepulver vara Torv? Kork användes också som isolering men vet ej i vilket form - smulor eller skivor?midas66 skrev:
gaia
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nytt golv ovanpå gammalt - dämpar ljud? Eller behövs isoleringsmatta?
Golv -
Inredning av gammal sjöbod, hur ingående bör isoleringen vara?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Komplettera gammal isolering i vägg innefrån?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är de för gammal isolering?
Isolering -
Råd gällande isolering till gammalt sadeltak.
Isolering