Byggahus.se

Amorteringskravets framtida effekter?

1. S
    Medlem Nivå 3
    Jag funderade lite på amorteringskravets följder. Vad tror ni om detta?

Fritidshus blir mer svårsålda och därigenom billigare.

Billiga hus blir dyrare eftersom efterfrågan på de hus som folk har råd med (med amorteringskravet) blir större.

Dyrare hus blir mer svårsålda och därför billigare.

Slutsats: skillnaden i pris på hus blir mindre, det blir dyrare för de som ska börja sin bostadskarriär med ett mindre hus. De köpstarka får mer hus (dyrare och finare) för sina pengar.

Eller tänker jag helt fel? Vad tror ni andra?

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag tror inte det kommer att påverka priserna så mycket om vi tittar ett år framåt. En liten dipp på några procent under hösten skulle jag tro och kanske +/-0 under 2016 men sen börjar det öka igen.
    Dyrare objekt (>6 miljoner) tror jag kommer att få längre försäljningscykler och kanske en något mindre prisutveckling än objekt mellan 3-6 miljoner.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror trögheten på bostadsmarknaden kommer öka.

En del kommer inte ha råd att flytta, blir kanske kvar där de inte vill bo, och/eller med jobb de inte trivs med.
    En del kanske måste tacka nej till jobb de egentligen vill ha, men det krävs en flytt.

4. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Jag tror framför allt att det kommer kyla ned renoveringsivern en smula när det inte längre "bara" är att ringa banken och öka på lånen.

Efter en första tids tröghet där alla letar efter bästa vägen att tackla detta så anar jag att man inser att man måste bo, men semester i Thailand, fritidshus, båt, husvagn, två bilar hör till sådant man kan dra ned på. Själva boendet kan då mycket väl bli viktigare, för det finns ingen sommarstuga eller båt att "fly" till. Det skulle kunna leda till att tråkiga lägen blir billigare, men man är beredd att betala mer för bra lägen.

Det finns också anledning att tro på att man skiftar om en hel del av sitt sparande från fonder, aktiedepåer, försäkringar och liknande till dessa amorteringar. Behöver alltså inte påverka konsumtionen fullt så mycket som man först tror.

5. buspojken
    Lösvirkesbyggare · Nivå 9
    Ja tror detta kommer plana ut den rusande utveckling vi haft senaste tiden, men kommer bli tuffare för företag att rekrytera folk, pga mindre hus till försäljning, dyrare boendekostnad osv. själv har ja gjort lite av en sk "bostadskarriär", inne på mitt 3:e projekt, och hade tanken och sälja detta och köra ett till innan ja blir för gammal, nu finns de inte på kartan, bara att köpa ett likvärdigt hus, gör att våra månadskostnader ökar med över 4 k i månaden. Så de blir att sitta still i båten och se hur de utvecklar sig.