Läste idag om förslag att tilläggslån ska amorteras på 10 år. Har dock inte hittat om detta även gäller tillbyggnader. Är det någon som har koll på detaljerna angående detta?

Ifall lån för tillbyggnader ska amorteras på 10 år blir det ju en riktig block för byggen. En tillbyggnad för 2 mille skulle alltså kräva amortering med 200 kkr per år...

K
Såtillvida fastigheten är belånad över 50% av marknadsvärdet, är min tolkning. Är man under 50% belåning så är man undantagen amortering.

Har har man gjort en tillbyggnad på 2 mille lär ju marknadsvärdet gått upp en del också.

Men det ju bara ett förslag, lär ju ta ett tag innan det går igenom, om det går igenom.

Avsikten med förslaget om 10 år för tilläggslån är att det ska vara en lindring om man redan har ett gammalt lån som inte omfattas av de nya amorteringsreglerna. Det bör rimligen vara så att man i stället för regeln om tilläggslån kan använda de nya amorteringsreglerna på den totala lånesumman om man tycker det är bättre.

Ett annat alternativ kan vara att ta nya tilläggslån regelbundet för att amortera på de gamla ...

Ok, om man kan välja de nya reglerna så kan jag köpa upplägget. Förstod inte varför det skulle vara mycket tuffare med tilläggslån än att ta ett helt nytt lån...

KjellTimell skrev:
Såtillvida fastigheten är belånad över 50% av marknadsvärdet, är min tolkning. Är man under 50% belåning så är man undantagen amortering.
När jag läser artiklarna om detta står det ingenstans. Har någon orkat läsa lagförslaget?

Det vore ju helknas om ett tilläggslån ska hanteras separat och med speciella villkor. Isåfall får jag ju låna upp pengar före 1 juni och se till att få avkastning på detta motsvarande bankräntan, tills dess att jag behöver pengarna (taklyft på g).

Det ursprungliga amorteringskravet var tydligen utformat så att det vid en lånehöjning skulle drabba den totala lånesumman. Månadskostnaden kunde alltså bli väldigt mycket högre om man hade hög belåningsgrad med gamla bolån och tog ytterligare ett lån.

Min tolkning är att de nya reglerna om tilläggslån endast är till för att lindra effekterna i sådana fall. Det bör därför vara möjligt att alltid välja de nya amorteringsreglerna för den totala lånesummans, dvs ingen amortering om belåningsgraden är under 50%. Tyvärr är regler inte alltid logiska, och jag har inte läst lagförslaget, så jag kan ha fel ...

Det är rimligt om det är så , men det vore trevligt att se svart på vitt......

Det är ju lite "lustigt" att denna situation in nämns i nyheterna - man utgår från att alla är så satans belånade att det öht inte kommer på fråga att situationen uppstår - vilket iofs pekar på att något behöver göras...:)

Skulle också vilja ha svart på vitt annars är jag i samma situation som MathiasS och skulle behöva låna upp före 1a juni... Man får väl vänta några veckor tills det är spikat och sen lusläsa detaljerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.