27 874 läst ·
298 svar
28k läst
298 svar
Amorteringskrav bekräftat för nya bolån
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Men räntan kan ju också ändra sig. Om du tex har 1,8% ränta idag så är det inte omöjligt att den är det dubbla om 2 år och då får du lätt betala ett par tusenlappar mer i månaden. Den marginalen måste man ju ändå ha från början menar jag. Men problemet är just detta att folk tror att räntan aldrig kommer gå upp över 2% igen och får plötsligt problem om räntan skulle ligga på 4%.Bigkingxxl167 skrev:Men att amortera har jag inget emot men att amortera ca 5000 i månaden jämfört med 2800 tycker jag är ganska stor skillnad. Det kanske kommer tuffare tider med högre räntor och då kan det vara skönt att ha dagens amortering
Dagens amortering vi har fått innebär att vi ska amortera ner till 70% på 10 år och det är även förhandlingsbart. Alltså att vi skulle kunna skjuta på det med något extra år. Det tycker jag känns tryggt ifall något oförberett skulle hända. Det är inte lika mycket krav som det nya handlar om
Men tycker du det vore bättre om vi köpte en kåk från 70 talet med renoveringar hängandes i luften samt en annan driftkostnad så att i slutänden skulle det förmodligen bli dyrare än att bygga ett nytt? Ca 2.5 går ett sånt hus på och vårt planerade landar på ca 3.5.
Jag köpte också vårt hus för 3,5 miljoner men inte fanken skulle jag våga låna 90% när räntorna rör sig.
Mao köp efter plånboken.
Om du läser vad jag skrev så ser du att jag nämnde räntan! Tror du inte att jag har räknat med att den kan/kommer ändras? Tror du verkligen banken skulle låta oss ta lån om vi inte skulle ha marginal?
Och nej vi ska inte låna 90%. Idag får man låna max 85%
Du verkar lite trög och väldigt bitter. Men jag kan försöka förklara igen. Jag har inget emot att amortera men jag vill inte ha det som ett hårt krav som är inhugget i sten
Vill du diskutera detta vidare med mig så kan du skicka ett pm för just nu tycker jag inte du tillför något vettigt till tråden.
Du verkar lite trög och väldigt bitter. Men jag kan försöka förklara igen. Jag har inget emot att amortera men jag vill inte ha det som ett hårt krav som är inhugget i sten
Vill du diskutera detta vidare med mig så kan du skicka ett pm för just nu tycker jag inte du tillför något vettigt till tråden.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Men isåfall tror jag inte du förstått. De nya reglerna kommer ju till för att man inte vill att folk ska amortera för slött eller inte amortera alls och bygga upp "bobubblan". Har man svårt att hantera det nya amorteringskravet har man köpt sig ett för dyrt hus vill jag mena och det är detta som kommer göra att bostadspriserna inte fortsätter att skjuta i höjden varje år som går.Bigkingxxl167 skrev:Om du läser vad jag skrev så ser du att jag nämnde räntan! Tror du inte att jag har räknat med att den kan/kommer ändras? Tror du verkligen banken skulle låta oss ta lån om vi inte skulle ha marginal?
Det är ju sättet du resonerar på som man så lätt gör, även jag själv dvs "amortera kan jag väl göra en annan gång istället eller så amorterar jag så lite som möjligt för jag behöver ju faktiskt inte...."
Jag faller själv in i samma tänk så det är ju därför man vill ta fram nya regler för detta.
Ja vi har lite olika syn på det helt enkelt. Vill du fördjupa dig i diskussionen så skicka ett pm
Jag citerar finansinspektionen
"Det kan ta väsentlig tid att uppföra ett småhus. Finansinspektionen anser inte
att de som tar ett byggnadskreditiv avseende nybyggnation innan föreskrifterna
trätt i kraft senare ska drabbas av ett amorteringskrav som varit svårt att
förutse. Om ett byggnadskreditiv lämnats innan föreskrifterna börjat gälla
anses därför inte det bolån som uppstår när byggnadskreditivet omvandlas till
ett bolån vara ett nytt lån och omfattas således inte av föreskrifterna"
Vilket betyder att ni som har byggkreditiv innan 1 augusti inte omfattas av amorteringskraven
"Det kan ta väsentlig tid att uppföra ett småhus. Finansinspektionen anser inte
att de som tar ett byggnadskreditiv avseende nybyggnation innan föreskrifterna
trätt i kraft senare ska drabbas av ett amorteringskrav som varit svårt att
förutse. Om ett byggnadskreditiv lämnats innan föreskrifterna börjat gälla
anses därför inte det bolån som uppstår när byggnadskreditivet omvandlas till
ett bolån vara ett nytt lån och omfattas således inte av föreskrifterna"
Vilket betyder att ni som har byggkreditiv innan 1 augusti inte omfattas av amorteringskraven
Ser att det kommit ett nytt pressmeddelande på FI:s hemsida, men hittar inte den texten du hänvisar till där?
När i en byggnation upprättas byggnadskreditivet? (Hur snart måste vi sparka igång vårt bygge för att själva få bestämma över vår ekonomi?
)
När i en byggnation upprättas byggnadskreditivet? (Hur snart måste vi sparka igång vårt bygge för att själva få bestämma över vår ekonomi?
http://www.di.se/artiklar/2015/3/11/fi-har-ar-amorteringskraven/
Kommer troligen börja gälla från 1 augusti.
Största förändringen från ursprungsförslaget är att man måste vänta 5 år för att få värdera om huset (för att öka värdet och sänka %).
Kommer troligen börja gälla från 1 augusti.
Största förändringen från ursprungsförslaget är att man måste vänta 5 år för att få värdera om huset (för att öka värdet och sänka %).
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Jag amorterar redan mer än kravet, skönt att veta 
edit. konstigt att man inte får omvärdera efter balkongbygge, det ökar ofta värdet mer än tex en totalrenovering
edit. konstigt att man inte får omvärdera efter balkongbygge, det ökar ofta värdet mer än tex en totalrenovering
Källan hittar du här http://www.fi.se/upload/30_Regler/1...ringskrav/amorteringskrav_remissPM 150311.pdf
Byggkreditivet kan upprättas så fort du är ägare till tomten och produktionskostnadskalkylen från hustillverkaren är klar (om du bygger så) I vårt fall någon vecka innan plattan gjuts
Byggkreditivet kan upprättas så fort du är ägare till tomten och produktionskostnadskalkylen från hustillverkaren är klar (om du bygger så) I vårt fall någon vecka innan plattan gjuts
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
stackars de satar som köper hus nu innan nya amorteringskravet kommer för det enda man kan vara säker på är att just nu så drivs priserna upp pga analkande amorteringskrav och så fort regeln kommer så kommer deras bostad dala i värde....
Jag tror att det blir tvärt om. När amorteringsreglerna träder in kommer färre att vilja sälja vilket gör det redan stora trycket på marknaden ännu större och kommer att driva upp priserna på de få objekt som kommer ut (i storstadsregionerna).
Spontant tycker jag det ser ganska genomtänkt ut (ja, förutom sånt som det där med balkonger som AndersMalmgren noterat här ovan t.ex.).
Själva grundtanken är ju sund, att betala tillbaka på sina lån och inte bara förlita sig på att bostadsvärdet stiger i oändlighet. Och bra att man tänkt på övergångsregler, möjlighet att värdera om efter om/tillbyggnader, möjligheter till dispens vid sjukskrivning/arbetslöshet, osv.
Själva grundtanken är ju sund, att betala tillbaka på sina lån och inte bara förlita sig på att bostadsvärdet stiger i oändlighet. Och bra att man tänkt på övergångsregler, möjlighet att värdera om efter om/tillbyggnader, möjligheter till dispens vid sjukskrivning/arbetslöshet, osv.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om man lämnar frågan om det alls är rätt med tvångsamortering därhän så håller jag med.b8q skrev:Spontant tycker jag det ser ganska genomtänkt ut (ja, förutom sånt som det där med balkonger som AndersMalmgren noterat här ovan t.ex.).
Har läst igenom större delen av förslaget och det känns genomarbetat. Det lära väl gå ut på remiss också och där kommer väl förhoppnignsvis de flesta luckor som finns täppas till.
Förslaget är ju amortering på totalbelåningen med 1 resp 2 procent årligen (vid över 50 resp 70% belåning). Och det torde ju inte heller vara katastrofalt för boende.
Har man tex 2 Mkr i lån och säg 60% belåning så skall man amortera ca 1700kr/månaden - det är en utgift som man definitivt bör ha råd med om man har den storleken på lån.
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Varför skulel man inte få omvärdera efter balkonbygge (det missade jag).AndersMalmgren skrev:
Det står ju så här:
"Utöver möjligheten att omvärdera vart femte år föreslår Finansinspektionen att
omvärdering ska vara tillåten om det skett en avsevärd förändring av värdet på
bostaden som inte beror på den allmänna prisutvecklingen på bostäder i landet
eller lokalt. Förhållanden som kan ge upphov till en sådan värdeförändring är
till exempel att det sker omfattande renoveringar, ombyggnad eller tillbyggnad
av bostaden. Det ska alltså vara fråga om omfattande förändringar som
avsevärt ändrar värdet på bostaden. Renovering av enstaka rum, tillbyggnad av
till exempel en balkong eller altan eller byggande av carport eller indragning av
bredband skapar generellt sett inte en sådan värdeökning"
"...generellt sett en sådan värdeökning..."
Dvs i specifika fall kan det ha skett en sån värdeökning, det dom vill komma åt är väl att man inte skall kunna använda en mindre tillbyggnad som kanske kostar ett par tiotusenlappar bara för att kunna anpassa marknadsvärdet oftare än 5 år.
Men skrivningen ovan innebär ju att om tex en mäklare anser att en balkontillbyggnad har ökat värdet mycket så kommer dom kunna göra en omvärdering. Som jag förstår FI's förslag så är det bara exempel på vad som kanske inte ökar värdet såpass att undantag från 5-års regeln är tillämplig.
/K