Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Så länge man inte har en högre belåning än 75-80% av marknadsvärdet finns det egentligen ingen anledning att amortera... infationen kommer, som någon skrev, göra jobbet.

Vad gäller dohfo, skulle jag börja räkna baklänges... :-)
Om du amorterar 20.000 om året, och vi antar att räntan är 5% betyder det en räntebesparing på 1000 kr per år, dvs knappa 100 kr er månad.

Personligen hade jag sparat mina 20.000 och gjort något roligt för dem eller haft som buffert.

Jag respekterar alla era åsikter om att amortera och inte amortera. Det är intressant att läsa, och av nyfikenhet jag ställde frågan. Clarke, det där får du nog förklara en gång till för jag fattar faktiskt inte vad du menar.

Okej, eftersom någon frågade om åsikter. Jag är en försiktig (eller snål om man så vill) man vad gäller ekonomi, min utgifter räcker inte till för att göra av med allt varje månad. Så, vad göra med pengarna? Amortering ger en bra och säker avkastning, men jag använder det som vilket räntesparande som helst egentligen. På börsen har jag bara mina låsta pensionspengar.

Men då skall det sägas att jag inte har mer än 75% belånat idag, så något akut behov av att amortera finns det inte, hade jag haft toppl¨n hade jag satsat mer på amortering. Om jag hade lån på mer än 80% av nuvarande *marknadsvärde* skulle jag definitivt satsa lite mer på amortering.

Att amortera för sakens egen skull om man har tight med pengar? Nej, det är ingen bra idé. Om du handlar saker på kredit för att du känner att du måste amortera 736:-/mån, då tycker jag du är fel ute.

(Och när jag säger 'du' så menar jag någon i största allmänhet)

dohfo skrev:
Jag respekterar alla era åsikter om att amortera och inte amortera. Det är intressant att läsa, och av nyfikenhet jag ställde frågan. Clarke, det där får du nog förklara en gång till för jag fattar faktiskt inte vad du menar.
"Om du amorterar 20.000 om året, och vi antar att räntan är 5% betyder det en räntebesparing på 1000 kr per år, dvs knappa 100 kr er månad."

Om man räknar på hur mycket mindre i ränteutgifter du får föär att du amorterar så slutar det med ngn hundralapp imånaden är nog vad clarke menar...
Exempel:
A. 1 000 000 i lån, ingen amortering, 5% ränta -> 50 000 kr/år räntekostnad -> ca 4200 kr/mån - och sedan samma i alla år som räntan ligger kvar...
B. 1 000 000 i lån, 20 000 per år i amortering, 5% ränta -> 50 000 kr/år1, 49000kr/år2,48000 kr/år3,47000 kr/år4 osv nedåt i räntekostnad. Och en räntekostnad per månad år1: 4200kr/mån, år2: 4083kr/mån, år3:4000 kr/mån - tillkommer gör förstås amorteringen på ca 1700kr/mån.

Så du spara mao ca 100kr/mån per år i räntekostnad.
Och det är ju pengar det med - men då är ju frågan om man hellre spenderar/sparar 1700 kr/mån istället för att amortera dessa och tar "smällen" på den där hundralappen man spara per år - och det är ett personligt ställningstagande. Ekonomiskt i längden så lönar det dock förstås sig att amortera för de allra flesta om man då inte kan pricka väldigt rätt med en investering...

/K

Har lån på 1.2 miljoner. Amorterar 30000 om året.
En aspekt jag funderar på när jag själv amorterar är att jag skall kunna bo kvar i eget boende när jag blir pensionär.
Om vi bortser från inflation och värdeökning ( jaja, det kan man ju inte ) så kommer jag då om 30 år, a la 30000 om året i amortering, bara ha lån på 300000 kvar, vilket jag då lätt kommer kunna betala ränta på.
Skiter jag i amorteringar, försöker satsa på fonder eller liknande istället, så känner jag mig inte alls trygg med att jag verkligen har hunnit spara ihop 900000 på dessa år. Det känns heller inget vidare att inte kunna göra något för dessa pengar jag skulle kunna ha i fonder, då de är just utpekade att betala mitt boende när jag blir pensionär.
Börsen går ju som bekant upp och ner.. Jag köpte eriksson-aktier för över 200 kr för några år sedan.. haha. :) ( har dem faktiskt kvar oxå, hejja mig)

Om jag inte amorterar kommer jag ligga kvar på samma höga månadskostnad även när mina inkomster drastiskt försämras, och måste börja plocka ut mina sparpengar. Då man då kommer vara sur pensionär kommer jag säkert bara gnälla över att jag måste ta ut mina sparpengar för att ha råd att bo kvar.

För övrigt försöker jag spara lika mycket som jag amorterar, för mig känns det som en bra balans.
Känns skönt att vi inte har ett 3-miljonerslån, utan hittat ett hus för rimliga pengar, på rätt ställe för oss.

Att huset ökar i värde anser jag inte har någon som helst betydelse, jag får ju inga pengar förren jag säljer, oavsätt hur mycket det är värt! Man kan aldrig bli rik på en sådan investering förrens man säljer, och jag har svårt att tro att när man säljer ett hus för ett nytt boende att man verkligen går ner i standard, och köpa sig ngt mindre, för att kunna plocka ut vinsten i pengar. Jag fattar inte mig på sådana som räknar ett husköp som en investering pga att det ökar i värde. Då räknar man antagligen med att flytta vart 5:e år.

/ Fredrik

Om jag inte amorterar kommer jag ligga kvar på samma höga månadskostnad även när mina inkomster drastiskt försämras, och måste börja plocka ut mina sparpengar. Då man då kommer vara sur pensionär kommer jag säkert bara gnälla över att jag måste ta ut mina sparpengar för att ha råd att bo kvar.
Om du i dag har en ränta på 5% har du en räntekostnad på 5000kr/mån.
Om du om 30år utan att ha amorterat har en ränta på 5% har du fortfarande
en räntekostnad på 5000kr/mån.
Det är här du glömmer att se nyttan med inflationen, om ni idag har
en disponibel inkomst på 30000kr kommer ni om 30år med en årlig
löneökning på 3% ha en disponibel inkomst på 72800kr/mån.

Om 30år kommer 5000kr inte vara värt mer än 2000kr vid en inflation på 3%,
inte så farligt att betala ens för en pensionär.

Jag fattar inte mig på sådana som räknar ett husköp som en investering pga att det ökar i värde. Då räknar man antagligen med att flytta vart 5:e år
Om erat hus idag är värt 2milj kommer det vara värt 4.85milj, skillnaden mellan
erat lånebelopp och värdet på huset gör att om ni som många pensionärer väljer att istället för att betala räntan lägger den på lånebeloppet, der gör att ni kan bo kvar i minst 50år till utan att betala med en krona av pensionen.
Med andra ord även om ni inte amorterar kommer ni inte sitta i en dålig sits.

Däremot blir ju inte kalkylen sämre om ni dessutom amorterar.

Peter2400 skrev:
Om 30år kommer 5000kr inte vara värt mer än 2000kr vid en inflation på 3%, inte så farligt att betala ens för en pensionär.
Morskt att räkna med en inflation på 3% i snitt!

Peter2400 skrev:
Om 30år kommer 5000kr inte vara värt mer än 2000kr vid en inflation på 3%,
inte så farligt att betala ens för en pensionär.
Däremot blir ju inte kalkylen sämre om ni dessutom amorterar.
Nää, och när jag bara behöver betala ränta på 300000, alltså, 1250kr i månaden , vilket med inflation bara blir 500 kr, så har jag ju pengar över till att betala min förmodligen höjda driftkostnad om elpriset höjs.

Mina föräldrar sitter i den klassiska situationen som många hamnat i. Huset betalt men svindåliga pensioner och utan att ha "eget" hus skulle de knappast ha råd med en trea.

Att de sen är "förmögna" på papperet med ett obelånat hus är ju inget de fattar....Vi som barn erbjöd oss att köpa loss huset och låta dem bo kvar hyresfritt mot att de betalar driften. Men icke sa Nicke att de gick med på det. Vi såg det som ett sätt för dem att äntligen få sätta sprätt på pengarna och eftersom vi är 7 syskon som en dag ska dela upp arvet efter dem är det för var o en inga jättesummor det handlar om och det hade känts bra att låta dem leva upp pengarna själv istället.

Men de tillhör en annan generation, uppvuxna under små förhållanden under kriget i Finland och det märks mycket väl på deras livsstil där ny bil och flatskärms-tv inte är något värt och därmed behöver de knappast pengar heller.

Men huset, det är betalt...:)

Cheesus skrev:
Mina föräldrar sitter i den klassiska situationen som många hamnat i. Huset betalt men svindåliga pensioner och utan att ha "eget" hus skulle de knappast ha råd med en trea.

Att de sen är "förmögna" på papperet med ett obelånat hus är ju inget de fattar....Vi som barn erbjöd oss att köpa loss huset och låta dem bo kvar hyresfritt mot att de betalar driften. Men icke sa Nicke att de gick med på det. Vi såg det som ett sätt för dem att äntligen få sätta sprätt på pengarna och eftersom vi är 7 syskon som en dag ska dela upp arvet efter dem är det för var o en inga jättesummor det handlar om och det hade känts bra att låta dem leva upp pengarna själv istället.

Men de tillhör en annan generation, uppvuxna under små förhållanden under kriget i Finland och det märks mycket väl på deras livsstil där ny bil och flatskärms-tv inte är något värt och därmed behöver de knappast pengar heller.

Men huset, det är betalt...:)
Man får väl anta/hopaps att dom också har en sparad peng på sidan om - eller (som det verkar) generösa barn som ställer upp om pannan går eller taket nu efter 30-40år behöver läggas om då ?

För bankerna är ofta ovilliga att låna ut större summor till dom som har passerat pensionsåldern...

Slutsatsen är kanske ngt mittemellan - amortera lite, men lägg också undan en hel del ?

/K

P
klaskarlsson skrev:
För bankerna är ofta ovilliga att låna ut större summor till dom som har passerat pensionsåldern...
Är inte de s.k. seniorlånen till för just detta?

bra-byggare skrev:
Är inte de s.k. seniorlånen till för just detta?
Det finns alldeles säkert lösningar. Men dessa brukar innebära en högre räntesats och högre säkerheter. Tex på swedbanks seniorlån står det bla såhär:

- Upp till 60 procent av bostadens värde kan lånas
- Bostaden ska värderas och vara fullvärdesförsäkrad
- Du behöver inte amortera under lånets löptid. Räntan läggs löpande på den totala skulden och hela beloppet ska betalas vid låneperiodens slut, vilket kan innebära att du får sälja din bostad.

Så det är inte riktigt lika enkelt som om man är vanlig "arbetare" och kan låna upp pengar på husets värde med sin lön/livslängd som garant för att banken kan tjäna igen pengarna...

/K

P
Om det är på det sättet så skulle jag verkligen inte amortera allt jag förmår. Sitta där som pensionär och tvingas stå med mössan i handen och vara helt i händerna på en finnig banktjänsteman som försöker visa framfötterna för sin chef låter inte som ett scenario man vill hamna i.

Nej man vill nog definitivt ha en hyfsad slant undanstoppad och inte bunden när man blir pensionär.

Problemet är väl att den hyfsade slanten äts av inflationen l ika friskt som huslånet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.