10 237 läst ·
66 svar
10k läst
66 svar
Amorterar ni?
Sida 1 av 5
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eftersom det är många "medelinkomsttagare" som har några miljoner i lån på sina hus undrar jag om och isåfall hur mycket ni amorterar på era lån? Jag och min fru har en sammanlagd årsinkomst på ca. 500000 innan skatt, förvisso ganska lite lån (200000). Amorterar ca. 20000 om året och tycker inte att vi lever något lyxliv. Visst, det går ingen nöd på oss, reser varje år på semestern, två bilar etc. Men när jag läser om dessa summor en del har lånat som tjänar som vi undrar jag hur ni gör.
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
2,6 i lån (än så länge) och amorterar ca 3500 i månaden.
När vårt hus blir klart räknar jag med vi har satt ca: 15 % cash. Vi lägger inte in några fasta amorteringar men om allt går enligt mina planer ska vi kunna spara 10 000 kr i månaden. Detta sparar jag & amorterar av lånen med en gång om året. Vet inte om det kommer att funka men det är iallafall mitt mål.
Har ca 2,5 miljoner i lån och amorterar 2000 i månaden mest för sakens skull. Utökar besparingarna med 15000 i månaden istället. Vi har resonerat som så att vi tjänar mer på investeringar än att slippa räntorna på huset, så vi har lånat mer än vi egentligen var tvungna till.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Har ca 1.6 mkr i lån (Stockholm) och amorterar ca 5000 kr/år.
Skälet till detta är att vårt fritidshus delvis ligegr i lånet - så jag vill betala av lite på det
/K
Skälet till detta är att vårt fritidshus delvis ligegr i lånet - så jag vill betala av lite på det
/K
Varför gör du på det sättet?Smacker skrev:När vårt hus blir klart räknar jag med vi har satt ca: 15 % cash. Vi lägger inte in några fasta amorteringar men om allt går enligt mina planer ska vi kunna spara 10 000 kr i månaden. Detta sparar jag & amorterar av lånen med en gång om året. Vet inte om det kommer att funka men det är iallafall mitt mål.
Får du pengarna att växa mer än räntan på lånet fattar jag resonemanget men annars är det väl bättre att du amorterar så mycket du kan hela tiden?
Får du pengarna du sparar att växa mer än räntorna finns det ju heller ingen anledning till den årsvisa amorteringen heller?
Dumt att betala onödiga räntepengar på dina surt förvärvade pengar.
1.8 i lån amorterar ca 10 k per månad och renoverar löpande för egna pengar.