Jag har flera ggr haft problem med beställningar från Amazon.co.uk; en wixey wr510 digital skala levererades aldrig vilket jag glömt och beställde igen efter ett halvår. När jag noterade det för säljaren fick jag genast en refund och förklaring (postmord var inblandade och paketet var markerat som levererat men de kunde se att det returnerats till uk. Troligen hade de gjort en klassisk ”ingen hemma” och inte lämnat avi).
En annan beställning (Fischer-Price och elektroetsningsstenciler) vandrade runt i Tyskland innan den återvände till uk enligt spårningsnummret, jag fick sms om leverans samtidigt som jag fick email om att jag skulle få refund.
Saker som faktiskt levererats från uk har haft lång, typ 3 v, leveranstid.
Från amazon.de har det aldrig varit några problem, inte heller amazon.se.
Det här med frakt till dörren, är det bra?
Ja, är man hemma är det naturligtvis en service, men i 499 fall av 500 är man ju på jobbet när fraktfirman vill komma förbi. Ringer de innan är det max en halvtimme, när det skulle behövas ett par dagar ibland...?
Jag föredrar utlämningsställe, arbetstiderna är talrika och varierande här.
Det går bra att boka utkörning kvällstid, iaf där jag bor. Man kan ofta också välja att de ställer paketet utanför dörren. Det första kanske tillgängligt i större städe bara, medan det andra borde vara tryggare ju mindre samhället är.
Vid hemkörning erbjuder många spårning i app där jag ser i realtid var budbilen är och hur dags den kommer till mig.
Jag har flera ggr haft problem med beställningar från Amazon.co.uk; en wixey wr510 digital skala levererades aldrig vilket jag glömt och beställde igen efter ett halvår. När jag noterade det för säljaren fick jag genast en refund och förklaring (postmord var inblandade och paketet var markerat som levererat men de kunde se att det returnerats till uk. Troligen hade de gjort en klassisk ”ingen hemma” och inte lämnat avi).
En annan beställning (Fischer-Price och elektroetsningsstenciler) vandrade runt i Tyskland innan den återvände till uk enligt spårningsnummret, jag fick sms om leverans samtidigt som jag fick email om att jag skulle få refund.
Saker som faktiskt levererats från uk har haft lång, typ 3 v, leveranstid.
Från amazon.de har det aldrig varit några problem, inte heller amazon.se.
Vi får se hur det går. Känns som om jag är Postnords enda nöjda kund. Tror jag under alla år haft ett paket som dröjt en dag extra, alla andra kommer fram under natten.
Tyvärr är det få som levereras till dörren trots att jag har lantbrevbärare och bor mitt ute i ingenstans. Känns som om de flesta säljare vill ha den där påskriften och då hamnar de på utlämningsstället.
Paket från utlandet tar nästan alltid en vecka. Ska bli spännande att se om Amazon kan sänka det till en dag.
Efter att ha passerst totalt tre av Amazons anläggningar så kom försändelsen äntligen till Køge i Danmark. Där tog Postnord över, och se, nu går det rasande fort. På dryga fem timmar kom paketet till mitt anvisade utlämningsställe. I alla fall enligt bilden och det email som kom 16.53 idag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, Postnords app är tyst. Klistrar in kollinumret och får träff. Men här får jag ett mer realistiskt svar - beräknad leverans imorgon, men till ett annat utlämningsställe 200 m längre bort.
Vad som är rätt vet jag imorgon.
Btw, gillar anglicismen med em och fm. Varför skriva 16.21 när man kan skriva 4.21 em
Verkligen många variabler i detta, en riktig djungel
UPS vs. Postnord verkar bero på vart man bor(?)
Leverans 1 levererades till dörr av UPS.
Leverans 2 fick jag ett SMS från UPS om jag ville hämta hos ombud eller få utkört (utan extra kostnad).
Leverans 3 fick jag välja vid utcheckningen om den ska levereras gratis till ombud eller till dörren för 49 kr. Återstår att se om den skickas med UPS eller Postnord.
Skillnaden mellan 1 och 2 är att de skickades från Storbritannien vs. Spanien.
Men vore intressant att veta vad som styr gratis leverans till ombud resp. gratis leverans till dörren. Framgår inget om detta i informationen på hemsidan så vitt jag kan se.
Riktigt sunkig översättning på mängder av varor. Att kunna välja engelska istället vore en klar förbättring. Men dom har ju precis startat, så det är väl lite inkörning.
En mycket bra sak är att köper man delivered by Amazon så kommer man undan "kinaskatten" Att handla direkt från Kina är ju i princip bortkastade pengar på billigare saker, och ännu värre blir det när postverket höjer till 200kr ... regeringen säger sig värna om fri handel ... jojo
Beställde på lanseringsdagen och fick brev i lådan i fredags om att välja leveransalternativ. Tog hemkörning och i efm kom det. Dhl på paketet men PostNord som aviserade och levererade
Beställde på lanseringsdagen och fick brev i lådan i fredags om att välja leveransalternativ. Tog hemkörning och i efm kom det. Dhl på paketet men PostNord som aviserade och levererade
Valet av speditör verkar vara lika förvirrat som deras hemsida.