Hej,
Vi renoverar köket och slår ut en vägg mellan kök och vardagsrum. Jag har en idé om att jag vill bygga en stor platsbyggd hylla för att rama in öppningen som blir mellan rummen samt att jag tyckte det va ett lite smart sätt att hantera skarvarna i tak och golv som blir där väggen stått.
Jag har stora visioner för detta projekt men desto mindre erfarenhet av att bygga saker själv.
Undrar därför om någon här skulle kunna va så snäll och berätta för mig hur jag ska gå tillväga samt vilka verktyg och material som är lämpligast.
Jag har tänkt ungefär såhär:
Material: 19 mm mdf. Är det stabilt nog? Vad är fördelar/nackdelar mdf respektive plywood?
Verktyg: Hyra någon slags cirkelsåg/kapsåg? (Obs har läst flertalet andra trådar som diskuterar skillnad/fördelar/nackdelar om dessa sågar vi behöver inte gå in i detalj i det här.)
Tänker att jag ska köpa skivor 1220x2440 och såga till. Om det finns bättre sätt att göra det på tar jag gärna emot tips.
Dimensionerna är ca 3,7 m från fasadvägg till hyllans slut i andta änden så behöver också lösa hur jag skarvar snyggast skivorna som löper på längen vid taket.
Ihopfogningsmetod: Vill ju helst inte ha massa synliga skruvar så hur kan jag bäst och enklast göra då? Läste någon gång om en slags metod/maskin som inte va plugg/kex men har glömt bort vad den kallades.
Efterbehandling: Måla med snickerifärg eller liknande? Högglans för tålighet mot slitage?
Som sagt har jag inte så mycket erfarenhet av att bygga saker men tänker att detta inte är ett alltför övermäktigt projekt för en nybörjare?
Tar jättegärna emot råd, tips och feedback!
Tacktacktack!
Vi renoverar köket och slår ut en vägg mellan kök och vardagsrum. Jag har en idé om att jag vill bygga en stor platsbyggd hylla för att rama in öppningen som blir mellan rummen samt att jag tyckte det va ett lite smart sätt att hantera skarvarna i tak och golv som blir där väggen stått.
Jag har stora visioner för detta projekt men desto mindre erfarenhet av att bygga saker själv.
Undrar därför om någon här skulle kunna va så snäll och berätta för mig hur jag ska gå tillväga samt vilka verktyg och material som är lämpligast.
Jag har tänkt ungefär såhär:
Material: 19 mm mdf. Är det stabilt nog? Vad är fördelar/nackdelar mdf respektive plywood?
Verktyg: Hyra någon slags cirkelsåg/kapsåg? (Obs har läst flertalet andra trådar som diskuterar skillnad/fördelar/nackdelar om dessa sågar vi behöver inte gå in i detalj i det här.)
Tänker att jag ska köpa skivor 1220x2440 och såga till. Om det finns bättre sätt att göra det på tar jag gärna emot tips.
Dimensionerna är ca 3,7 m från fasadvägg till hyllans slut i andta änden så behöver också lösa hur jag skarvar snyggast skivorna som löper på längen vid taket.
Ihopfogningsmetod: Vill ju helst inte ha massa synliga skruvar så hur kan jag bäst och enklast göra då? Läste någon gång om en slags metod/maskin som inte va plugg/kex men har glömt bort vad den kallades.
Efterbehandling: Måla med snickerifärg eller liknande? Högglans för tålighet mot slitage?
Som sagt har jag inte så mycket erfarenhet av att bygga saker men tänker att detta inte är ett alltför övermäktigt projekt för en nybörjare?
Tar jättegärna emot råd, tips och feedback!
Tacktacktack!
Jag skulle satsa på färdiga hyllplan av furulimfog, kommer i behändigare format och har de flesta av träets fibrer hela och på rätt ledd så mindre risk för att det sviktar. Dessutom är kanterna mindre bökiga att få snygga.
Sätt tre fasta hyllplan i den lodräta delen och låt resten ligga på hyllplansbärare (tror jag de heter). Den vågräta delen bör skruvas i taket. För att gömma skruvarna används lämpligen konisk plugg i försänkta hål och trälim.
Maskinen du hört om är nog Festool Domino, en portabel och överhaussad långhålsborr med passande lösa tappar till. Dyr som tusan men spar tid om du snickrar mycket.
Fönsterbrädsfärg är nog bättre än vanlig snickerilack till hyllor, den har inte samma tendens att klibba fast i saker som står på den.
Vad det gäller verktyg klarar du det där med en fintandad handsåg (lägg den extra hundringen som skiljer mellan exvis Bahco och billigmärken), en stöthyvel (eller sandpapper+slipkloss är nog nybörjarvänligare), kniv och en bra vinkelhake om du får tag på hyllplan av lagom bredd. Borrar och borrmaskin/-skruvdragare antar jag att du har.
Sätt tre fasta hyllplan i den lodräta delen och låt resten ligga på hyllplansbärare (tror jag de heter). Den vågräta delen bör skruvas i taket. För att gömma skruvarna används lämpligen konisk plugg i försänkta hål och trälim.
Maskinen du hört om är nog Festool Domino, en portabel och överhaussad långhålsborr med passande lösa tappar till. Dyr som tusan men spar tid om du snickrar mycket.
Fönsterbrädsfärg är nog bättre än vanlig snickerilack till hyllor, den har inte samma tendens att klibba fast i saker som står på den.
Vad det gäller verktyg klarar du det där med en fintandad handsåg (lägg den extra hundringen som skiljer mellan exvis Bahco och billigmärken), en stöthyvel (eller sandpapper+slipkloss är nog nybörjarvänligare), kniv och en bra vinkelhake om du får tag på hyllplan av lagom bredd. Borrar och borrmaskin/-skruvdragare antar jag att du har.
Redigerat:
Ja, vet inte hur mycket hjälp det där var…
Med ett spann på 3,7 m för den vågräta hyllan känns det vettigare att ha en konstruktion där hyllan vilar på reglar och inte bara är infäst i taket. Hur man löser det estetiskt med inklädnad eller annat är i nuläget oviktigt.
När det gäller den vertikala hylldelen är det smart att ha några fasta hyllplan för att stabilisera konstruktionen men två stycken på en- respektive två tredjedelshöjd räcker säkert tillsammans med topp- och bottenskivorna i hyllan. Mellan dessa kan man ha flyttbara hyllplan som vilar på vanliga femmillimeters hyllbärare.
Att använda hyllplan av limfog av furu är ett bra tips generellt.
Att dessa ska kapas med handsåg och stöthyvlas alternativt slipas med slipkloss och sandpapper till vinkelräthet och passning är inte lika käckt.
En vettig stöthyvel kostar från ca 600 kr men är ganska liten, man bör göra jobbet i en stötlåda och med en större ”low angle plane” — nr 7? — (ber om ursäkt, hittar bara youtubeterminologin just nu) om det ska bli vinkelrätt i alla ledder.
Att handslipa är såklart enklare men lär leda till milt rundade former med oattraktiva gap som följd.
Som skrevs är det förmodligen en Festool Domino TS tänker på.
Det är förvisso en dyr men näppeligen överhaussad maskin och definitivt inte en portabel långhålsborr.
Snarare har den revolutionerat snickrandet då den både förenklat och därmed snabbat upp fogningar med flytande tappar vilket både hjälper till med linjering av ämnen samt tillför fogarna styrka.
De som använder Dominon professionellt är säkert eniga om vilken möjlighet till besparing den ger.
Men i det här sammanhanget är säkert kex eller pluggar tillräckligt bra; de senare adderar också bra styrka till en fog.
Bra vinkelhake såklart; dåliga vinkelhakar har jag skrotat några stycken… kniv som i markeringskniv, visst men 0,5 mm stiftpenna räcker långt i det här fallet.
Koniska plugg är en youtubeföreteelse som existerar på grund av att många youtubers är amerikaner och där älskar man koniska borr. Köper man en pluggborrsats här i Sverige gör den nog inte koniska pluggar. Här jobbar vi mer med cylindriska hål som cylindriska pluggar passar i.
Föreslår mdf genomgående i det här bygget, gavlar, hyllplan, bottnar och toppar. Kan räcka med ett par skivor. Korta hyllplan som inte lär sagga så det märks så där är mdf helt ok. Avsevärt billigare. Eventuella ryggar i valfri board.
Mdf är lättåtkomligt, hyggligt prisvärt och lättbearbetat även med enkla verktyg (handcirkelsåg med styrskena, borrskruvmaskin, slipklossar och lite annat småplock.
Dessutom enkelt att ytbehandla.
//Ronnie
Med ett spann på 3,7 m för den vågräta hyllan känns det vettigare att ha en konstruktion där hyllan vilar på reglar och inte bara är infäst i taket. Hur man löser det estetiskt med inklädnad eller annat är i nuläget oviktigt.
När det gäller den vertikala hylldelen är det smart att ha några fasta hyllplan för att stabilisera konstruktionen men två stycken på en- respektive två tredjedelshöjd räcker säkert tillsammans med topp- och bottenskivorna i hyllan. Mellan dessa kan man ha flyttbara hyllplan som vilar på vanliga femmillimeters hyllbärare.
Att använda hyllplan av limfog av furu är ett bra tips generellt.
Att dessa ska kapas med handsåg och stöthyvlas alternativt slipas med slipkloss och sandpapper till vinkelräthet och passning är inte lika käckt.
En vettig stöthyvel kostar från ca 600 kr men är ganska liten, man bör göra jobbet i en stötlåda och med en större ”low angle plane” — nr 7? — (ber om ursäkt, hittar bara youtubeterminologin just nu) om det ska bli vinkelrätt i alla ledder.
Att handslipa är såklart enklare men lär leda till milt rundade former med oattraktiva gap som följd.
Som skrevs är det förmodligen en Festool Domino TS tänker på.
Det är förvisso en dyr men näppeligen överhaussad maskin och definitivt inte en portabel långhålsborr.
Snarare har den revolutionerat snickrandet då den både förenklat och därmed snabbat upp fogningar med flytande tappar vilket både hjälper till med linjering av ämnen samt tillför fogarna styrka.
De som använder Dominon professionellt är säkert eniga om vilken möjlighet till besparing den ger.
Men i det här sammanhanget är säkert kex eller pluggar tillräckligt bra; de senare adderar också bra styrka till en fog.
Bra vinkelhake såklart; dåliga vinkelhakar har jag skrotat några stycken… kniv som i markeringskniv, visst men 0,5 mm stiftpenna räcker långt i det här fallet.
Koniska plugg är en youtubeföreteelse som existerar på grund av att många youtubers är amerikaner och där älskar man koniska borr. Köper man en pluggborrsats här i Sverige gör den nog inte koniska pluggar. Här jobbar vi mer med cylindriska hål som cylindriska pluggar passar i.
Föreslår mdf genomgående i det här bygget, gavlar, hyllplan, bottnar och toppar. Kan räcka med ett par skivor. Korta hyllplan som inte lär sagga så det märks så där är mdf helt ok. Avsevärt billigare. Eventuella ryggar i valfri board.
Mdf är lättåtkomligt, hyggligt prisvärt och lättbearbetat även med enkla verktyg (handcirkelsåg med styrskena, borrskruvmaskin, slipklossar och lite annat småplock.
Dessutom enkelt att ytbehandla.
//Ronnie
Takbjälklaget kommer vara bra mycket styvare än något som går att lägga in under det nedre hyllplanet utan att det ser klumpigt utP Pysslarn skrev:
P Pysslarn skrev:
Det går att såga väldigt rakt med handsåg bara man har en bra rits att följa och tar det lite lugnt. Ett knep är att bara såga på den sida man ser och lägga sågsnittet runt arbetsstycket innan man börjar gå in djupt i det.P Pysslarn skrev:En vettig stöthyvel kostar från ca 600 kr men är ganska liten, man bör göra jobbet i en stötlåda och med en större ”low angle plane” — nr 7? — (ber om ursäkt, hittar bara youtubeterminologin just nu) om det ska bli vinkelrätt i alla ledder.
Att handslipa är såklart enklare men lär leda till milt rundade former med oattraktiva gap som följd.
Vad det gäller finputsningen behöver man inte någon stor rudbank om man har en rak linje att följa, är en handhyvel för dyr kan man lodsticka med stämjärn också.
Den gör ett avlångt hål utan att man flyttar anhållen relativt arbetsstycket, tycker det är ganska samma som en långhålsborr. Det enda nya är att det går fortare.P Pysslarn skrev:Som skrevs är det förmodligen en Festool Domino TS tänker på.
Det är förvisso en dyr men näppeligen överhaussad maskin och definitivt inte en portabel långhålsborr.
Snarare har den revolutionerat snickrandet då den både förenklat och därmed snabbat upp fogningar med flytande tappar vilket både hjälper till med linjering av ämnen samt tillför fogarna styrka.
De som använder Dominon professionellt är säkert eniga om vilken möjlighet till besparing den ger.
Biltema säljer pluggskärarsats för konisk plugg. Menade inte att det skulle vara någon extrem vinkel utan bara så den tar upp toleransen på det raka hålet som försänkaren gör.P Pysslarn skrev:
Att få kanterna på mdf snygga upplever jag brukar vara ett elände, dessutom är de bräckliga på ett sätt som limträ inte är.P Pysslarn skrev:Föreslår mdf genomgående i det här bygget, gavlar, hyllplan, bottnar och toppar. Kan räcka med ett par skivor. Korta hyllplan som inte lär sagga så det märks så där är mdf helt ok. Avsevärt billigare. Eventuella ryggar i valfri board.
Mdf är lättåtkomligt, hyggligt prisvärt och lättbearbetat även med enkla verktyg (handcirkelsåg med styrskena, borrskruvmaskin, slipklossar och lite annat småplock.
Jag håller med dig i mycket, @Pettman men TS inleder med bland annat dessa ord:
”Jag har stora visioner för detta projekt men desto mindre erfarenhet av att bygga saker själv.”
Rimligtvis saknar alltså TS en del av de färdigheter när det gäller att jobba med handverktyg som kommer med erfarenhet. Att då föreslå metoder som utgår från just handverktyg är i mina ögon en klen hjälp. Risken är stor att det förvisso blir en utvecklande träning men ett sämre resultat.
Anledningen till att jag förespråkar mdf är att man slipper hantera problem med kvistar, att ta hänsyn till fiberriktningen i materialet (vilket man iofs behöver lära sig om man vill fortsätta snickra och då i trä) samt risken att fibrerna styr verktyg som t ex stämjärn.
Mdf är ett snällt nybörjarmaterial helt enkelt och problemet med kanterna kan lösas enkelt med övermålningsbara kantband.
Vad gäller Dominon så är den per definition i n t e någon långhålsborr, så det kan vi släppa…
”Långhålsborr är ett specialiserat verktyg som används tillsammans med långhålsborrmaskiner för att skapa långa och exakta hål i trämaterial.”
Cuttingtools.se
//Ronnie
”Jag har stora visioner för detta projekt men desto mindre erfarenhet av att bygga saker själv.”
Rimligtvis saknar alltså TS en del av de färdigheter när det gäller att jobba med handverktyg som kommer med erfarenhet. Att då föreslå metoder som utgår från just handverktyg är i mina ögon en klen hjälp. Risken är stor att det förvisso blir en utvecklande träning men ett sämre resultat.
Anledningen till att jag förespråkar mdf är att man slipper hantera problem med kvistar, att ta hänsyn till fiberriktningen i materialet (vilket man iofs behöver lära sig om man vill fortsätta snickra och då i trä) samt risken att fibrerna styr verktyg som t ex stämjärn.
Mdf är ett snällt nybörjarmaterial helt enkelt och problemet med kanterna kan lösas enkelt med övermålningsbara kantband.
Vad gäller Dominon så är den per definition i n t e någon långhålsborr, så det kan vi släppa…
”Långhålsborr är ett specialiserat verktyg som används tillsammans med långhålsborrmaskiner för att skapa långa och exakta hål i trämaterial.”
Cuttingtools.se
//Ronnie
Ett smart men lite och billigt verktyg, MeisterDübler
https://www.hornbach.se/p/wolfcraft-pluggborrjigg-meisterdubler/989571/
Är man inte ”pluggmästare” bör man se filmen.
Jag gillar dock skruvar, gärna kopplingsskruv.
Borra och skruva ihop.
Eller skruvlimma med vanlig skruv som man försänker och döljer.
https://www.hornbach.se/p/wolfcraft-pluggborrjigg-meisterdubler/989571/
Är man inte ”pluggmästare” bör man se filmen.
Jag gillar dock skruvar, gärna kopplingsskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra och skruva ihop.
Eller skruvlimma med vanlig skruv som man försänker och döljer.
Produkter som diskuteras: "pluggborrjigg"
Pluggborrjigg Wolfcraft
Lyckad pluggning utan förkunskaper
281 kr inkl moms
Läs mer
Har inte byggt någon dylik hylla, däremot har jag byggt långa, 3.5m+,hyllor och om de inte ska börja sagga behöver de stöd. Jag ordnade det genom att köpa något bredare material som jag sågade en 5 cm bred remsa av. Remsan limmade och skruvade jag fast vinkelrätt mot hyllplanet så det fick en "ryggrad"
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med vattenavstängning inför bidéinstallation
Badrum -
Gräsmatta: Vad behöver jag för underlag? (Amatör)
Gräsmatta -
Amatör som behöver badrumshjälp
Badrum -
Amatör behöver hjälp! Nippel till hydropress...
Vatten & Avlopp -
Vill bygga platsbyggd hylla själv. Amatör som behöver lite starthjälp.
Möbelsnickeri


