Vi hade tänkt att alla vitvaror i vårt nya hus skulle vara i aluminium. Men förra helgen öppnade HTH en ny butik och hade på invigningen Jan B. Möller som gästkock.

Han menade att aluminium var väldigt känsligt för tryck och repor. Finns det någon här som har erfarenhet av aluminium eller hört något liknande.

Vi får kanske köra på rostfritt istället men det är inte alls lika snyggt ;-)

/s

Det stora problemet är ju att det väldigt lätt blir bucklor. De kan man inte putsa bort!

Visst, aluminium är jättesnyggt. Men jag anser att det är det material som är minst lämpat för kyl/frysdörrar.
Lättrepat av vassa ringar. (Vid handtagen).
Bucklor vid inte allt för hårda törnar.

Jag anser att de "nya" materialen som aluminium och rostfritt är rent bondfångeri. Funktionellt fungerar dom ju bara som vita vitvaror. - Nää, vitt ska det vara! Men det är ju bara min åsikt.

Bobbe skrev:
Jag anser att de "nya" materialen som aluminium och rostfritt är rent bondfångeri. Funktionellt fungerar dom ju bara som vita vitvaror. - Nää, vitt ska det vara! Men det är ju bara min åsikt.
Håller egentligen med dig, men men :P

Det låter inte helt bra det där med bucklor på kyl och frys. Vi får nog titta lite mer på det rostfria istället. Försöka intala oss själva att det blir lika snyggt mot det övriga i köket ;-)

Man får helt enkelt åka förbi olika butiker som säljer vitvaror och låta 2-åringen bete sig som han vill ett par timmar :-) Gärna med bandyklubban och därefter bestämma sig om de är omtåliga eller inte.

/s

Nu är det ju så att det mesta är inte aluminium utan "alu-look", dvs lackat så det ser ut som alu. Vi har Alulook på kyl och frys, handtaget är aluminium, och det är inte känsligare än vitlack eller rostfritt (har erfarenhet av bägge). Även vår ugn är aluminium men den sitter ju högre upp och repas ju inte i första taget. Att det skulle bli buckligt kan jag inte riktigt förstå, visst kör du inte med något hårt och fort men då bucklas väl även vitt??!!
om jag var du skulle jag gå på det som jag tycker ser snyggast ut i mitt nya kök.

I vårt fall är det Siemens som vi har att välja från och där är det aluminium och inte "alu-look". Som sagt, man får köra ett test hos någon handlare ;-)

/s

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.