Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag skrev att strålningen inte når fram till folien och det är sant. Men såklart kan värme transporteras medelst värmeledning till folien och det är något helt annat som jag har försökt förklara till dig i #27. Konstigt att alla andra här fattar det.
End of discussion.

• Gilla
Boxer63 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skrev att strålningen inte når fram till folien och det är sant. Men såklart kan värme transporteras medelst värmeledning till folien och det är något helt annat som jag har försökt förklara till dig i #27. Konstigt att alla andra här fattar det.
End of discussion.
Kan vara svårt att förstå dig när du i ena andetaget förklarar att värmestrålning ej kan gå genom träpanel eller dylikt .
I nästa andetag så gör det det .
Hur ska du ha det 🙄
Mer rakryggat att medge när man har fel .
Gjorde det själv ang att isolera bägge sidor på alufolie .

Redigerat:
  • Arg
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Rickard.
C cpalm skrev:
Inte för värmestrålning, däremot är den ju en utmärkt ångspärr med fantastisk åldersbeständighet, så jag tror mer på det spåret.
Dvs. föregångaren till plasten vi använder idag. Finns ju fortfarande en del metallfoliebelagd isolering.
Jag håller med dig, dvs en tidig luft och ångspärr.
Aluminiumfolie används fortfarande som ångspärr om än kanske inte i denna form i extremt fuktigt miljöer med höga krav, t ex vissa badhus-konstruktioner så visst funkar det.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Anja Nilsson skrev:
Hej, vi håller på att renovera ett stort rum på översta våningen. Det har suttit träpanel i hela rummet men nu är tanken att sätta dit vanliga gipsväggar. Under trä panelen va först ett lager aluminiumfolie, sedan ett lager med plast och sen isolering. Fråga är ska man sätta ditt aluminiumfolie igen?
Det ser ut som högkvalitativ kvistfri panel som du tänker byta mot gips. Kolla vad den kostar ny innan du river den.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan vara svårt att förstå dig när du i ena andetaget förklarar att värmestrålning ej kan gå genom träpanel eller dylikt .
I nästa andetag så gör det det .
Hur ska du ha det 🙄
Mer rakryggat att medge när man har fel .
Gjorde det själv ang att isolera bägge sidor på alufolie .
Försök förstå skillnaden mellan ledning och IR-strålning.

C
makhno_ makhno_ skrev:
Kolla vad den kostar ny innan du river den.
Tänkte precis samma tanke, men... Det är skrämmande hur mycket exklusiva och påkostade material som slängs på tippen och ersätts med billigast möjliga krafs.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.