Tomture61 Tomture61 skrev:
IR strålning = värmestrålning , är vi överensom om just detta ?
Om alufolie bevisligen reflekterar värmestrålning , även bakom byggmaterial.
Vart ska den ta vägen enligt dig ?
Jag skrev väl att IR-strålningen inte når folien bakom väggen?

Visst, rent fysikaliskt kan man räkna ut att den gör skillnad på marginalen. Värme som leds genom panelen strålar ut på baksidan och reflekteras tillbaks så att mindre värme led igenom brädan.
Men i praktiken har det väldigt liten betydelse jämfört med andra energisparande åtgärder.
 
Tomture61
useless useless skrev:
Jag skrev väl att IR-strålningen inte når folien bakom väggen?

Visst, rent fysikaliskt kan man räkna ut att den gör skillnad på marginalen. Värme som leds genom panelen strålar ut på baksidan och reflekteras tillbaks så att mindre värme led igenom brädan.
Men i praktiken har det väldigt liten betydelse jämfört med andra energisparande åtgärder.
Finns en mycket liten tradition att använda alufolie som komplement till värmeisolering i Sverige , ja .
Har ett mycket välisolerat hus som på sommaren blir mycket varmt .
Energi är oförstörbar.
Även IR / värmestrålning .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Energi är oförstörbar.
Även IR / värmestrålning .
Det stämmer inte riktigt. IR-/värmestrålningen absorberas av materialet som träffas.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Det stämmer inte riktigt. IR-/värmestrålningen absorberas av materialet som träffas.
Så du menar att värmen I en byggnad absorberas av material i byggnaden och aldrig lämnar det nämnda .
Då måste jag fort som attans fimpa värmen I huset , saker kan ju börja brinna efter ett tag .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så du menar att värmen I en byggnad absorberas av material i byggnaden och aldrig lämnar det nämnda .
Då måste jag fort som attans fimpa värmen I huset , saker kan ju börja brinna efter ett tag .
Nej, det menar jag inte. Men värmestrålningen kommer inte reflekteras runt i rummet i all oändlighet. Det mesta absorberas av materialet (beroende på hur bra det är som reflektor). En del strålar ut i rummet igen från det uppvärmda materialet och en del leds genom materialet ut genom väggen.

Men grundfrågan var väl hur effektivt det är med ett IR-reflekterande material bakom 20 mm träpanel?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Nej, det menar jag inte. Men värmestrålningen kommer inte reflekteras runt i rummet i all oändlighet. Det mesta absorberas av materialet (beroende på hur bra det är som reflektor). En del strålar ut i rummet igen från det uppvärmda materialet och en del leds genom materialet ut genom väggen.

Men grundfrågan var väl hur effektivt det är med ett IR-reflekterande material bakom 20 mm träpanel?
Alufolie är säkert mer effektivt i tropiskt klimat .
Är ju en större dos av värme där .
Dessutom så ska det vara en luftspalt mot sidan där man vill reflektera värmen .
Tar mer yta av byggnaden .
Men att påstå att alufolie ej reflekterar värmestrålning är helt fel .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men att påstå att alufolie ej reflekterar värmestrålning är helt fel .
Jag har bara påstått att alufolie bakom en träpanel är ett ineffektivt sätt att minsta energiförbrukningen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Alufolie är säkert mer effektivt i tropiskt klimat .
Är ju en större dos av värme där .
Dessutom så ska det vara en luftspalt mot sidan där man vill reflektera värmen .
Tar mer yta av byggnaden .
Men att påstå att alufolie ej reflekterar värmestrålning är helt fel .
Jag tror du kommer längre om du utgår från temperaturen på det som strålningen kommer från och kombinerar lite med Stefan-Boltzmanns lag. Alufolien är givetvis en utmärkt reflektor men skillnaden bakom en rumstempererad träpanel och tex det som nämnts kring 70-tals högtempererade elelement med folie bakom är redan den stor trots att båda får ses som marginella i stort.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Som sagt, tror vi skall släppa IR/värmespåret.
Detta är en ångspärr, ingenting annat.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Alufolie är säkert mer effektivt i tropiskt klimat .
Är ju en större dos av värme där .
Dessutom så ska det vara en luftspalt mot sidan där man vill reflektera värmen .
Tar mer yta av byggnaden .
Men att påstå att alufolie ej reflekterar värmestrålning är helt fel .
Du vill inte förstå verkar det som. Folien reflekterar såklart IR-strålning men bara den som når fram till folien. Sitter folien bakom träpanelen så når strålningen aldrig fram och kan därför inte reflekteras.
Det är som en spegel som kan reflektera ljus men om du täcker spegeln med en tjock gardin så gör den inte det längre.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Du vill inte förstå verkar det som. Folien reflekterar såklart IR-strålning men bara den som når fram till folien. Sitter folien bakom träpanelen så når strålningen aldrig fram och kan därför inte reflekteras.
Det är som en spegel som kan reflektera ljus men om du täcker spegeln med en tjock gardin så gör den inte det längre.
Så din andemening är att en träpanel / gipsskiva ej kan transportera värme genom sig .
Varför byggde jag huset med minimalt av transportvägar för ledning av värmeenergi .
🤔🤪
Bortslösade pengar ....
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så din andemening är att en träpanel / gipsskiva ej kan transportera värme genom sig .
Varför byggde jag huset med minimalt av transportvägar för ledning av värmeenergi .
🤔🤪
Bortslösade pengar ...
Värme kan transporteras på tre olika sätt:
1. Värmeledning, t ex genom fasta material. I husbygge väljer man material som transporterar värmen genom sig så lite som möjligt, t ex frigolit, mineralull mm. Man undviker köldbryggor av material som transporterar värme lätt.
2. Konvektion, det är att värmen transporteras genom att ett medium (luft, vatten) rör sig och tar med sig värmen. Det händer över ett varmt element, eller mellan två rutor i ett fönster. I mineralull är mellanrummen så små att konvektion inte kan uppstå. När man använder fläkt för att transportera värmen är det också konvektion.
3. Strålning. Värmestrålning är osynligt ljus med en våglängd >700 nm, går igenom glas och pastfolie men ej igenom material som är ogenomskinligt, som t ex gipsskivor eller träpanel.
Dessa tre sätt uppför sig helt olika och det ska man inte blanda ihop.
 
  • Gilla
944_Driver
  • Laddar…
Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Värme kan transporteras på tre olika sätt:
1. Värmeledning, t ex genom fasta material. I husbygge väljer man material som transporterar värmen genom sig så lite som möjligt, t ex frigolit, mineralull mm. Man undviker köldbryggor av material som transporterar värme lätt.
2. Konvektion, det är att värmen transporteras genom att ett medium (luft, vatten) rör sig och tar med sig värmen. Det händer över ett varmt element, eller mellan två rutor i ett fönster. I mineralull är mellanrummen så små att konvektion inte kan uppstå. När man använder fläkt för att transportera värmen är det också konvektion.
3. Strålning. Värmestrålning är osynligt ljus med en våglängd >700 nm, går igenom glas och pastfolie men ej igenom material som är ogenomskinligt, som t ex gipsskivor eller träpanel.
Dessa tre sätt uppför sig helt olika och det ska man inte blanda ihop.
Knepigt att du då även har skrivit i denna tråd att värme ej kan transporteras genom ytmaterialet i en vägg .
Energi är ngt som ej kan dödas , enbart spridas .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
att värme ej kan transporteras genom ytmaterialet i en vägg .
Var har jag skrivit det?
 
Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Var har jag skrivit det?
#25
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.