Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hej alla.
Jag undanbedes mig kommentarer om försäkringsbolags godkännande, våtrumsregler och liknande. Jag söker lite visionära människor, idéer och tankar som ligger utanför lådan.
Jag har alltid önskat mig ett badrum med trägolv. Detta är ju såklart fullkomligt olämpligt med tanke på hur trä regerar på kontakt med vatten. Men...om man lägger/gjuter transparent epoxy på trägolvet så blir det (vad jag förstått) vattentätt. Korrigera mig om jag har fel. Det negativa med det är att epoxy inte är skyddar träet från uv. Då tänker jag att om man klarlackar träet först med uv-skyddande lack och därefter epoxybehablar golvet, så borde man ju få det resultat jag önskar...eller? Har vi någon epoxykunnig som vet hur detta skulle bli?
Hälsningar
P
Jag undanbedes mig kommentarer om försäkringsbolags godkännande, våtrumsregler och liknande. Jag söker lite visionära människor, idéer och tankar som ligger utanför lådan.
Jag har alltid önskat mig ett badrum med trägolv. Detta är ju såklart fullkomligt olämpligt med tanke på hur trä regerar på kontakt med vatten. Men...om man lägger/gjuter transparent epoxy på trägolvet så blir det (vad jag förstått) vattentätt. Korrigera mig om jag har fel. Det negativa med det är att epoxy inte är skyddar träet från uv. Då tänker jag att om man klarlackar träet först med uv-skyddande lack och därefter epoxybehablar golvet, så borde man ju få det resultat jag önskar...eller? Har vi någon epoxykunnig som vet hur detta skulle bli?
Hälsningar
P
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Egentligen är det väl bara ett bekymmer om du prompt ska stå och duscha på ett trägolv? Har man en duschkabin (eller väl avgränsat duschutrymme alt. badkar) och är rimligt försiktig så tror jag inte att du löper någon större risk med ett trägolv i resten av badrummet ...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Varför inte fråga nån båtkunnig. Där har man väl lackat och nåtat trä i alla tider. Fungerar det på sjön så lär det nog fungera i ett badrum.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är precis kabin eller badkar plus draperi jag hade tänkt mig.Dan_Johansson skrev:
Och det är helt riktigt, men OM olyckan eller någon klantar sig, så vill man ju helst inte behöva lägga om hela golvet, så vattentätheten är absolut pris ett.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag har försökt kolla runt på bågformad och liknande, men det är lite andra aspekter som är viktiga för dem. Där pratas tex om ovanför ytan respektive under ytan. Men absolut kommer jag att försöka prata med någon båtkunnig också.S Stefan1972 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Vattenskydda är ju inget större problem, men det är ju svårare om det ska tåla stående vatten en längre stund ...Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Dessvärre är mitt öga alldeles för kräset för fejk. Samma sak gäller laminatgolv; över min döda kropp, och inte ens då.S sprwl skrev:
Det handlar inte om känslan. Man SER fejk på långt håll.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Alltså mitt krav är att det skall bli tätt. Likt ett tätskikt, men då på vattensidan. Pooler, tex, är ju täta under lång vattenbelastningstid, men hur pass flexibel är den ytbeläggningen?Dan_Johansson skrev: