Hej på er!

Är bra sugen på att sätta in spotligts i övervåningen (brunt paneltak som är på väg att bli vitt högblankt) men jag är inte vidare sugen på att sänka taket för värmespalter osv..

men så fick jag en idé, om man sätter in spottar likande grundtal spottarna på ikea som har ett plåthus (http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/10128381) och sedan bara drar kabeln bakom innertaket, borde väl bli en rätt clean och billig spot-lösning

men till frågan, får man göra detta själv eller klassas det som en fast installation som skall utföras av elektriker? Spottarna är på 10W vardera och verkar inte ha några egna krav på vad de monteras på utan med att man inte skall ha objekt närmre än 20cm framför ljuskällan.

Vad tror ni? någon som gjort något liknande kanske?? vore sjukt kul att se någon bild på det, hur ljusbilden blir osv...

Mvh
Wretan

En sådan installation definieras som en fast installation och ska utföras av elektriker.
Men det är nog inte många som har kunskap om el som anlitar en elektriker. Majoriteten av spotlight installationer i villor och lägenheter är utförda av hemmapulare.

Ikea spottarna är tänkta till utvändigt montage, vid infällnad plockas "burkarna" av.

Annars finns det 20W armaturer du kan fälla in i apparatdosor.

Bifogar bilder på mitt badrum och hall. Detta är dock 20W av annat fabrikat.
Svårt att foto i små utrymmen ;)

• spot-bad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spot-hall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.