Ja, jag menar efter det härdat. Visst ger en hårdvaxolja en yta som du inte får med en olja som inte härdar men personligen tycker jag inte att det tar bort känslan av trä.

Precis som du så använder jag parafinolja till skärbrädor därför att det är enkelt men inte till bord eller bänkskivor. Anledningen är att det dels att det kan ge fettfläckar men även att det inte står emot vin, sylt, saft, kaffe och allt annat som ett bord eller bänkskiva utsätts för.

Det enda alternativ jag kan tänka mig skulle vara en linoljebaserad produkt, tex kokt linolja http://www.byggfabriken.com/farg-oc...oduct/410-121-linolja-kallpressad-kokt-1-lit/

Du har använt en pigmenterad hårdvaxolja, jag föreslår en ofärgad istället.

Vi köpte ett begagnat vanligt Mio köksbord i oljad ek som hade väldigt sliten yta med skador och fläckar. En slipning med slipklots sedan två lager Osmo ofärgad hårdvaxolja (valde sidenmatt eller matt, minns inte). Träet blev precis om nytt, matt och fint och inte alls blankt eller ”lackad känsla” men det tål rödvinsfläckar, bara att torka av med våt trasa. Detta gjorde vi för 10 år sedan under småbarnsåren. Bordet är forfarande fint men är nu så matt att det inte har kvar lika bra skydd mot fläckar så nu är det dags att lägga på ny hårdvaxolja. Vi tycker det är en fantastisk produkt. Vi använde den även på en arbetsbänk i garaget, så skön matt yta men ändå tålig mot oljor och smuts.

Vi använde samma matta hårdvaxolja på en bänkskiva men där penslade vi tyvärr på för tjocka lager så ytan blev blank och upplevdes som klibbig. Gör om gör rätt, slipa av och nya tunna lager av hårdvaxolja.

• IMG_9850.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.