1 414 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Alternativ till oljefärg
Jag hade batikkläder långt innan jag började med linoljefärg men skulle hellre ha en budcykel än en lådcykel. Ska jag då vispa ner ägg i oljefärgen?
Mer seriöst är jag av åsikten att autentiskt är färg som gulnar och att det krävs några år innan nymålat smälter in i miljön. Iofs beror det på åldern på miljön och om resten också är nymålat eller inte.
Mer seriöst är jag av åsikten att autentiskt är färg som gulnar och att det krävs några år innan nymålat smälter in i miljön. Iofs beror det på åldern på miljön och om resten också är nymålat eller inte.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Kan väl hålla med om att autentisk färg är viktigt om man restaurerar en 1700 tals herrgård. Men i ett 20-tals bostadshus vill man bara ha ljust och fräscht och andan av 20-tal inte nödvändigtvis 100 procent autentiskt.
Jag kör med 3% grön umbra i zinkvitt, det ger en vit färg med lite lugnare uttryck i fönstersmygar och lister, och gulningen kommer jag inte att behöva uppleva under min tid.
I och för sig så går vit vitt oavsett ort bort då jag får rysningar av sterila färgsättningar😆
I och för sig så går vit vitt oavsett ort bort då jag får rysningar av sterila färgsättningar😆
Produkter som diskuteras: "zinkvitt"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Vit vitt är att föredra, det gula kommer från belysningTorpAnders skrev:
Kan bara hålla med, vårat hus är byggt 1914, troligen av något högre medelklass så inte ett torp men defintivt inte en herrgård. Vi vill ha känslan att det faktiskt är ett 100år gammalt hus men annars hyfsat modernt och fräscht. Allt riktigt 1910-1920 tal försvann ändå på 50-talet då det genomgick en stor "modernisering"AndersMalmgren skrev:
Jag är också "allergisk" mot plastfärger, men tyvärr gulnar oljebaserade färger med tiden, och de gulnar fortare ju mindre direkt solljus som når dem.
Därför målade jag ett par trista släta masonitdörrar fr 80-t i vår tvättstuga med simpel plastfärg för snickerier. Det kommer aldrig ngt solljus dit då det inte finns några fönster. Det var en fruktansvärt otäcka känsla att måla. Ungefär som att dra naglarna mot svarta tavlan. Dessutom var man tvungen att kasta på färgen eftersom den annars hann torka på penseln innan jag satt den på dörren. Men, den är fortfarande vit, till skillnad från de snickerier som målades med oljefärg. Oljefärgen var grå resp blå och båda har gulnat eftersom de drar mot grönt nu.
En annan dörr i samma utrymme målade jag några år tidigare med vit oljefärg, och den började tona över i den där sjukligt trista och ofräscha gulbeiga färgen som vita oljefärger antar vid otillräckligt solljus efter bara några år.
Så, det är pest eller kolera att välja färgtyp i utrymmen inomhus med lite solljus.
Därför målade jag ett par trista släta masonitdörrar fr 80-t i vår tvättstuga med simpel plastfärg för snickerier. Det kommer aldrig ngt solljus dit då det inte finns några fönster. Det var en fruktansvärt otäcka känsla att måla. Ungefär som att dra naglarna mot svarta tavlan. Dessutom var man tvungen att kasta på färgen eftersom den annars hann torka på penseln innan jag satt den på dörren. Men, den är fortfarande vit, till skillnad från de snickerier som målades med oljefärg. Oljefärgen var grå resp blå och båda har gulnat eftersom de drar mot grönt nu.
En annan dörr i samma utrymme målade jag några år tidigare med vit oljefärg, och den började tona över i den där sjukligt trista och ofräscha gulbeiga färgen som vita oljefärger antar vid otillräckligt solljus efter bara några år.
Så, det är pest eller kolera att välja färgtyp i utrymmen inomhus med lite solljus.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Det är inte bara att utrymmet ska ha sol det måste vara direkt solljus också. Annars kommer det tillslut blir gult. Vi har ställen som gulnat trots bra ljusinsläpp.
Känns som det finns pengar att tjäna här för en kemist som utvecklar en färg med oljeegenskaper som inte gulnar.
Känns som det finns pengar att tjäna här för en kemist som utvecklar en färg med oljeegenskaper som inte gulnar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden