Festools har en förbindelsefräs med en 12 mm fräs för lite kraftigare pluggar än de klassiska 5 mm Domino skivorna på 5 mm.

https://www.festool.se/produkter/do.../foerbindningsfraesar/576426---df-700-eq-plus

Tycker dock att prislappen på ca 20K sek är lite väl mycket för mina behov. Har letat runt efter ett billigare alternativ, men hittar inget.

Någon som känner till någon tillverkare med en liknande produkt till ett lägre pris?

K
Går ju att göra en egen jigg men vanlig fräs, om man nu redan har en sån och ska komma billig undan. Men beror ju också en del på vad för ämnen som ska sammanfogas

U
Lilla dominon gör ju upp till 8 mm tapphål, inte bara 5. Mafell har centrumtappmaskiner (DD/DDF 40) som går upp Ø12 resp. 16 mm. De är inte gratis men i alla fall billigare än stora dominon.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Långhålsborr i nån maskin du redan har, eller Olas fräsjigg. Eller en pantorouter men den kanske är dyrare.
Hade jag mest fogat massivträ hade jag nog överlevt med min jigg eller nån av alla hundratals "domino killers" på youtube. Men när det gäller skivmaterial (där jag använder dominon överlägset mest) ser jag ingen av hemmalösningarna som något gångbart alternativ.

Lilla dominon tar 10 mm, så om 12 mm är drömmen kommer man hyfsat nära med 10. Åtminstone mycket närmare än de 5 mm som nämndes i starten.

• Gilla
urker och 2 till
  • Laddar…
Läste att festool patent för dominon gick ut 2024. Man kan undra varför det inte finns andra tillverkare av något liknande.

Upp till 10mm som redan nämnts.
Set med fem Festool dominosfräsar i olika storlekar för precisionsarbeten, visade mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har själv en DF500 som används sällan men jag blir glad varje gång den åker fram.
Precision och kvalitet. 👌

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Lilla dominon tar 10 mm, så om 12 mm är drömmen kommer man hyfsat nära med 10. Åtminstone mycket närmare än de 5 mm som nämndes i starten.
Jag har kör mycket med 10 mm i DF500, det fungerar hur bra som helst. Stora dominon kan dock fräsa betydligt djupare vilket kanske kan vara viktigt också.

U
Ja, upp till 10 är det ju! Ursäkta.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.