Byggahus.se
Hej.

Vi har ett Callidus vattenfilter som ska ta bort Järn och Mangan ur vattnet. Inget kaliumpergamangat eller vad det nu heter behövs. (AIF-1254-Rostfritt-268p 150 liter). På senare tid har jag märkt att vattnet inte är lika kristallklart som det varit förut. Gick och mätte nivån på filtermassan och den är ca 7-8 cm under maxlinjen. (för låg)

När vi flyttade in i huset fungerade inte backspolningen som den skulle pga felinstallation (för klen pump i brunnen) så fick byta pump. Misstänker därför att massan börjar vara mättad efter att under tre års tid inte backspolats ordentligt.

Dessutom vet jag att förra ägaren hade köpt sandsäckar på BDX och jag ämnar att göra samma sak.

Nu till frågan. Var i kontakt med Callidus som sa att jag ska ha följande:

Filtermat. AIF/MIF-1248 1 (liter?) -vet ej om det är liter. det står bara ett.
Avjärningsmat. FM 45 (liter?) - vet ej om det är liter. Det står bara 45
Filtersand 1-2 mm 5 liter
filtersand 3-5 mm 6 liter
Filtersand 4-8 mm 5 liter

Vet någon vad "avjärningsmat. fm" och "filtermat. AIF/MIF-1248" är? Och är det i stort sett sand det med vilken fraktion skulle det kunna vara?

Är det någon annan som snålat in på filtermaterialet och köpt vanlig sand istället? En omladdning skulle gå på 6010 kr annars och som nybliven småbarnsförälder med jävligt små marginaler för tillfället kändes det onödigt dyrt. Just nu tar jag vatten från jobbet till barnet. Än är inte smak eller lukt påverkad av vårat vatten men det är något missfärgat. Inte helt klart som det brukar vara.
 
Hur du skickat in ett vattenprov på analys? Vad hade du för halter av järn och mangan? Vad jag vet är höga halter inte hälsovådligt för människor. Däremot är höga halter hälsovådligt för huset!

Har du en hydropress eller hydrofor förresten?
 
E Einh skrev:
Hur du skickat in ett vattenprov på analys? Vad hade du för halter av järn och mangan? Vad jag vet är höga halter inte hälsovådligt för människor. Däremot är höga halter hälsovådligt för huset!

Har du en hydropress eller hydrofor förresten?
Förra ägaren kollade vattnet och det innehöll 2.7 mg järn/liter vatten innan filtret installerades. Men har inte tagit något nytt prov sen vi flyttade in. Vattnet har varit helt kristallklart under de 2 år vi bott här. Så¨utgår från att råvattnet ligger runt ~3 mg/l och fram till nu har kranvattnet varit bra.
 
E Einh skrev:
Hur du skickat in ett vattenprov på analys? Vad hade du för halter av järn och mangan? Vad jag vet är höga halter inte hälsovådligt för människor. Däremot är höga halter hälsovådligt för huset!

Har du en hydropress eller hydrofor förresten?
Ang hydrofor eller hydropress är jag osäker på skillnaden. Men det är en stor kompositcylinder utan vattenpelare med en luftinjektor.
 
Hydropress har gummiblåsa mellan vatten och luften för att luften inte skall lösas upp i vattnet med tiden och bli stumfylld. Hydropress brukar vara betydligt mindre i storlek än hydrofor för samma vattenomsättning

I hydrofor så är luften i kontakt med vattnet och de utan luftinjektor så brukar luftkudden försvinna med tiden när luften löser sig i vattnet (pga. högre partialtryck av trycksatta luften av högre vattentrycket än fritt rinnande vatten utomhus) och till sist blir hydroforen stumfylld och man får tömma den helt på vatten för att få in luft igen eller trycka in (oljefri) tryckluft i tanken för att återställa luftvolymen...

eftersom du har luftinjektor för att fälla ut järn och mangan så är det med stor sannolikhet att du har en hydrofor och förmodligen någon reglermekanism/ventil med flottör som släpper ut luft när det blir för mycket luft i hydroforen.

Hydrofor brukar inte ha någon övertryck alls när den är tom på vatten medans hydropress så är gummiblåsan förtryckt till 1.5 - 2 Bar övertryck med luft via däcksventil när den är tom på vatten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.