Hej
Vi har ett hus från 1926 som vi tänker dränera. Huset lutar liten mot gatan efter spårvagnbyggandet (för mycket år sedan). Vi tror därför att det är ingen bra idé att gräva ut källarväggen pga risk för ytterliga sättningar.

Jag hittade en annan lösning i boken ”husets ABC”.
Man kan gräva bort 50 cm grund från fasaden till cirka 150 cm från fasaden. I detta hål lägger man en dräneringsskiva som lutar ner och en plastfolie (skivan för att inte folien går sönder). Sedan fyller man på med sand igen. Rund fasaden kan man sedan läggar 20 eller 30 cm breda markstenar som lutar ner.

Vatten som regnar ner borde rinner bort från källarväggen med detta system. I fall det regnar väldigt mycket kommer det säkert står vatten mot väggen ändå, men man minskar den totala fuktmängd kanske?

Någon som har syndpunkter på denna lösning?

Det där låter som något som jag bara skulle våga mig på under väldigt gynnsamma förhållanden...typ om huset ligger på toppen av en moränkulle eller något...
Om det finns risk att vatten transporteras sidledes in mot grunden under jorden eller tränger upp underifrån (som i vårt fall med lerjord och högt grundvatten) borde det ju vara rätt värdelöst.

Hej, tack för svaret!
Vi har också lerjord och högt grundvatten.

I fall man ha vatten som tränger upp underifrån behöver man ett system med ett kapillärbrytande skikt rund huset och sedan ett dräneringsrör under källarens bottennivå eller hur?

Jag undra om den här lösningen är helt värdelöst eller kanske hjälpen en liten del (mot regnvatten)??

Ja, jag är ju ingen expert på sånt här heller men jag har funderat en del över liknande frågor, vi har ju som sagt liknande förhållanden som dina och huset är bara ett år yngre. Däremot har vi inga större sättningar och huset är omdränerat 1981. Men dräneringen är inte idealisk - p g a att de kommunala ledningarna ligger ganska grunt kunde de inte lägga dräneringen längre ner än ungefär i nivå med källargolvet.

oderooy skrev:
I fall man ha vatten som tränger upp underifrån behöver man ett system med ett kapillärbrytande skikt rund huset och sedan ett dräneringsrör under källarens bottennivå eller hur?
Ja, ska man göra en idealisk lösning borde man väl även bila upp källargolvet så att man kan få ner ett kapillärbrytande skikt + isolering under huset också. Men då blir det ju ett sånt där gigantiskt källarprojekt av det hela. Och det tycker jag inte känns motiverat i vårt fall, vi har klinker med golvvärme i hela källaren (inte så optimal golvvärme eftersom isoleringen under är dålig men ändå) och inga fuktproblem utom på en liten bit vägg. Så eftersom problemen är små tänker jag nöja mig med små åtgärder så länge - det finns brister i stuprörsystemet t ex som gör att just den väggen som har problem utsätts för onödigt mycket regnvatten.

Om det sen visar sig att de åtgärderna inte räcker, eller att det uppstår nya problem, så kanske jag gör något längre fram. Men det är då det. Jag tycker att man kan vara litet cool när man har ett gammalt hus, inte hetsa upp sig över att alla lösningar inte håller modern standard, utan koncentrera sig på det som verkligen är problem. Det går lätt åt så väldigt mycket tid och pengar annars.

Hur är det med ert hus egentligen? Du skriver bara att ni tänker dränera, inte varför. Har ni några riktigt påtagliga fuktproblem eller?

Hej,
Källaren är idag o-inreda. Även om huset aldrig har omdränerats, så finns det ingen riktig fuktskada i källaren. Putsen har släppts här och där, med det kan man väll förvänta sig i ett hus som inte har fått något ordentlig underhåll de senaste 20-30 år.

Golvet idag är betong. Vad jag tänkte göra för att få allt liten trevligare:

1. Lägger klinker på golvet (bra porös och utan glasering)
2. Putsa och kanske måla väggarna på insidan med puts och färg som slappar genom fukt.
3. installera tilluftsventiler i källaren
4. installera fuktstyrd fläkt i tvättrummet

Jag tänkte inte installera golfvärma pga. den stora energiförlusten neråt (golvet är 10-15 cm tjockt). Kanske lägger jag en piten liten tråd med el som jag sätter på på riktig blöta dagar, men jag trpr inte att det är värd pengarna. Däremot fundera jag installera vattenburen golvvärme i en del av golvet på första våningen. På det sättet kommer kanske källaren värmas upp liten också.

En riktig dränering är som sagt riskabel. En sådan lösning som jag beskrev härövan kan jag tänka mig göra. Jag pratade med kommunen idag, och grundvattennivå verkar ligga en bit under vårt hus. Det skulle betyda att man kommer bara har vatten stående mot ytterväggen när det regnas ordentligt och marken genomblötes.

Titta på det här duktiga svaret jag fick av kommunen:

”Den extrema nederbördssituationen som vi haft under december gör att
jorden på många ställen inte kan ta emot och infiltrera mer vatten. Detta
gör att grundvattenytan i de överst liggande fyllnadslagren kan ligga i
princip i nivå med markytan. Man kan uttrycka det med att jorden är redan full av vatten.
Detta gör att dräneringsledningarna runt husen går fulla med vatten som i sin tur är förbundna
med vattenfyllda dagvattenledningar. Vid dessa fall bildas ett vattentryck utefter källarväggar
och golv som då i värsta fall börjar att läcka.”

I så fall är min lösning helt värdelöst.

På de dagarna att nederbörden inte är så extrem tror jag att man skulle kunna ha någon njuta av det ändå, eller?

Men samtidigt kan man säger att en dränering med grus+dräneringsrör också inte har någon effekt de här dagarna....

oderooy skrev:
Det skulle betyda att man kommer bara har vatten stående mot ytterväggen när det regnas ordentligt och marken genomblötes.
Jag skulle resonera och åtgärda likadant som du planerar :).

Horisontell dränering gör varken av eller till i ditt fall. Den kan göra nytta när marken lutar mot husgrunden och det finns ingen möjlighet att vända lutningen så att vatten rinner från huset i stället.
Att marken lutar från huset är särskild viktigt på våren när man kan få stora mängder smältvatten rinnande mot huset. Det kan ibland bli mer än en "normal" sommarregn ger. Närmast grundmuren tinar marken så klart först ( värms av huset och blir kanske aldrig riktig källe där) men i övrigt ( hela trädgård) är ytan djupfryst. Om den smältande vatten söker sej mot grunden för att sen rinna ner längst källarvägg -inte så bra om väggen inte håller tätt då :'( . Det kan bli stora mängder som går den vägen och det kan avhjälpas med marklutning från huset. Men din hus står inte i en hålla heller ?
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.