2 416 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Alternativ byggförsäkringar?
Vilka bolag tecknar byggfel och färdigställandeförsäkringar nu för tiden?
Mycket information på forumet börjar bli gammal. Finns det inga uppstickare? Borde ju vara en guldgruva att erbjuda tvingande försäkringar som aldrig faller ut.
Ska anlita en snickarfirma på löpande räkning och handla in el, mark och grund. (nybygge)
Resten "gör jag själv".
Tips?
Mycket information på forumet börjar bli gammal. Finns det inga uppstickare? Borde ju vara en guldgruva att erbjuda tvingande försäkringar som aldrig faller ut.
Ska anlita en snickarfirma på löpande räkning och handla in el, mark och grund. (nybygge)
Resten "gör jag själv".
Tips?
Känner också bara till dessa två.
Sitter just nu och skall fylla i dessa. Måste alla entreprenörer vara klara för att försäkringen skall gå att teckna ? Försäkringen gäller ju inte på eget arbete men eftersom jag hört historier om att det är omöjligt att driva ett försäkringsärende mot dem så kan det ju kvitta..
Vad skriver man på ej valda entreprenörer och på entreprenad man skall göra själv ?
Sitter just nu och skall fylla i dessa. Måste alla entreprenörer vara klara för att försäkringen skall gå att teckna ? Försäkringen gäller ju inte på eget arbete men eftersom jag hört historier om att det är omöjligt att driva ett försäkringsärende mot dem så kan det ju kvitta..
Vad skriver man på ej valda entreprenörer och på entreprenad man skall göra själv ?
På den tiden, då alla på Forumet var uppretade på Byggfelsförsäkringen, påstod jag att alla partierna var för Byggfelsförsäkringen. Men o nej svarade nägon, Moderaterna var emot förslaget, men nu har dom juh suttit där i sina 4 är, och inte gjort ett skit åt problemförsäkringen.
Jagas av kommunen för att vi ej tecknat något färdigställandeförsäkring. Grejen är den att snickaren som skall bygga mitt hus kommer fakturera allt eftersom arbete utförs och material används. Dvs jag ligger aldrig ute med några pengar för bygget. Vad är då vitsen med färdigställandeskydd om snickaren "trillar av pinnen" ? Kommer den att ge mig pengar för framtida jobb som ännu ej genomförts ? Jag anlitar ju då en ny byggfirma som tar över där den andra avslutade...
MÅSTE man verkligen betala för den här försäkringen ?
carax skrev:Jagas av kommunen för att vi ej tecknat något färdigställandeförsäkring. Grejen är den att snickaren som skall bygga mitt hus kommer fakturera allt eftersom arbete utförs och material används. Dvs jag ligger aldrig ute med några pengar för bygget. Vad är då vitsen med färdigställandeskydd om snickaren "trillar av pinnen" ? Kommer den att ge mig pengar för framtida jobb som ännu ej genomförts ? Jag anlitar ju då en ny byggfirma som tar över där den andra avslutade...
Nä, en bankgaranti från entreprenören går lika bra.
Vi hade en del strul i början av vårt bygge, en entreprenör som skulle montera stomme på timme och han skulle ordna med färdigställande. Sedan skulle vi göra resten av arbetet själva. Nu, ett år senare är fortf inte försäkringen tecknad. Pratade då med garbo om man kan teckna denna själv och de sade att färdigställandedelen nu var överspelad eftersom entreprenören gjort sitt. Kvar då att vänta på slutbesiktning på huset och då teckna den andra delen, byggfelsförsäkringen. Kommunen har inte sagt ngt om detta. Däremot är det ju viktigt att tänka på att huset ändå är försäkrat mot annat som kan inträffa o som inte är direkt byggrelaterat. Typ inbrott brand mm
Klicka här för att svara