9 201 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Altanräcke säkerhet!
Jag förstår poängen, men tycker det låter aningens orimligt. Finns det något rättsfall?Fjojtmehmet skrev:
Så om det är byggt enligt BBR men man har ställt fram en pall som ett barn klättar upp på och ramlar ner. Då blir man inte dömd?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Känns onödigt att bygga en potentiell dödsfälla. Jag hade försökt hitta något annat räcke.
Plexiglas som är 5gg billigare? Fel fel fel... Ska ni ha något så välj GLAS , här är några anledningar:Fjojtmehmet skrev:
Glas ÄR billigare från rätt leverantör
Plexiglas blir repigt
Plexiglas blir solblekt (om inte uv skyddat=dyrt)
Plexiglas kan spricka (gäller ej polykarbonat )
Så välj för Guds skull inte plexiglas , inte i något räcke varken inne eller ute...
Med vänlig hälsning, fremax
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag har inte några rättsfall att hänvisa till tyvärr.mexitegel skrev:
Tråkigt nog är min lso-bok på jobbet, ska försöka kolla under nästa vecka.
Enligt lso har man väldigt stora skyldigheter som fastighetsägare
Om ts inte ser någon problembild så kan ju ts köra på detta staket, men det är bra att ha tanken med sig vid eventuell försäljning.
Renoverare
· 797 inlägg
Du har helt rätt i dina påståenden vad det gäller plexi, men du måste ha en mycket bra glasleverantör alt en jättedålig plastleverantör.fremax skrev:Plexiglas som är 5gg billigare? Fel fel fel... Ska ni ha något så välj GLAS , här är några anledningar:
Glas ÄR billigare från rätt leverantör
Plexiglas blir repigt
Plexiglas blir solblekt (om inte uv skyddat=dyrt)
Plexiglas kan spricka (gäller ej polykarbonat )
Så välj för Guds skull inte plexiglas , inte i något räcke varken inne eller ute...
Jag fick betala 1500 för en glasskiva 160x70cm i 6mm härdat,för 2m2 9mm makrolon betalar jag ett par hundra.
Nja, duger inte enkelglas som är härdat?Kallebo skrev:En "rolig" sak i sammanhanget är att det sedan 2009 är förbjudet att installera helglasad dörr utan laminerat säkerhetsglas. Trots det säljs det ofta glasdörrar utan säkerhetsglas i handeln... Det kan ju vara bra att veta att du är straffrättsligt ansvarig vid en olycka! Samtidigt får du med förnuftet avgöra hur stor risken är. Kanske kan du ha glas i åtanke till den dagen du får barnbarn
Kallebo skrev:En "rolig" sak i sammanhanget är att det sedan 2009 är förbjudet att installera helglasad dörr utan laminerat säkerhetsglas. Trots det säljs det ofta glasdörrar utan säkerhetsglas i handeln... Det kan ju vara bra att veta att du är straffrättsligt ansvarig vid en olycka! Samtidigt får du med förnuftet avgöra hur stor risken är. Kanske kan du ha glas i åtanke till den dagen du får barnbarn
Laminerat glas behöver det inte bara vara. Härdat är godkänt med. Allt under 600mm från golv ska vara säkerhetsglas, dvs härdat eller laminerat.
Menar du att du betalt ett par hundra för två kvadrat 9.mm polycarbonat av märket Makrolon? Måste vara stöldgods alternativ ett udd parti som de vill bli av med då det är 9.mm.Fjojtmehmet skrev:
Fjojtmehmet skrev:
riktpriset för 8mm polykarbonat är ca 1500-1900:-/m2 i landet. 9mm är dessutom en ovanlig tjocklek som vanliga leverantörer inte lagerhåller. 1,2,3,4,5,6,8,10 är std.
Renoverare
· 797 inlägg
Renoverare
· 797 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ytterligare en aspekt att tänka på:
Många vuxna är lite höjdrädda, och känner obehag av att sitta nära ett sådant till synes oskyddat stup.
Räcket ser inte helt säkert ut med sina klena dimensioner.
Man kan få svindel eller yrselkänsla bara för att man ser rakt ned mot marken.
Lite så här:
(Trollvägen i Norge)
Många vuxna är lite höjdrädda, och känner obehag av att sitta nära ett sådant till synes oskyddat stup.
Lite så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Trollvägen i Norge)
Håller med dig till fullo, dock så ser det inte ut som det vore klena dimensioner på stålet. Klättervänligt för barn i attackåldern 2-4 år som inte fått klättra och slagit sig hårt innan besök vid Trollväggen, med hårt menar jag ramlat från träd etc.KnockOnWood skrev:Ytterligare en aspekt att tänka på:
Lite så här:
[bild]
(Trollvägen i Norge)
Tack än en gång för alla inlägg. Vi tänker så det knakar just nu. Vad gäller senaste inläggen, gällande höjd så kommer vi inte i närheten av "trollvägen, Norge" :wow: Känslan att ramla ner från vår breda altan är nog inte stor. Detta för att rören förmodligen kommer att påverka hjärnan, man upplever ett skydd tror jag. Jämfört med glas, där man inte får den känslan. Höjden för oss är 2,5 meter. Med räcket blir ett fall 3,60 m tillräckligt för att bli rejält invalidiserad! Att bygga en "potentiell dödsfälla" känns inte kul. Segelduken känns bra, bara man kommer ihåg den! Så vi har inte bestämt oss ännu. Vi avvaktar, som sagt. Grannarna skrattar åt oss, dom tycker vi överdriver riskerna, BBR signalerar tvärtom.
Redigerat: