Hejsan
Är det någon som har tips på hur vi ska lägga golvet så att vi slipper skarven mitt i golvet.
Ska bygga inglasat och soldäck
Det inglasade partiet ska vara 4,5m x6,5m soldäcket ska följa berget och vara
ca 4,5 X 7m
Vad jag har förstått ska man inte ta för långa brädor för dom kan vrida sig
är det någon som har lagt brädorna lite annorlunda
Tacksam för många svar

Är det någon som har tips på hur vi ska lägga golvet så att vi slipper skarven mitt i golvet.
Ska bygga inglasat och soldäck
Det inglasade partiet ska vara 4,5m x6,5m soldäcket ska följa berget och vara
ca 4,5 X 7m
Vad jag har förstått ska man inte ta för långa brädor för dom kan vrida sig
är det någon som har lagt brädorna lite annorlunda
Tacksam för många svar
Formen är väl inte helt solklar för mig, en bild hade hjälpt. Men om man trots allt utgår från att det handlar om två rektanglar, där den ena rektangeln skall vara inglas, så ser jag ingen anledning till skarvar. Undantaget då skarven mellan den inglasade rektangeln och den "öppna".
Om man lägger brädorna åt det lämpliga hållet vill säga, så att man klarar sig med 4,50 brädor (4,20 är dock lättare att få tag i om man kan tänka sig att kapa av 30cm).
Betr. långa brädors vridningstendenser så är jag tveksam till om det är någon som helst skillnad när vi ändå pratar om längder över 4m. I vilket fall så går det nästan alltid att vrida rätt, förutsatt att inte virket är för torrt, vilket sällan nytryckt virke brukar vara.
Om man lägger brädorna åt det lämpliga hållet vill säga, så att man klarar sig med 4,50 brädor (4,20 är dock lättare att få tag i om man kan tänka sig att kapa av 30cm).
Betr. långa brädors vridningstendenser så är jag tveksam till om det är någon som helst skillnad när vi ändå pratar om längder över 4m. I vilket fall så går det nästan alltid att vrida rätt, förutsatt att inte virket är för torrt, vilket sällan nytryckt virke brukar vara.
Förresten. Det finns förmodligen en anledning att Ni inte vill ha brädorna lagda "på det enkla viset"?
Då ser jag två alternativ, eller kanske tre:
*Förskjutna skarvar (blir förmodligen lite spill, om Ni inte tänker till rejält), och det kan också bli lite bökigt om brädorna är olika torra/breda om man är lagd åt det petiga hållet
*Dela in de två rektanglarna i mindre rektanglar som man bryter med en tvärgående bräda (kräver mer reglar, men är inte så bökigt)
*Bygg golvet i 1kvm stora kvadrater som man sedan kan lägga i valfritt mosaikmönster (blir mycket ändträ, större risk för flisor, men man kan helt undvika synliga skruvar och får ett golv där sektionerna relativt enkelt kan lyftas bort)
Den här tråden kanske kan få Er att tänka om förresten:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/64366-laegga-trall-i-fel-riktning.html
Då ser jag två alternativ, eller kanske tre:
*Förskjutna skarvar (blir förmodligen lite spill, om Ni inte tänker till rejält), och det kan också bli lite bökigt om brädorna är olika torra/breda om man är lagd åt det petiga hållet
*Dela in de två rektanglarna i mindre rektanglar som man bryter med en tvärgående bräda (kräver mer reglar, men är inte så bökigt)
*Bygg golvet i 1kvm stora kvadrater som man sedan kan lägga i valfritt mosaikmönster (blir mycket ändträ, större risk för flisor, men man kan helt undvika synliga skruvar och får ett golv där sektionerna relativt enkelt kan lyftas bort)
Den här tråden kanske kan få Er att tänka om förresten:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/64366-laegga-trall-i-fel-riktning.html
Hejsan tack för svaret
Förklarade nog lite dåligt med måtten det inglasade partiet ska vara 6,5m längsmed huset och 4,5m vinkelrätt mot huset.
För att lägga på det vanliga sättet så behöver jag brädor som är 6,5m.
Vi har redan fixat plintarna så att lägga vinkelrätt mot huset går väl inte eller?
Hur är det att lägga längsmed huset och sen två brädor vinkelrätt ut osv.
Det är svårt att förklara
Förklarade nog lite dåligt med måtten det inglasade partiet ska vara 6,5m längsmed huset och 4,5m vinkelrätt mot huset.
För att lägga på det vanliga sättet så behöver jag brädor som är 6,5m.
Vi har redan fixat plintarna så att lägga vinkelrätt mot huset går väl inte eller?
Hur är det att lägga längsmed huset och sen två brädor vinkelrätt ut osv.
Det är svårt att förklara
Tack Tack för svaret
Intressant
Vilken längd hade du innan du tog en tvärgående bräda? tog du en el två brädor?
Eftersom den ena altanen (inglasade) ska vara 6,5m längsmed huset funderar jag på när vi ska lägga dom tvärgånde brädorna så att det blir snyggt.
Du har väl inte en bild på detta
Tänkte att då slipper man skarverna i golvet.
Tack på förhand
Intressant
Vilken längd hade du innan du tog en tvärgående bräda? tog du en el två brädor?
Eftersom den ena altanen (inglasade) ska vara 6,5m längsmed huset funderar jag på när vi ska lägga dom tvärgånde brädorna så att det blir snyggt.
Du har väl inte en bild på detta
Tänkte att då slipper man skarverna i golvet.
Tack på förhand
Hejsan
Det såg jättefint ut så skulle vi kunna göra på båda partierna vi ska även fortsätta med brädor runt huset och dom kommer ligga vinkelrätt mot huset för att följa berget
Hur långa är brädorna som ligger längsmed huset innan du sätter brädan vinkelrätt mot huset
Tack för hjälpen
Det såg jättefint ut så skulle vi kunna göra på båda partierna vi ska även fortsätta med brädor runt huset och dom kommer ligga vinkelrätt mot huset för att följa berget
Hur långa är brädorna som ligger längsmed huset innan du sätter brädan vinkelrätt mot huset
Tack för hjälpen
Klicka här för att svara