Klarinettfett
Hej fantastiska forum!

Jag har en altandörr från Elitfönster (monterad 2014 när huset bygdes) som sedan ett par år tillbaka är väldigt trög att stänga. Man måste nästan häva sig på dörrhandtaget för att stänga den helt och det är först när man gjort det som dörren blir "lufttät". Som man kan se på videon så är dörren sned när man drar igen den utan att dra ner handtaget (det är en springa upptill).

Spanjoletten är ny - bytte ut den för ett par veckor sedan den gick sönder och fastnade i stängt läge när dörren var stängd, och en låssmed var tvungen att komma och såga sönder ena haken. 😜

Jag har prövat följande:

- Dra åt skruvarna som håller fast gångjärnen
- Försökt vinkla upp dörren med gångjärnsriktare
- Höja/sänka dörren (med hjälp av insexnyckel i gångjärnen)
- Testat att dra åt/skruva ut karmskruvarna på bägge sidor
- Rensat grus&skräp längs alla lister kring dörren
- Kollat med långt vattenpass (120 cm) så att dörren är rak i alla vinklar

Hemskt tacksam för eventuell hjälp!!!

Jag saknar en punkt på din lista , smörjmedel på alla rörliga delar , gör underverk
Än finns det hopp

• Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Purre
Eftersom spanjoletten är ny så är det inte den som kärvar utan skulle säga att karmen är skevt monterad eller så är dörrbladet skevt och du får därför tvinga det på rätt plats när du stänger.

Klarinettfett
E egge80 skrev:
Jag saknar en punkt på din lista , smörjmedel på alla rörliga delar , gör underverk
Än finns det hopp
Ah, den punkten glömde jag. Men ja, jag har smörjt allt som kan smörjas... 😎

Klarinettfett
Purre Purre skrev:
Eftersom spanjoletten är ny så är det inte den som kärvar utan skulle säga att karmen är skevt monterad eller så är dörrbladet skevt och du får därför tvinga det på rätt plats när du stänger.
Aha, hur kan jag ta reda på om den är skev? Har som sagt kollat dörren med ett 120 cm vattenpass, men man kanske måste ha ett längre för att se detta?

Hade liknande problem förra året med min altandörr.
Den blev svårare och svårare att stänga.
Om din dörr är utformad liknande som min så sitter det en lång skena där låskolvarna åker ut totalt 3 st, uppe, mitten och nere.

När skenan var lossad så syntes det tydligt när jag öppnade/stängde hur en kant i låsfunktionen i mittenkolven fastnade i en annan kant. Slipade ner kanten lite och smörjde sen blev det bra.

Jag känner igen dilemmat för problemet ser ut som att det är där uppe men kolven är sannolikt designad för att kunna glida in bra även om dörren är lite sned. Det egentliga problemet är en kant som inte rör sig förbi funktionellt korrekt i mittersta kolven. Skruvar du loss skenan så borde du kunna se vad det kan vara.
Närbild av en metallisk låsdel på en altandörr, med röd pil som pekar mot mittenkolven där ett problem kan förekomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Högst upp på dörren på tryckesidan har jag en litet spår som är en justering av trögheten.
Det har jag på 3 dörrar hemma.
Kolla om du har en justering.
/W

Klarinettfett
@Workingclasshero @Luc Reiner
Tack för svar och tips.
Det är ingenting i själva spanjoletten som kärvar utan den fungerar hur bra som helst (bytte för ett par månader sedan och har smort den också. Man kan se på den här nya filmen hur fint den funkar. 😎
Eller missförstod jag något av era tips?

Kommentar: märket bredvid den översta haken kommer från när låssmeden var tvungen att såga av den gamla haken när dörren hade fastnat i stängt läge. Dock har vi haft grundproblemet med dörren långt innan själva haken var tvungen att sågas av.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
testa skruva bort de här för att se om det underlättar dörrstängning

• Närbild av en dörrkarm med en dörrsprintplatta, med en brickvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
Bilder utifrån och inifrån på hela dörren underlättar

Klarinettfett
@egge80 Har testat det också, det är inga problem att dra stänga dörren varken med eller utan de beslagen (så länge handgaget är uppe och krokarna i spanjoletten är infällda).
Det är dock först när jag drar ner handtaget i stängt läge som dörren går igen hela vägen..

Är det en lika spanjolett som det ersattes med vilken ofta är måttbeställd med viss leveranstid eller beställd från dörrtillverkaren om de har i lager eller byttes det till en spanjoflex?
Är det låssmeden som monterade in spanjoletten?
Det är en rätt stor springa i överkant, testa att lägga hammarskaftet mellan dörr och karm i nederkant och tryck till dörrbladet i framkant i ovankant av dörrbladet så kanske dörrbladet rätas lite.
Kolvarna är lite kilformade för att pressa dörrbladet mot listen men om avståndet blir för stort så styr kolvarna inte in rätt i slutblecket.
Om avståndet är stort och kolvarna ändå styr in i slutblecket så blir det trögt då den ska tvinga in dörrbladet alltså räta dörrbladet när du stänger samt att den inte styr in bra i slutblecket utan rider på radien av läppen i slutblecket vilket ökar motståndet.

Ser beslagen i karmen hela ut? Ibland blir det som en liten kant efter spanjolett-kolven. Precis som att metallen i beslaget är mjukare än spanjolett-kolvens. Då får man slipa ner kanten eller byta beslag.

Klarinettfett
Matti_75 Matti_75 skrev:
Bilder utifrån och inifrån på hela dörren underlättar
Självklart. Har haft lite mycket hemma så det har dröjt med att fixa det. Lägger upp det nu.
Värt att notera är att springan över dörren (utifrån) är större till höger (över spanjoletten/handtagssidan). Plus att märket vid översta haken är från låssmeden jag nämnde tidigare. :)

• Närbild av dörrkarm med större springa på handtagssidan och ett märke vid översta haken från låssmedens arbete.
    Skapa konto
  • Foto på en dörr med större springa till höger över handtagssidan; det finns ett märke vid den översta haken från en låssmed.
    Skapa konto
  • Närbild av ytterdörr med större springa på handtagssidan och låssmedsmärke vid översta haken.
    Skapa konto
Det ser ut som dörrbladet hänger något. Sedan kan det vara så att glipan mellan dörr och karm är för liten och det gör att spanjoletten kärvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.