Hej!

Jag har en altandörr från 2018 som man låser genom att dra upp handtaget i två steg och sen vrider om nyckeln inifrån.
Nu går det bara att dra upp den ett steg (men det går att låsa 'typ', dock ej vrida om nyckeln helt).
Det verkar som att hela dörren inte dras igen ordentligt för kall luft kommer in.
Jag märkte även att altandörren buktar ut lite på samma sida som man låser dörren (längst upp mot karmen och längst ner mot karmen) troligtvis där det kommer in luft.

Företaget som installerade altandörren och samtidigt våra fönster, har gått i konkurs.. (dock inte leverantören av dörr/fönster).
Vem kontaktar man? Låsfirma? Snickare? Eller kan jag fixa själv?

• Fönster i förgrunden, snöig trädgård i bakgrunden, markerat område vid fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr, golv, vägg, röd cirkel markerar specifik del, sko syns delvis.
    Skapa konto
Vad är det för beslagning i dörren?
Vad för spanjolett och funktion. Kan du posta bilder på handtag på insidan och spanjoletten.

Jag tycker det låter som om du beskriver en fallkolvsspanjolett där det tar emot när du ska lyfta handtaget för att regla innan låsning.

Redigerat:
1 123abc skrev:
fallkolvsspanjolett
Det har du no
1 123abc skrev:
Vad är det för beslagning i dörren?
Vad för spanjolett och funktion. Kan du posta bilder på handtag på insidan och spanjoletten.

Jag tycker det låter som om du beskriver en fallkolvsspanjolett där det tar emot när du ska lyfta handtaget för att regla innan låsning.
Det har du nog rätt i, verkar vara en fallkolvsspanjolett. Bifogar lite bilder.
Ska det smörjas någonstans, kan det hjälpa? Eller behöver den bytas ut?
Kan felet med spanjoletten göra att dörren inte stängs helt och hållet uppe och nedtill.

• Ett dörrhandtag med nyckel, delvis öppen dörr, säkerhetskedja, hemmiljö i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Öppen fönsterkarm med låsmekanism, julgran skymtar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Halvöppen dörr med lås och nyckel, julgran med belysning i bakgrunden, inomhusmiljö, nattetid.
    Skapa konto
En svampkolvs fallkolvsspanjolett de kan ibland vara lite dumma.
Först börjar jag att justera dörrbladet så bra som möjligt i karmen samt kontrollerar montaget med ett långpass.
Därefter får man kolla slutblecken där vissa kan justeras medan andra får man kontrollera skicket på om de behöver bytas men ibland får man modifiera slutblecken om svampkolven inte styr rätt i slutblecket men det förekommer även att man får flytta slutblecket lite.
Den övre kolven sitter ofta lite lågt men det kan sitta en kolv ovan som ska dra in den i det övre hörnet.
Det blir så med dessa europeiska spanjoletter att kolvarna kommer rätt långt in från hörnen för att de ska finnas plats för nästa modul.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.