55 654 läst ·
60 svar
56k läst
60 svar
Altandörr Traryd omöjlig att justera?
Jag har först flyttat upp dörren genom att skruva på justerskruvarna på undersidan av gångjärnen.
Men sen när inte det hjälpte längre så lossade jag lite på nedersta gångjärnet och placerade lite mellanlägg där. Då fungerade dörren bra igen. Men nu har den hängt ner ytterligare :-/. Men det måste ju ta slut någon gång tycker man.
Kanske får klossa ut gångjärnet ytterligare lite igen.
Men har mejlat SP också. Det är ju garanti på dörren.
Men sen när inte det hjälpte längre så lossade jag lite på nedersta gångjärnet och placerade lite mellanlägg där. Då fungerade dörren bra igen. Men nu har den hängt ner ytterligare :-/. Men det måste ju ta slut någon gång tycker man.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Men har du utnyttjat möjligheten att justera gångjärnen i sidled? Det sitter ju små TX-skruvar där som man kan justera med, i alla fall om du har samma gångjärn som jag. Jag har inte behövt använda något mellanlägg.K Klicka skrev:Jag har först flyttat upp dörren genom att skruva på justerskruvarna på undersidan av gångjärnen.
Ser ut som bilden tidigare i detta forum.S Skogsbullen skrev:
Vilka skruvar menar du gör att man kan flytta gångjärnet ut eller in? Alltså minska eller öka springan mellan karm och dörr vid gångjärnet?
I så fall skulle jag vilja flytta ut nedersta gångjärnet och de två översta skulle jag vilja flytta in. På så sätt skulle dörren tippa åt rätt håll.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Lossa lite på de tre bultarna som håller gångjärnet i dörren (sitter i en triangel i den vänstra delen av bilden ovan). Skruva sedan med en liten TX-nyckel på de små bultar som sitter i hålen precis ovanför respektive nedanför två av de större bultarna. Då justeras dörrbladet så att springan mellan karm och dörr ökar eller minskar. Skruva sedan fast de tre större bultarna igen.K Klicka skrev:Ser ut som bilden tidigare i detta forum.
[bild]
Vilka skruvar menar du gör att man kan flytta gångjärnet ut eller in? Alltså minska eller öka springan mellan karm och dörr vid gångjärnet?
I så fall skulle jag vilja flytta ut nedersta gångjärnet och de två översta skulle jag vilja flytta in. På så sätt skulle dörren tippa åt rätt håll.
OkS Skogsbullen skrev:Lossa lite på de tre bultarna som håller gångjärnet i dörren (sitter i en triangel i den vänstra delen av bilden ovan). Skruva sedan med en liten TX-nyckel på de små bultar som sitter i hålen precis ovanför respektive nedanför två av de större bultarna. Då justeras dörrbladet så att springan mellan karm och dörr ökar eller minskar. Skruva sedan fast de tre större bultarna igen.
Ska kolla på det.
Hur gick de sen? Jag har precis monterat min dörr 3 gånger om med justering o nu fungerar öppning o stängning klockrent MEN så har karmen satt sig o processen så den lutar lite nu och de resulterar i att jag har drag mellan karm o dörrblad på låssidan.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Ja, hur gick det sen? Jag justerade mitt dörrblad m h a gångjärnen så att låskolvarna gick fria från beslagen i karmen. Resultatet blev tyvärr att dörrbladet sitter helt snett i karmen, men det går i alla fall att använda dörren. Jag har inte tänkt på om det drar någonstans p g a för stor glipa.
Nu har vi använt dörren ett år till, och den har hängt ner sig ytterligare. Nu skrapar den i igen. Känns inte som någon höjdarkonstruktion...
Nu har vi använt dörren ett år till, och den har hängt ner sig ytterligare. Nu skrapar den i igen. Känns inte som någon höjdarkonstruktion...
Jag har precis fått installerat en SP helglasad alatandörr med samma "skada" som @Alphaminor fått i sina bilder längre upp. Jag upplever inte att dörren sitter fel men jag måste ta i något förbaskat för att orka få dörren i rätt läge så att jag kan låsa. Någon av er som kan bekräfta om det kräver en del kraft för att pressa upp handtaget i rätt läge för att låsa eller om något kan vara vajsing med min dörr :/
Jag kan tala för min SP-dört och ja i början var den liiiite trög. Nu har dörren satt sig och har faktiskt blivit bättre. Så nu behöver jag inte ta i.
MEN min dörr tog lång tid för mig att justera innan jag blev nöjd.
Höll på o pula i flera dagar innan jag kände att bättre blir de inte. Har du en talmeter skulle jag kontrollera att dörren håller jämnt avstånd och kolla med ett 180cm vattenpass.
MEN min dörr tog lång tid för mig att justera innan jag blev nöjd.
Höll på o pula i flera dagar innan jag kände att bättre blir de inte. Har du en talmeter skulle jag kontrollera att dörren håller jämnt avstånd och kolla med ett 180cm vattenpass.
I mitt fall hade dom glömt (bekräftat av supporten) att borra hål för karmhylsa mitt i karmen uppåt vilket gjorde att den sackade på mitten.
Inga stora laster där så man kan skruva en träskruv rätt igenom ifall karmen tar i i överkant. Vet inte om det är problemet för någon i tråden men det kan vara värt att fundera på ifall det inte går ihop sig.
Inga stora laster där så man kan skruva en träskruv rätt igenom ifall karmen tar i i överkant. Vet inte om det är problemet för någon i tråden men det kan vara värt att fundera på ifall det inte går ihop sig.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nu när det är så varmt, typ 29 grader, ville jag få upp dörren, så lyfte ordentligt i handtaget så jag kunde öppna den, den hade typ ett antal mm glapp uppåt och typ noll neråt innan jag öppnade den.
Den sitter med karmhylsor och skruven i gångjärnen är på plats, var några år sedan jag monterade den, har i princip varit orörd sen dess.
Skruvade på skruven på undersidan av gångjärnspinnen, typ 5 mm så nu går den att öppna och stänga utan att behöva lyfta dörren i handtaget.
Bra tråd detta, får kolla vidare på den framöver.
Gällande länk till monteringsanvisning https://spfonster.se/wp-content/uploads/2019/06/sp-monteringsanvisning-20190611.pdf
Den sitter med karmhylsor och skruven i gångjärnen är på plats, var några år sedan jag monterade den, har i princip varit orörd sen dess.
Skruvade på skruven på undersidan av gångjärnspinnen, typ 5 mm så nu går den att öppna och stänga utan att behöva lyfta dörren i handtaget.
Bra tråd detta, får kolla vidare på den framöver.
Gällande länk till monteringsanvisning https://spfonster.se/wp-content/uploads/2019/06/sp-monteringsanvisning-20190611.pdf
Redigerat:
Det är på en helglasad dörr mycket viktigt att glaskassetten är schimsad på rätt sätt annars hänger dörrbladets ram ner sig.
Typ längst in vid gångjärnssidan i nederkant och längts ut i överkant.
Den tunna ramen har ingen chans att hålla det tunga glaset uppe annars.
Typ längst in vid gångjärnssidan i nederkant och längts ut i överkant.
Den tunna ramen har ingen chans att hålla det tunga glaset uppe annars.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Min dörr är helglasad, men fönstren är plus eller nått, så glasen ska vara limmade?
Vet inte om det är så på dörren?
Jag har nån meter lång vinkelhake, om jag hittar den ska jag kolla vinkeln.
Vet inte om det är så på dörren?
Jag har nån meter lång vinkelhake, om jag hittar den ska jag kolla vinkeln.