55 654 läst ·
60 svar
56k läst
60 svar
Altandörr Traryd omöjlig att justera?
Men jag tolkar alla svar som att det är själva dörren som blivit sned.fönsterpåven skrev:
Detta kan ju inte infästningen av karmen påverka eller hur menar du?
Om glipan mellan dörrblad och karm upptill är större på slutsidan än gångjärnsidan som du har skrivit i tidigare inlägg så har dörrbladet häng sig. Går att kolla med vinkelhake eller ännu hellre diagonalstickor.
Var med på den tiden när denna modellen av dörr såg sitt ljus o lanserades, tog inte många dagar innan reklamationerna haglade in pga svårstängda dörrar och karmstycket på gångjärnsidan fjädrade med. De prövades nya tätningslister,nya gångjärn etc.....det var inte roligt att montera såna dörrar då.
Sen ökade de karmgrovleken med 5mm och bytte ut gångjärnen samt skickade med en extra förstärkningsskruv att sätta i gångjärnet men problemet med att svampkolvarna släpar i har de fortfarande.
Var med på den tiden när denna modellen av dörr såg sitt ljus o lanserades, tog inte många dagar innan reklamationerna haglade in pga svårstängda dörrar och karmstycket på gångjärnsidan fjädrade med. De prövades nya tätningslister,nya gångjärn etc.....det var inte roligt att montera såna dörrar då.
Sen ökade de karmgrovleken med 5mm och bytte ut gångjärnen samt skickade med en extra förstärkningsskruv att sätta i gångjärnet men problemet med att svampkolvarna släpar i har de fortfarande.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jo, min dörr har de extra förstärkningsskruvarna till gångjärnen.
Jag mätte diagonalerna på dörrbladet, det skiljer 5-6 mm. Det verkar alltså som att dörren har hängt ner sig.
Jag mätte diagonalerna på dörrbladet, det skiljer 5-6 mm. Det verkar alltså som att dörren har hängt ner sig.
Har du alu utsida eller trä?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Efter en granskning av dörren tycker jag att det ser ganska svårt ut. Jag vet inte ens var jag skall börja för att dela på ytter- och innerdel. Hm, det får nog bli en sistahandsåtgärd.Wirrepirre skrev:Klossa om dörren är oftast väldigt enkelt.
Öppna dörren och dela på ytter och innerdel så att du kommer åt listerna på isolerglaset.
Ta bort listen som sitter närmast handtaget.
Lossa på överlisten så mycket du kan.
Du bör nu kunna se plastklossar i hörnet där listerna satt.
Lyft dörren i handtaget och kolla om det blir ett mellanrum mellan isolerglaset och dörren.
Om det blir ett mellanrum kan du stoppa in en plastkloss där och problemet är troligtvis löst.
Plastklossar och goda råd finns hos Glasmästaren.
Mvh Wirre
Har haft samma problem, justerade på alla sätt ända till jag hittade skruvarna som sitter dolda på utsidan och under gångjärnens runda cylindrar - torx har jag för mig - skruva så dörren åker upp en bit och sedan funkar allt.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Det var den första justering jag gjorde, skruvade upp skruvarna i gångjärnen så att hela dörren höjdes. Nu är de på max, och dörren slår ändå i låsbeslagen.MrPer skrev:
Problemet är standard på alla Traryd o SP fönsterdörrar. Bågen hänger ner sig pga att glaset är dåligt klossat. Det är nämligen glaset och inte själva bågen som håller dörrbladet i 90 grader. Vill du inte klossa om dörrbladet måste du flytta slutblecken.
Produkter som diskuteras: "slutblecken"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
BUMP!
Har precis satt in Traryd Optimal parfönserdörrar, dock till skillnad från original TS hade mina adjufix karmhylsor. Har ett liknande men ändå lite annorlunda problem än TS.
Satte upp dörren i helgen. Gick bra att få den på plats, karmhylsa och infästningsskruv på plats i ett huj. Står helt i lod. Dock ett problem när jag skulle öppna. Den verkade vara alldeles för tight mellan sidorna på karmen, så att det var svårt att öppna dörrarna. Dörrarna var liksom tryckta mot varandra i mitten. Jag lossade hylsorna något flera gånger och drog åt skruvarna så att de skulle "dra isär" karmen något. Har inte ännu satt extra infästningsskruv vid gångjärnen dock. När jag tillslut fick upp dörren så gick den ändå så tätt ihop att tätningslisten skadades vid ett av beslagen som spanjoletterna fäster mot mellan dörrarna. Samma beslag som TS hade problem med att de slog emot spanjoletterna. Det gör alltså inte min dörr (ännu!?), utan att detta beslag går emot motsatt dörrblad. Det var vid det översta beslaget listen skadades. Även vid det nedersta beslaget är listen lätt skadad, och man känner att dörrarna går emot varandra här. Se bifogade bilder för detaljer.
Nu till min fråga! Har ni någon idé varför det blir så här? Tanken är väl ändå inte att jag ska behöva "dra isär" karmens sidor vid montering? Karmhylsorna ska väl läggas med ett lätt tryck mot väggen och sedan skall skruven dras fast.
Sedan undrar jag om det går att laga eller byta tätningslisten?
Har precis satt in Traryd Optimal parfönserdörrar, dock till skillnad från original TS hade mina adjufix karmhylsor. Har ett liknande men ändå lite annorlunda problem än TS.
Satte upp dörren i helgen. Gick bra att få den på plats, karmhylsa och infästningsskruv på plats i ett huj. Står helt i lod. Dock ett problem när jag skulle öppna. Den verkade vara alldeles för tight mellan sidorna på karmen, så att det var svårt att öppna dörrarna. Dörrarna var liksom tryckta mot varandra i mitten. Jag lossade hylsorna något flera gånger och drog åt skruvarna så att de skulle "dra isär" karmen något. Har inte ännu satt extra infästningsskruv vid gångjärnen dock. När jag tillslut fick upp dörren så gick den ändå så tätt ihop att tätningslisten skadades vid ett av beslagen som spanjoletterna fäster mot mellan dörrarna. Samma beslag som TS hade problem med att de slog emot spanjoletterna. Det gör alltså inte min dörr (ännu!?), utan att detta beslag går emot motsatt dörrblad. Det var vid det översta beslaget listen skadades. Även vid det nedersta beslaget är listen lätt skadad, och man känner att dörrarna går emot varandra här. Se bifogade bilder för detaljer.
Nu till min fråga! Har ni någon idé varför det blir så här? Tanken är väl ändå inte att jag ska behöva "dra isär" karmens sidor vid montering? Karmhylsorna ska väl läggas med ett lätt tryck mot väggen och sedan skall skruven dras fast.
Sedan undrar jag om det går att laga eller byta tätningslisten?
Du kan inte endast lita på att karmen blir rätt genom att dra den som den självstår.
Du får kontrollera att den det är i våg i botten där tröskeln ska stå och sedan loda upp en sida först och fästa den uppe och nere och sedan den andra sidan.
En pardörr är bred och du kan då inte lita på att karmen självstår.
Kontrollera att sidorna är helt i lod samt stämmer efter en rätskiva/långpass mät även tvärs över karmen och kontrollera att du har samma mått samt kryssmät, om allt stämmer och det inte passar så kontakta dörrleverantören.
Det brukar gå att byta tätningslisten på alla dörrar det enda som skiljer är hur mycket jobb det är att byta men de flesta går rätt enkelt.
Hoppas jag inte skrivit något galet då jag egentligen är för trött för att skriva inlägg.
Du får kontrollera att den det är i våg i botten där tröskeln ska stå och sedan loda upp en sida först och fästa den uppe och nere och sedan den andra sidan.
En pardörr är bred och du kan då inte lita på att karmen självstår.
Kontrollera att sidorna är helt i lod samt stämmer efter en rätskiva/långpass mät även tvärs över karmen och kontrollera att du har samma mått samt kryssmät, om allt stämmer och det inte passar så kontakta dörrleverantören.
Det brukar gå att byta tätningslisten på alla dörrar det enda som skiljer är hur mycket jobb det är att byta men de flesta går rätt enkelt.
Hoppas jag inte skrivit något galet då jag egentligen är för trött för att skriva inlägg.
Tack för svar! Tröskeln var förstås i våg innan jag satte dit fast dörren, sedan har jag satt övre karmskruvarna först och nedre sedan och kollat med passet. Dörren står helt i lod som jag nämnde i mitt första inlägg. Det skiljer typ 0,5 cm i diagonalmått, så visst det kan jag justera lite där. Men det är inte att dörrarna öppnas skevt utan att de både uppe och nere är för tight mot varandra som är problemet. Är lite fundersam hur det ens kan komma sig. Och framförallt är det ju just nu ens möjligt att öppna tack vare att jag lämnat några mm fritt mellan adjufix hylsorna och timret och sedan dragit "isär" hela karmen med infästningsskruvarna! Innan dess gick det inte ens att öppna...
Kom karmen med färdig borrade häl för infästning eller har du borrat hålen själv?
I vilken höjd sitter de yttre infästningshålen (uppe samt nere) från utsida eller insida karm t.ex 150mm.
Om de övre och understa hålen sitter för långt in så kan liknande bekymmer uppstå.
0,5cm är rätt stor skillnad och bör åtgärdas.
Har du spänt ut den nu så den inte längre stämmer med en rätskiva?
Har du mätt karmen precis vid överstycket, mitten samt tröskel sedan dörrbladen och kontrollerat om dörröppningens karminnermått är tillräckligt.
Har du kontrollerat springan i dörrbladens bakkant? Kanske kan du justera gångjärnen och minska springan så att det stämmer?
I vilken höjd sitter de yttre infästningshålen (uppe samt nere) från utsida eller insida karm t.ex 150mm.
Om de övre och understa hålen sitter för långt in så kan liknande bekymmer uppstå.
0,5cm är rätt stor skillnad och bör åtgärdas.
Har du spänt ut den nu så den inte längre stämmer med en rätskiva?
Har du mätt karmen precis vid överstycket, mitten samt tröskel sedan dörrbladen och kontrollerat om dörröppningens karminnermått är tillräckligt.
Har du kontrollerat springan i dörrbladens bakkant? Kanske kan du justera gångjärnen och minska springan så att det stämmer?
Hur gick det med detta? Jag har nu samma problemS Skogsbullen skrev:År 2011 lät jag sätta in en ny altandörr, en Traryd Optimal. Ända från början var den lite feljusterad på så sätt att låskolvarna gick emot överkanten på de U-formade beslagen som sitter i karmen (se bilder nedan). Tanken med låskolvarna är att de skall passera över beslagen när man stänger dörren, och sedan trycks de ner i botten på U:et när man låser.
[bild]
[bild]
Dörren satt alltså för långt ner, jag justerade upp den genom att skruva upp alla gångjärnen så att hela dörren höjdes tills kolvarna inte gick emot beslagen. Något år senare var det dock samma sak igen, kolvarna gick emot och det skrapade när man öppnade och stängde. Jag skruvade upp dörren ännu mer, och justerade även i sidled (ut på det nedre gångjärnet och in på de två övre).
Samma sak har nu upprepat sig i flera gånger. Gångjärnen är uppskruvade så långt det går, och dörren sitter helt snett i förhållande till karmen (på handtagssidan är det stor glipa upptill och liten glipa nertill). Ändå skrapar låskolvarna i.
Hur kan det bli så? Är det normalt att dörrar hänger ner sig så mycket på några år? Har tillverkaren satt beslagen på fel höjd? Är det något fel på karmen? Jag har mätt diagonalerna i karmen, och den ena är 6 mm längre än den andra. Fast det är inte åt det håll jag trodde, övre bakkant (gångjärnssidan) - nedre framkant är längre än övre framkant - nedre bakkant. För mig innebär detta att karmen är svagt rombformad, men att dörren borde hamna för högt istället för för lågt på handtagssidan. Tänker jag fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Förra sommaren testade jag lite olika saker, men det enda som jag fick att fungera var att justera dörren i karmen m h a gångjärnen så att den inte gick emot låsbeslagen. Det innebär visserligen att den sitter helt snett i karmen, men det är ju inget man tänker på till vardags. Nu ett år senare fungerar det fortfarande, och den är lätt att öppna och stänga.K Klicka skrev:
Man kan väl dock misstänka att processen med att den hänger ner sig mer och mer fortsätter, så jag undrar hur länge det kommer att hålla?