55 647 läst ·
60 svar
56k läst
60 svar
Altandörr Traryd omöjlig att justera?
TS skrev: "Gångjärnen är uppskruvade så långt det går, och dörren sitter helt snett i förhållande till karmen (på handtagssidan är det stor glipa upptill och liten glipa nertill). Ändå skrapar låskolvarna i." Så det ser ju ut att finnas plats att höja dörrbladet lite till.123abc skrev:
En annan sak jag tänkte på, har du kollat att låskolvarna går upp hela vägen när man trycker ned handtaget? Om de inte höjs kan ju de skrapa emot låsbeslagen även om beslagen sitter rätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Jag ser att du bor i västra götaland. Bor du nära skövde kan jag komma och kika på det 
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jo, det skulle nog gå att höja lite till, men då får man modifiera gångjärnen på något sätt. Låskolvarna verkar gå ända upp, jag kan med handkraft inte trycka upp dem längre i alla fall.sulfobus skrev:TS skrev: "Gångjärnen är uppskruvade så långt det går, och dörren sitter helt snett i förhållande till karmen (på handtagssidan är det stor glipa upptill och liten glipa nertill). Ändå skrapar låskolvarna i." Så det ser ju ut att finnas plats att höja dörrbladet lite till.
En annan sak jag tänkte på, har du kollat att låskolvarna går upp hela vägen när man trycker ned handtaget? Om de inte höjs kan ju de skrapa emot låsbeslagen även om beslagen sitter rätt.
Hänger dörren?
Dvs att gångjärnssidan är högre upp än handtagssidan?
Om du när dörren är öppen tar tag i handtaget och lyfter dörren uppåt, kan du då känna att dörrens ytterkant höjs ytan att gångjärnen lyfts från sin position?
I så fall kan du behöva klossa om isolerglaset.
Dvs att gångjärnssidan är högre upp än handtagssidan?
Om du när dörren är öppen tar tag i handtaget och lyfter dörren uppåt, kan du då känna att dörrens ytterkant höjs ytan att gångjärnen lyfts från sin position?
I så fall kan du behöva klossa om isolerglaset.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Ta ett 10mm borr och sätt det i din skruvdragare sen fräser du ur hålet åt det hållet du vill flytta beslagen. Är simpelt
Nu har jag inte denna låsfunktion då vi har Elitdörrar men även de skrapade mycket efter en tid och det kärvade speciellt när man skulle stänga. Var övertygad om att det var justering som gällde utifrån att det klämde.
Frågade en kunnig person om hur jag skulle göra och svaret blev att olja metallytorna och välja en olja anpassad för detta, inte börja justera och absolut inte börja fila. Var helt säker på att det inte skulle hjälpa, men vad snopen jag blev. Från att ha varit så man trodde att handtaget skulle gå av så blev det helt perfekt. Så metall mot metall utan behandling kan bli otroligt kärvt.
Troligtvis inte ditt problem men kan vara ett tips för andra där låsmekanismer kärvar så man tror att justering krävs.
Frågade en kunnig person om hur jag skulle göra och svaret blev att olja metallytorna och välja en olja anpassad för detta, inte börja justera och absolut inte börja fila. Var helt säker på att det inte skulle hjälpa, men vad snopen jag blev. Från att ha varit så man trodde att handtaget skulle gå av så blev det helt perfekt. Så metall mot metall utan behandling kan bli otroligt kärvt.
Troligtvis inte ditt problem men kan vara ett tips för andra där låsmekanismer kärvar så man tror att justering krävs.
Har monterat tusentals och åter tusentals såna här dörrar men det gör jag inte längre och det är jag väldigt glad över!
Sämre dörrar får man leta efter.
Alla har precis samma egenskaper de hänger sig o lyckas man få dem att gå igen med kassaskåpskänsla blir man jätteglad! Glädjen blir dock kortvarig eftersom man får åka tillbaka sen o justera igen.
När tom monteringsanvisningen säger att man skall montera dörrarna snett är det något som är fel i konstruktionen.
Fel 1: Det är för små marginaler innan tapparna slår i.
Fel 2: glasklossarna är för mjuka vilket gör att de hänger sig. (Dörrbladet blir ur vinkel)
Sämre dörrar får man leta efter.
Alla har precis samma egenskaper de hänger sig o lyckas man få dem att gå igen med kassaskåpskänsla blir man jätteglad! Glädjen blir dock kortvarig eftersom man får åka tillbaka sen o justera igen.
När tom monteringsanvisningen säger att man skall montera dörrarna snett är det något som är fel i konstruktionen.
Fel 1: Det är för små marginaler innan tapparna slår i.
Fel 2: glasklossarna är för mjuka vilket gör att de hänger sig. (Dörrbladet blir ur vinkel)
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Tack för detta initierade inlägg. Jag misstänkte väl att det var något sådant. Man ska ju inte behöva modifiera konstruktionen själv för att få den att fungera, men i det här fallet blir det kanske nödvändigt.verktygsgurun skrev:Har monterat tusentals och åter tusentals såna här dörrar men det gör jag inte längre och det är jag väldigt glad över!
Sämre dörrar får man leta efter.
Alla har precis samma egenskaper de hänger sig o lyckas man få dem att gå igen med kassaskåpskänsla blir man jätteglad! Glädjen blir dock kortvarig eftersom man får åka tillbaka sen o justera igen.
När tom monteringsanvisningen säger att man skall montera dörrarna snett är det något som är fel i konstruktionen.
Fel 1: Det är för små marginaler innan tapparna slår i.
Fel 2: glasklossarna är för mjuka vilket gör att de hänger sig. (Dörrbladet blir ur vinkel)
Det här med att glasklossarna är för mjuka, kan man göra något åt det som hemmafixare? Eller är det bara att jobba med gångjärn och beslag för att försöka kompensera?
Har du något tips på en bättre dörr om jag tröttnar och vill byta?
Klossa om dörren är oftast väldigt enkelt.
Öppna dörren och dela på ytter och innerdel så att du kommer åt listerna på isolerglaset.
Ta bort listen som sitter närmast handtaget.
Lossa på överlisten så mycket du kan.
Du bör nu kunna se plastklossar i hörnet där listerna satt.
Lyft dörren i handtaget och kolla om det blir ett mellanrum mellan isolerglaset och dörren.
Om det blir ett mellanrum kan du stoppa in en plastkloss där och problemet är troligtvis löst.
Plastklossar och goda råd finns hos Glasmästaren.
Mvh Wirre
Öppna dörren och dela på ytter och innerdel så att du kommer åt listerna på isolerglaset.
Ta bort listen som sitter närmast handtaget.
Lossa på överlisten så mycket du kan.
Du bör nu kunna se plastklossar i hörnet där listerna satt.
Lyft dörren i handtaget och kolla om det blir ett mellanrum mellan isolerglaset och dörren.
Om det blir ett mellanrum kan du stoppa in en plastkloss där och problemet är troligtvis löst.
Plastklossar och goda råd finns hos Glasmästaren.
Mvh Wirre
Jag har monterat många Traryddörrar och man måste montera dom med adjufix och skruva dit skruvarna till gångjärnen då funkar dom klockrent, men med Programaskruv så hänger sig dom alltid

