nikasp
Jag bor i en nybyggd BR och min altandörr har en sån där fix-historia så man kan låsa dörren i läge med handtaget. Alldeles idag så trilskades den och gick grymt trögt i starten, i princip stopp, trots att jag lossat handtaget. Går något att justera? Mörkt så jag har inte hunnit kolla. Bara jag som bor här så det är ingen som våldat med dörren.

5-56 eller wd40 brukar få lösa alla sådana problem åt mig.

nikasp
Glömde skriva att 5-56 löste saken. Nu funkar den perfekt. Fattar inte riktigt varför bromsen blev så jäkla "sticky" efter ca 1 års anvädning. Det kändes nästan som att man skulle bryta dörren av gångjärnen för att få den att röra på sig.

MaZtoR skrev:
5-56 eller wd40 brukar få lösa alla sådana problem åt mig.
Ja men bara väldigt lite...risken är att om man smörjer för mycket så bromsar den inte som den skall.
Har jobbat med fönster och dörrar under många år, enligt fix fick de ej smörjas men för att fungera behöver de lite smörja....så därför säger jag smörja pyttelite i omgångar och kör dörren fram och tillbaka många gånger innan du smörjer mer.

nikasp
Jo, tömde ju inte burken utan en liten sprayning på klotsen räckte. Det dammar rätt ordentligt här då området är under uppförande så jag torkade ur skenan noga innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.