År 2011 lät jag sätta in en ny altandörr, en Traryd Optimal. Ända från början var den lite feljusterad på så sätt att låskolvarna gick emot överkanten på de U-formade beslagen som sitter i karmen (se bilder nedan). Tanken med låskolvarna är att de skall passera över beslagen när man stänger dörren, och sedan trycks de ner i botten på U:et när man låser.

Altandörr1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörr2.jpg
Skapa konto

Dörren satt alltså för långt ner, jag justerade upp den genom att skruva upp alla gångjärnen så att hela dörren höjdes tills kolvarna inte gick emot beslagen. Något år senare var det dock samma sak igen, kolvarna gick emot och det skrapade när man öppnade och stängde. Jag skruvade upp dörren ännu mer, och justerade även i sidled (ut på det nedre gångjärnet och in på de två övre).

Samma sak har nu upprepat sig i flera gånger. Gångjärnen är uppskruvade så långt det går, och dörren sitter helt snett i förhållande till karmen (på handtagssidan är det stor glipa upptill och liten glipa nertill). Ändå skrapar låskolvarna i.

Hur kan det bli så? Är det normalt att dörrar hänger ner sig så mycket på några år? Har tillverkaren satt beslagen på fel höjd? Är det något fel på karmen? Jag har mätt diagonalerna i karmen, och den ena är 6 mm längre än den andra. Fast det är inte åt det håll jag trodde, övre bakkant (gångjärnssidan) - nedre framkant är längre än övre framkant - nedre bakkant. För mig innebär detta att karmen är svagt rombformad, men att dörren borde hamna för högt istället för för lågt på handtagssidan. Tänker jag fel?

Låter skumt.
Börja med att kontrollera med ett vattenpass att den sitter i lod.
Har du försökt justera karmen istället för gångjärnen?

Knacka till beslagen med hammaren. Alternativt ta bort dom och karva upp styrhålet det sitter i och flytta det lite.
SP har likadana på sina dörrar och fönster, och efter ett större jobb så får man alltid åka tillbaka efter ett år/halvår och justera 50% av dörrarna (känns det som)

Och det är nästan alltid som du beskriver.
Det jag brukar göra ifall det bara skrapar i lite lätt är att ge det en knack med hammaren på den yttre delen så att det lutar lite utåt, funkar inte det kan de behöva flyttas på.

Bild på hur dörrbladet sitter i karmen så springor gångjärn mm syns.
Tyvärr har du oturen att spanjoletten är utrustad med svampkolvar.

Jag har skruvat lite på karmskruvarna (det finns 4 på varje sida), men jag är inte så hemma på det här med karmskruvar. Jag vet inte om jag skruvar åt rätt håll, det går trögt men jag ser ingen förändring.

Gångjärnen är uppskruvade så långt det går:
Altandörr7.jpg
Skapa konto

Det är inte så lätt att ta bilder på springorna, men här är ett försök upptill och nertill på handtagssidan. upptill är det ca 6 mm mellan dörr och karm, nertill ca 3 mm.
Altandörr5_glipa.jpg
Skapa konto
Altandörr6_glipa.jpg
Skapa konto

Jag har haft loss beslagen, tänkte att man kanske kunde flytta ner dem på ett enkelt sätt. Men det sitter ju ett styrhål bakom som gör att de bara passar på ett ställe.

Ett av beslagen, det som tog i mest, har jag filat ner ca 1 mm. Tänkte att det var lättare än att försöka flytta det. Hoppas att inte funktionen påverkas?
Altandörr8.jpg
Skapa konto

Är det så att själva skallen på kolven slår i beslaget? Isåfall finns det små T10 skruv i gångjärnet som du kan skruva på för att flytta dörrbladet i karmen.

Mattias_Eson skrev:
Är det så att själva skallen på kolven slår i beslaget? Isåfall finns det små T10 skruv i gångjärnet som du kan skruva på för att flytta dörrbladet i karmen.
Det är det jag har gjort. Resultatet har blivit att dörren sitter snett i karmen, enda möjligheten för att få skallarna att gå fria från beslagen. Är det inte märkligt att man måste höja gångjärnen till max och snedställa dörren för att den ska fungera?

Jo det låter väldigt märkligt. Har du även lossat de 3 st T20 skruven lite och skruvat ut T10 skruven några varv ?

Ser att det är monterat med karmskruv, hade varit en helt annan sak att justera med adjufix, nu är det stor risk att du gängar sönder trät. Skulle lossat och börjat från början...

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Mattias_Eson skrev:
Jo det låter väldigt märkligt. Har du även lossat de 3 st T20 skruven lite och skruvat ut T10 skruven några varv ?
Ja. Problemet är inte att justera dörrbladets position, det går bra att fixa med gångjärnen. Problemet är att om man justerar in dörren så att den passar bra i karmen så går det inte att stänga för att låskolvarna tar i beslagen. Man måste skruva på gångjärnen ganska mycket så att dörren hamnar snett i karmen för att låskolvarna skall gå fria från beslagen. Dessutom har jag höjt upp dörren m h a gångjärnen så mycket det går, annars hade det inte fungerat alls.

Just nu går det bra att stänga, men hittills har dörren haft en vana att hänga ner sig mer och mer för varje år. Ska det fortsätta så går det till slut inte att kompensera mer.

• Gilla
noupe
  • Laddar…
fremax skrev:
Ser att det är monterat med karmskruv, hade varit en helt annan sak att justera med adjufix, nu är det stor risk att du gängar sönder trät. Skulle lossat och börjat från början...

Med vänlig hälsning, fremax
Bytt till Adjufix? Eller börjat om med karmskruvarna?

Jag har samma dörr (fast SP) och liknande problem. Jag var också tvungen att skruva upp gångjärnen för att låskolvarna inte skulle slå i, men för mig räckte det. Jag har höjt dem ca 5 mm. Kanske kan du byta ut justeringsskruvarna i gångjärnen till några längre, eller lägga något mellan?

Hela konstruktionen är väldigt tajt, det är inte många mm man har att spela med.

Angående bild så ville jag gärna se en helhetsbild så det syns exakt hur dörrbladet sitter i hela karmen.
sulfobus skrev:
Jag har samma dörr (fast SP) och liknande problem. Jag var också tvungen att skruva upp gångjärnen för att låskolvarna inte skulle slå i, men för mig räckte det. Jag har höjt dem ca 5 mm. Kanske kan du byta ut justeringsskruvarna i gångjärnen till några längre, eller lägga något mellan?

Hela konstruktionen är väldigt tajt, det är inte många mm man har att spela med.
Hur menar du?
Om TS höjer dörrbladet mer så lär det ta i överstycket i karmen.

Är det inte ändå lättast att flytta beslagen om dörren i övrigt går att passa in bra? Skruva bort beslagen, plugga hålen med träplugg och lim, måla ev. över, och borra nya hål något förskjutna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.